نورا حسینی: پاییز امسال بود که شهرداری تهران برنامهای برای ایجاد خطوط ویژه خودروهای پرسرنشین (HOV) در بزرگراههای پایتخت ارائه کرد. اعلام شد این خطوط که به خودروهایی با تعداد معینی سرنشین (معمولاً دو یا سه نفر) اختصاص دارد، با هدف تشویق به استفاده از خودروهای اشتراکی و بهبود جریان ترافیک طراحی شده است.
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، در گفتوگو با رسانهها تأکید داشت طرح خطوط پرسرنشین (HOV) در بزرگراه شهید همت از بهمنماه سال جاری اجرایی میشود و در این طرح، یک لاین از بزرگراه همت در دو نوبت صبح (6:30 تا 8:30) و عصر (16:30 تا 18:30) به تردد خودروهای انبوهبر اختصاص مییابد. خودروهای تکسرنشین اجازه ورود به این لاین را ندارند و در صورت تخلف، جریمه خواهند شد.
به گفته او، مصوبه جلسه 190 شورای ترافیک کشور شهرداری تهران را موظف کرده که یک خط HOV را در بزرگراه شهید همت اجرا کند. پلیس هم با اجرای این طرح مخالفتی نداشت.
![پروژههای ترافیکی شهرداری باز تاخیر خورد/ خط ویژه خودروهای پُرسرنشین بزرگراه همت چه زمانی راهاندازی میشود؟/ اولین مسیر آزمایشی اجرای طرح خطوط HOV](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/19/1416130628y.jpeg)
بزرگراه همت، اولین مسیر آزمایشی اجرای طرح خطوط HOV
ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرده بود که بزرگراه شهید همت بهعنوان اولین مسیر آزمایشی اجرای طرح خطوط HOV انتخاب شده است. این طرح علاوه بر بزرگراه شهید همت، برای مسیرهایی مانند بزرگراه شهید مدرس، شهید صیاد شیرازی، آیتاللههاشمی رفسنجانی و بزرگراه امام علی نیز پیشنهاد شده است.
کارشناسان حوزه شهری تأکید داشتند تا زمان نصب کامل دوربینهای نظارتی این طرح اجرایی نشود چون طرح شکست خواهد خورد.
برخی نیز یکی از موانع اصلی اجرای این طرح را محدودیت عرض برخی از بزرگراهها که معمولاً سهلاینه هستند عنوان میکردند. با این حال پلیس معتقد بود در برخی از مسیرها، مانند بزرگراه همت، چمران و امام علی (ع)، که ترافیک سنگینی دارند، فضای مناسب برای ایجاد خطوط پرسرنشین وجود دارد. در این مسیرها، با بازسازی یا بازپیرایی خطوط، میتوان به راحتی این طرح را پیادهسازی کرد.
در بسیاری از شهرهای دنیا مانند سیدنی، ملبورن، توکیو، تورنتو و نیویورک، از خطوط HOV به عنوان بخشی از استراتژیهای کاهش ترافیک و آلودگی استفاده میشود. این خطوط به افرادی که از اتومبیلهای مشترک یا حملونقل عمومی استفاده میکنند، انگیزه میدهد و از آنجا که تعداد خودروهای در حال حرکت کاهش مییابد، هزینههای مرتبط با نگهداری و تعمیرات نیز کاهش خواهد یافت.
![پروژههای ترافیکی شهرداری باز تاخیر خورد/ خط ویژه خودروهای پُرسرنشین بزرگراه همت چه زمانی راهاندازی میشود؟/ اولین مسیر آزمایشی اجرای طرح خطوط HOV](/Upload/Public/Content/Images/1403/11/19/1416130722o.jpeg)
بهمنماه شد و خبری از اجرای طرح پر سر و صدای HOV نشد
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرآنلاین گفت: تجهیزات در مرحله مناقصه خرید بوده و برای همین اجرای طرح به تاخیر خورده است.
پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در مورد زمان اجرای خطوط پرسرنشین (HOV) به خبرآنلاین گفت: ساخت زیرساختهای لازم برای این طرح در حال انجام است. اجرای رسمی آن در نیمه اول سال 1403 پیشبینی شده، اما برای آغاز آن، در انتظار یک بازه زمانی کمترافیک، مانند ماه مبارک رمضان، هستیم تا بتوانیم آن را بهصورت آزمایشی اجرا کنیم و شهروندان را به استفاده از این مسیرها عادت دهیم.
او تأکید کرد: تجهیزات لازم برای این طرح تأمین شده و فرآیند نصب دوربینها در حال انجام است.
جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر اما مخالف اجرای این طرح برای خودروهای شخصی است.
او به خبرآنلاین گفت: اولویت امروز ما باید حملونقل عمومی باشد، نه اینکه خودروهای شخصی چه تکسرنشین و چه دو سرنشین- بتوانند سریعتر در معابر تردد کنند. اساساً تردد خودروهای شخصی به معنای افزایش آلودگی هوا، تراکم ترافیکی و نگاه خودرومحور است، که ما با آن مخالفیم.
او اضافه کرد: این موضوع را در جلسه نیز مطرح کردیم و اعلام کردیم که در صورت تغییر رویکرد و اختصاص این خطوط به شبکه اتوبوسرانی شهری، از آن حمایت خواهیم کرد. بهویژه اینکه غرب تهران از نظر سیستم حملونقل عمومی، بهویژه ناوگان اتوبوسرانی، دچار کمبود است. پیشنهاد ما این است که بهجای خودروهای شخصی، این خطوط برای حرکت اتوبوسهای شرکت واحد اختصاص یابد. در این صورت، این طرح میتواند یک اقدام مثبت باشد، اما اگر همچنان هدف، تسهیل تردد خودروهای شخصی باشد، قطعاً مخالف آن خواهیم بود.
47232