عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

تبدیل مواد خام به محصولات مختلف ایران را از فقر و بیکاری نجات می‌دهد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، هدایت‌الله خادمی با اشاره به اینکه  80 درصد صادرات در ایران از طریق صادرات موادخام صورت می‌گیرد، گفت: تبدیل مواد خام به فرآورده‌ها و محصولات مختلف به‌معنای ایجاد کارخانه‌های جدید، به کارگیری متخصصان و نیروهای انسانی بیشتر، جذب سرمایه، ارزآوری بیشتر و چرخش چرخ اقتصادی کشور است اما مسئولان در ادوار مختلف به‌دلیل سختی مسیر تولید محصولات پتروشیمی و البته اطلاع از  حجم بالای مواد خام در کشور -که می‌تواند تا مدت‌ها برای کشور درآمد داشته باشد- از رفتن به این سمت خودداری کرده‌اند.

تبدیل مواد خام به محصولات مختلف ایران را از فقر و بیکاری نجات می‌دهد

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در تمام این سال‌ها به جای خام‌فروشی، مواد خام را به محصولات مختلف تبدیل کرده بودیم اکنون کشوری تک محصولی نبودیم که بتوانند به راحتی آن را مورد تحریم قرار دهند و ایران به‌عنوان کشوری توسعه یافته با مشکلاتی مانند بیکاری و فقر دست به گریبان نبود.

هدررفت مواد خام در ایران با بهره‌برداری حداقلی و کارایی ناچیز

به گفته وی اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده حداکثری از منابع طبیعی موجود در کشور است اما در ایران نه تنها این استفاده حداکثری صورت نمی‌گیرد بلکه با بهره‌برداری حداقلی و کارایی ناچیز، مواد خام را هدر می‌دهند.  

خادمی معتقد است در زنجیره تولید هرچه جهت‌گیری از سمت مواد خام به مقصد تولید کالاهای نهایی با ارزش‌افزوده بالا باشد این حرکت منجر به بالندگی بیشتر اقتصاد، اشتغال‌افزایی، بهره‌گیری از دانش داخلی، رشد اقتصادی، پویایی تولید و غیره در جامعه می‌شود.

نباید مواد خام به‌راحتی در اختیار بازارهای بین‌المللی و تولیدکنندگان خارجی قرار گیرند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه نباید مواد خام با ارزش داخلی به‌راحتی در اختیار بازارهای بین‌المللی و تولیدکنندگان خارجی قرار گیرند، اظهارکرد: مواد اولیه ذی‌قیمت باید در کشور به کالاهای با ارزش‌افزوده بالا تبدیل و در نهایت روی ریل صادرات قرار گیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان