ماهان شبکه ایرانیان

روایت قسمتی از زندگی حرفه‌ ای باب دیلن در مستند ساخته مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی مستند‌های فوق‌العاده‌ای با موضوع موسیقی در طی سال‌ها فعالیت هنری خود ساخته است، اما هیچ‌کدام به اندازه Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese، شاداب و خلاقانه نیست

مارتین اسکورسیزی مستند‌های فوق‌العاده‌ای با موضوع موسیقی در طی سال‌ها فعالیت هنری خود ساخته است، اما هیچ‌کدام به اندازه Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese، شاداب و خلاقانه نیست. این فیلم که در مورد تور عجیب و خاص باب دیلن به نام Rolling Thunder Revue در سال 1975 است، هیچ شباهتی به مستندهای قبلی او از جمله «آخرین والس» و یا مستند جدی «راهی به خانه نیست»، در مورد سال‌های اولیه زندگی حرفه‌ای باب دیلن، ندارد.

همچنین بخوانید:
بررس فیلم Pavarotti؛ ادای احترامی شایسته به این هنرمند محبوب ایتالیایی

Rolling Thunder Revue، مستندی خیره‌کننده و متفاوت است. این مستند در کنار نمایش اجراهای زیبایی از باب دیلن، شامل مصاحبه‌هایی جدید با دیلن و افراد نزدیک به او و حال‌ و هوایی طنز است.

داستان باب دیلن به روایت مارتین اسکورسیزی

طنز آن یادآور فیلم «پس از ساعات اداری»، ساخته دیگری از این کارگردان، است. موضوع اصلی این مستند اجراهای دیلن در کنسرت‌های مختلف در تور Rolling Thunder است که در آن باب دیلن برای ارتباط برقرار کردن بهتر با طرفداران خود، به جای اجرا در سالن‌های بزرگ با جمعیت زیاد، در شهرهای مختلف در سالن‌های کوچک اجرا می‌کند.
در این تور موزیسین‌هایی از جمله جون بایز، راجر مک‌‌گوین و تی‌بون برنت و الن گینزبرگ شاعر، در کنار دیلن حضور دارند. در تصاویر اجراها، حال و هوای جالب دهه 70 به خوبی دیده می‌شود. حتی ویدیو‌هایی از اجرای کامل چند ترانه آن‌ها، آهنگ‌هایی که در آن سال تازه بیرون آمده بودند مثل «یک لیوان قهوه بیشتر»، در این مستند وجود دارد.

رولینگ تاندر

تماشای هنرنمایی ویالونیست گروه، اسکارت ریورا و نوای فوق‌العاده‌ای که به ترانه‌های دیلن اضافه می‌کند باعث می‌شود بیننده از خود سوال کند که چرا پس از این تور این همکاری ادامه پیدا نکرد.
حال و هوای فانتزی و ساختگی نیز در این روایت از ماجراهای این تور در این مستند وجود دارد، مخصوصا در صحنه‌هایی که دیلن با ماسکی پلاستیکی بر صورتش به روی صحنه می‌رود. در مصاحبه‌ای که سال‌ها بعد با او انجام شد، باب دیلن در جواب سوال مصاحبه‌کننده در مورد کنسرت‌های این تور گفت: “هیچ خاطره‌ای از این تور ندارم. این ماجرا مال سال‌ها قبل بود.” مصاحبه‌کننده در جواب می‌گوید:” رو همین حرفت بمان.” و می‌توان گفت که تمام فیلم همین تصور خیالی او را نمایش می‌دهد.

باب دیلن

سرنخ‌های هوشمندانه‌ای در اول فیلم وجود دارد. اسکورسیزی مستند را با ویدیوی کوتاهی از جورج ملیز به نام «بانوی ناپیدا»، ویدیویی از شعبده‌بازی که زنی را ناپدید می‌کند، آغاز می‌کند. پس از آن، عنوان فیلم نمایان می‌شود و تایید آن بر “داستان” دیلن به روایت اسکورسیزی است. این پیش‌نمایش کوتاه نشان می‌دهد که این مستند ترکیبی از اتفاقات واقعی و همچنین صحنه‌های ساختگی، مانند روایت خود دیلن، است.

رولیتگ تاندر باب دیلن

دیلن در مصاحبه‌ای می‌گوید: “ساختن و شکل دادن خود در زندگی مهم است.” دیلن در این مستند کاملا برعکس «راهی به خانه نیست» رفتار می‌کند، مستقیما به دوربین نگاه نمی‌کند و حقایق و در کنار آن داستان‌هایی را برای مصاحبه‌کننده تعریف می‌کند. می‌توان این تغییر را نمادی از تغییرات مسیر حرفه‌ای او نیز دانست.
اسکورسیزی از تصاویر خبری آن‌ سال‌ها، یک‌سال پس از استعفای نیکسون، برای نمایش تفاوت بین داستان و واقعیت استفاده کرده است. تصویر کشوری بحران‌زده و در جست‌وجوی هویت خود، به شخصیت متغیر دیلن و اوضاع فعلی کشور شباهت دارد. البته فیلم زیاد بر این مقایسه‌ها تاکید نمی‌کند، بلکه با اشاراتی کوتاه، اطلاعاتی کافی برای کسانی که علاقه‌مند به تفسیر و تعبیر آن هستند، قرار می‌دهد.

مستندی از کنسرت باب دیلن

سم شپرد که نویسنده فیلم‌نامه فیلم «رنالدو و کلارا»، فیلم ساخته باب دیلن بود، در مصاحبه‌ای در مورد این تور می‌گوید: “حال و هوای یک سیرک را داشت.” این توصیف او با توجه به صحنه‌هایی مثل شعر خواندن گینزبرگ و خواندن دیلن برای زنانی که در اتاقی مشغول بازی ماژونگ بودند، خیلی دور از واقعیت نیست.
دیلن و بایز در آهنگ «دمیدن در باد» دوباره به ریشه‌های قدیمی خود برگشتند. اما بهترین صحنه‌های حضور بایز وقتی بود که در پشت صحنه، با کلاه و سبیل مصنوعی خود را به جای دیلن جا می‌زند. در مصاحبه‌ای که با او در زمان حال می‌شود، از حس، هیجان و احترامی که وقتی خود را به‌ جای باب جا زده بود دریافت کرد، صحبت می‌کند.

 A BOB DYLAN STORY BY MARTIN SCORSESE

قسمت پیچیده ماجرا، تشخیص مصاحبه‌های واقعی با ساختگی است. بازیگرانی در نقش‌های بازی می‌کنند که بعدتر ادعا می‌کنند خودشان بوده‌اند. برای مثال شارون ترون که نقش بیوتی کویین را بازی می‌کند، ادعا می‌کند که وقتی 19 سال داشته است با مادرش به یکی از کنسرت‌های این تور می‌رود و دیلن از او می‌خواهد که به عنوان منشی صحنه به گروه او اضافه شود.
اما اگر این اتفاق واقعا افتاده باشد چرا تا به حال راجع به آن چیزی نشنیده‌ایم؟طرفداران باب دیلن میتوانند سال‌ها را صرف تشخیص قسمت‌های کاملا واقعی و قسمت‌های ساختگی این روایت از زندگی دیلن کنند، اما هدف این مستند شاداب و پرنشاط این نیست. بهتر است به سادگی خود را در این داستان هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، که شاهکاری دیگر از این فیلم‌ساز موفق است، غرق کنی و لذت ببری.
مستند Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese به زودی از شبکه نت‌فلیکس پخش خواهد شد.
این مطلب از نوشته کارین جیمز در سایت هالیوود ریپورتر گرفته شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان