وفاداری مشتریان اهمیت بسیار زیادی برای خودروسازان دارد. این فاکتور گویای آنست که مشتریان فعلی نه تنها محصولات بعدی خود را از همان برند خریداری خواهند کرد، بلکه این احتمال وجود دارد که اطرافیان را نیز با خود همراه نموده و باعث افزایش فروش برند محبوبشان شوند.
موسسه آمریکایی جی دی پاور که در زمینه تحلیل بازارهای فعالیت می کند، اخیرا وفاداری مشتریان برندهای خودرویی را هم به جمع تحقیقات خود افزوده و برای نخستین بار نتایج این تحقیق در ایالات متحده را منتشر کرده است.
این موسسه معروف در تحقیق خود از داده های مربوط به تراکنش های رخ داده بین ژوئن 2018 و می 2019 کمک گرفته است. این تراکنش ها با تمامی معاملات خودرویی در ارتباط بوده و درصدهای موجود از افرادی که به دنبال خرید یک خودروی جدید رفته اند، استخراج شده اند.
آنطور که نتایج تحقیق جی دی پاور نشان می دهد، در ایالات متحده سوبارو وفادارترین مشتریان را داشته و 61.5 درصد از مشتریان آن هنگام خرید مدلی جدید باز هم به سراغ این برند ژاپنی می روند. پس از سوبارو، تویوتا با 59.5 و هوندا با 57.7 درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند. رتبه چهارم و پنجم نیز با 56.2 و 54 درصد به رم و فورد رسیده است.
در انتهای جدول وفاداری مشتریان نام برندهایی چون اسمارت (14.3 درصد)، کرایسلر (14.4 درصد) و فیات (16.5 درصد) دیده می شود.
از بین برندهای لوکس، لکسوس با 47.6 درصد وفادارترین مشتریان را دارد که البته در رده بندی کلی در رتبه هشتم ایستاده است. در این دسته مرسدس بنز با 44.2، ب ام و با 43.6، پورشه با 43.5 و آئودی با 43.3 درصد در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.
در جدول رده بندی برندهای لوکس، خودروسازانی مثل جگوار (20.6 درصد)، اینفینیتی (32.1 درصد) و ولوو (33.3 درصد) در قعر جا خوش کرده اند. حضور در این بخش جدول به معنای آنست که برندهای فوق کمترین مشتریان وفادار را دارند.
همانطور که مشاهده می کنید تفاوت در وفاداری مشتریان برندهای عادی و لوکس به شکل معناداری زیاد است. نکته جالب دیگر اینکه لکسوس برندی است که در بیشتر ارزیابی های جی دی پاور وضعیت خوبی داشته و اکثرا در رده های بالایی قرار می گیرد. کره ای ها هم که معمولا جزو صدرنشینان ارزیابی های جی دی پاور هستند، این بار در رده های میانی حضور پیدا کرده اند.