ماهان شبکه ایرانیان

کتابخانه صادق آئینه‌وند وقف شد

کتابخانه تخصصی تاریخی صادق آئینه‌وند در دومین سالگرد درگذشت این استاد تاریخ توسط همسرش وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس شد.

کتابخانه صادق آئینه‌وند وقف شد

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده از روابط عمومی بنیاد دکتر آئینه‌وند، هاشم آقاجری در آیین افتتاح این کتابخانه درباره ویژگی‌های علمی و شخصیتی آئینه‌وند گفت: مرگ آئینه‌وند مرگ نابهنگامی بود. آئینه‌وند کاری را که می‌خواست انجام دهد، تازه شروع کرده بود؛ برخلاف کسانی که می‌گویند کاری را که باید می‌کرد انجام داد و رفت. ما با دو نوع آئینه‌وند مواجه هستیم؛ آئینه‌وند متقدم و متاخر که فاصله میان دو آئینه‌وند فاصله بسیار زیادی بود؛ توجه آئینه‌وند به رویکرد انقلابی به تاریخ اسلام و گرایش به جریان نومعتزلی در جهان عرب معاصر. این جریان نیرومند در ایران شناخته‌شده نیست. آئینه‌وند ضرورت توجه به گرایش روشنفکری و مدرن و فرامدرن در تاریخ اسلام را به خوبی احساس کرد.
استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در ادامه سخنانش اضافه کرد: هنوز در زمینه رویکردهای بینارشته‌ای، چندرشته‌ای و آن‌چه تاریخ‌نگاری و علوم تاریخی معاصر را در جهان متحول کرده در ایران در آغاز راه هستیم.  دکتر آئینه‌وند به شدت این ضرورت را درک کرده بود؛ تاریخ نه برای تاریخ بلکه به عنوان بنیاد و پایه و اساسی که هرگونه معرفت و درکی بر آن استوار می‌شود. بخصوص در جامعه دینی ما و گفتمان فقهی مسلط در کشور ما، نگاه انقلابی به تاریخ مقدمه نگاه انقلابی به همه عرصه‌ها و پدیده‌هاست. آئینه‌وند در آستانه چنین نگاه انقلابی قرار داشت ولی مرگ نابهنگام ایشان مانع از تدوام چنین نگاهی شد.
هاشم آقاجری در پایان سخنانش بیان کرد: از طریق بعضی از نوشتارها و ایستارهای اجتماعی آئینه‌وند می‌توان آئینه‌وند متاخر را دید. شاید  همین چرخش ایستاری بود  که نسبت  آئینه‌وند را با قدرت دستخوش تغییر قرار داد. آئینه‌وند متقدم  نسبتی با قدرت داشت و آئینه‌وند متاخر نسبت دیگری با قدرت داشت.

همچنین غلامحسین غلامحسین‌زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مقام علمی مرحوم آئینه‌وند گفت: بعضی بزرگان علم و فرهنگ ما که قرن‌هاست  از میان ما رفته‌اند، همچنان از خرمن معرفت‌شان استفاده می‌کنیم. این استاد بزرگوار در زمره چنین بزرگانی بودند، چه آن زمانی که در قید حیات بودند که همه از خرمن دانش ایشان بهره‌مند و برخوردار بودند و انسان‌ها از گفت‌وگو با ایشان دل‌شان شاد و چشم‌شان روشن می‌شد و بعد از او هم تأثیر آثارش ادامه دارد. همین که دانشجویان با حضور خود در چنین مراسمی، یادگارهای ایشان را زنده و جاوید نگه می‌دارند نشانه همین موضوع است.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: امروز ما توفیق پیدا کردیم تا کتاب هایی را که خانواده مرحوم آئینه‌وند وقف دانشکده ادبیات کرده‌اند در خدمت این دانشکده قرار دهیم. البته باید گفت که مهمترین مشکل، مسأله فضا و مکان مناسب بود. فعلاً جایی به صورت موقت داریم که برای نگهداری این گنجینه استفاده می‌کنیم. امیدواریم این سنّت، آغازگر سنّت حسنه دیگری باشد و استادان دیگر همین راه را ادامه دهند و کتاب های خودشان را به عنوان گنجینه­‌هایی دیگر در اختیار دانشکده قرار دهند.

در ادامه، موذن فروغی همسر صادق آئینه‌وند در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از وقف این میراث معنوی دکتر آئینه‌وند به دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: زندگی علمی دکتر آئینه‌وند با مطالعه، تدریس، تألیف و ترجمه  همراه بود. چاپ مقالات علمی در مجلات عربی و فارسی و تالیف 35 کتاب و ترجمه از یادگارهای علمی استاد بود.

او افزود: کارنامه شغلی و حرفه‌ای ایشان از احساس مسئولیت، سخت‌کوشی، سعه صدر، متانت و در یک کلام از شخصیت وزین و اثرگذار او حکایت دارد. ایشان در سال 1368 به سفارش دکتر سیدجعفر شهیدی سرآمد تاریخ اسلام تدریس در حوزه قم را برعهده گرفت.
موذن فروغی در انتها اظهار کرد: کتابخانه 500جلدی همسرم همراه با قفسه‌های آن را وقف دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه تاریخ می‌کنم و وقف این کتابخانه یکی از بهترین لحظات عمرم است.

در ادامه این مراسم احمد ابوحمزه یکی از دانشجویان دکترآئینه‌وند در پژوهشگاه علوم انسانی گفت: تقریرات و سخنان استاد را در مورد درس ملل و النحل که تداوم درس ناتمام استاد بود  با عنوان پیش‌درآمدی بر ملل و النحل دکتر صادق آئیینه‌وند با نظارت دکتر فاطمه جاناحمدی در دانشگاه تربیت مدرس به‌صورت کتاب چاپ کردیم. این کتاب رویکرد جدید استاد  را که رویکردی رحمانی به اسلام بود و شامل پنج فصل با عنوان تعریف دین، شرک، دین حنیف، یهود و مسیحت و البته دین مجوس است، نشان می‌دهد.

سپس از کتاب «ملل و النحل» رونمایی شد و برنامه با افتتاح کتابخانه گروه تاریخ توسط ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی و حضور همسر آئینه‌وند و استادان و دانشجویان به پایان رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان