رشد مجدد موها با استفاده از پرینترهای ۳ بعدی

افراد زیادی در سراسر جهان ریزش مو را  در یک یا چند نوع، چه به علل طبیعی و چه به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از درمان پزشکی، تجربه می‌کنند. در بسیاری از این موارد- به ویژه افرادی که ریزش موی آنها علت طبیعی دارد- روند رشد مو غیر قابل برگشت است.

رشد مجدد موها با استفاده از پرینترهای 3 بعدی

محققان دانشگاه کلمبیا روشی برای استفاده از تکنولوژی چاپ سه ب‍عدی به منظور شبیه‌سازی پوست سر انسان و در نتیجه رشد موهای جدید در انسان پیدا کرده‌اند. آنها می‌توانند موهای جدید را به این پوست‌های شبیه شده در افرادی که دچار ریزش مو شده‌اند، پیوند بزنند.

افراد زیادی در سراسر جهان ریزش مو را  در یک یا چند نوع، چه به علل طبیعی و چه به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از درمان پزشکی، تجربه می‌کنند. در بسیاری از این موارد- به ویژه افرادی که ریزش موی آنها علت طبیعی دارد- روند رشد مو غیر قابل برگشت است.

مطالعات نشان داده‌اند که ریزش مو می‌تواند بر ظاهر و کیفیت زندگی، هم در مردان و هم در زنان تاثیر بسزایی داشته باشد. همچنین در بسیاری از فرهنگ‌ها، مردم برای موهای طبیعی اهمیت بالایی قائل هستند.

علاوه بر این، گزینه‌های درمان برای افرادی که دچار ریزش مو هستند می‌تواند گاهی اوقات غیر موفقیت آمیز باشد، و برخی افراد ممکن است نیاز به درمان‌های هدفمند بیشتری داشته باشند، مانند انجام یک پیوند مو.

این روش شامل پیوند فولیکول‌های مو از یک قسمت از بدن فرد به پوست سر اوست. با این حال، هنوز گزینه‌های جدید و پایدار‌ی برای رشد مجدد مو وجود ندارد.

برخی از تحقیقات اخیر بر روی استفاده از سلول‌های بنیادی برای رشد موهای طبیعی متمرکز شده‌اند، اما آزمایش‌ها متکی بر استفاده از پوست موش به عنوان “زمین کاشت” برای این سلول‌ها بوده است.

در حال حاضر، برای اولین بار، یک تیم از محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، یک روش جدید رشد موهای انسان را به وجود آورده است.آنها به جای تکیه بر پوست، از روش‌های چاپ سه بعدی استفاده می‌کنند.

 دانشمندان توانسته‌اند به طور مستقل در آزمایشگاه، باعث رشد موهای موش‌ها شوند اما همین روش در مواجهه با موهای انسان، مشکلاتی را به همراه داشته است.

سلول‌های موش‌ها موهای زیبایی را می‌سازند، اما به دلایلی که هنوز به طور کامل قابل درک نیست، سلول‌های انسانی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

کاشت بذر موی جدید

تیم محقق در تعجب‌اند که آیا می‌توانند رشد موهای جدید را در آزمایشگاه با ایجاد محیطی شبیه به چیزی که در آن سلول‌های موی انسان به طور طبیعی شروع به ساختن موها کنند، شبیه سازی کنند.

اولین تلاش آنها ایجاد حوزه‌های کوچک سلولی و تعلیق آنها در داخل قطره‌های مایع است. سپس کاشت آنها را بر روی موش‌ها انجام دادند تا ببینند که آیا موی آنها رشد می کند یا خیر.  محققان از این رویکرد ناراضی بودند، گرچه بعضی از سلول‌های کاشته شده موهای جدید را شکل دادند، اما دیگر سلول‌ها نتوانستند رشد کنند.

سپس، تیم تحقیق تصمیم گرفت از تکنیک‌های چاپ سه بعدی استفاده کند تا ببیند آیا می‌تواند یک محیط میکروکنترلر ایجاد کنند که بتواند محیط طبیعی فولیکول های موی انسان را به نوعی تقلید کند.

آنها با ایجاد قالب‌های پلاستیکی با طرح‌هایی که نیم میلیمتر عرض دارند، کار را به اتمام رساندند.

نویسنده این مقاله توضیح می‌دهد: ” تکنیک‌های ساخت قبلی، قادر نبودند تا چنین طرح‌های نازکی ایجاد کنند، بنابراین این کار با نوآوری در تکنولوژی چاپ سه بعدی بسیار آسان شد “.

بعدا، محققان موفق شدند تا با استفاده از پرینترهای سه بعدی قالبی شبیه به پوست سر انسان بسازند. آنها سلول‌های فولیکول مو که از داوطلبان جمع‌آوری شده بود را داخل قالب قرار دادند و سلول‌های تولید کننده کراتین را در بالای آن قرار دادند. در نهایت، آنها با افزودن عوامل مختلف رشد، رشد موها را تحریک کردند.

این آزمایش موفقیت آمیز بود – در عرض 3 هفته، سلول‌ها، فولیکول‌های موی انسان را تولید کردند که قادر به شروع رشد موها بودند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که این فرایند هنوز کامل نیست. با این وجود، این روش دارای توانایی بالقوه ایجاد یک منبع پایدار موهای طبیعی برای پیوند و تولید مو به هر شخصی است که ممکن است به آن نیاز داشته باشد.

این روش، دسترسی به ترمیم مو برای تمام بیماران را گسترش خواهد داد – از جمله تنها 30 میلیون زن در ایالات متحده که تجربه کم پشت شدن موهای خود را داشته‌اند و مردان جوانی که خطوط موهای آنها دائم در حال عقب‌نشینی است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که رشد موی انسان به این طریق در آزمایشگاه همچنین می‌تواند در تحقیقات دارویی مفید باشد و به محققان آزادی بیشتری برای جستجو یا آزمایش داروهای جدید رشد مو اعطا ‌کند.

نویسنده این مقاله در آخر گفت: “آنچه که نشان داده‌ایم این است که ما اساسا می‌توانیم یک مزرعه مو ایجاد کنیم: شبکه‌ای از موها که به طور صحیح الگوبرداری و طراحی شده‌اند تا بتوانند به پوست سر بیمار پیوند زده شوند.”

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان