این روزها معابر تهران با ترافیک سنگین روبه رو است و با شروع سال تحصیلی جدید و کوتاه شدن روز، این ترافیک سنگین تر هم خواهد شد. این ترافیک در برخی ساعات به حدی سنگین می شود که شهروندان برای طی مسیر 20 دقیقه ای حدوده دو ساعت زمان صرف می کنند.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از عوامل ترافیک تهران می توان به کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه های مترو در تمامی سطح شهر و... اشاره کرد. اما در این میان یکی از عوامل مهم ترافیک تهران تردد خودروهای پلاک شهرستانی است که به اندازه تمامی خودروهای پلاک تهران از مبادی مختلف وارد تهران می شوند. بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در ورودی های تهران از جمله اتوبان تهران - کرج، جاده مخصوص کرج، بزرگراه آیت الله سعیدی و فتح به سمت تهران در صبح و عصر ترافیک سنگین وجود دارد.
در این میان هستند خودروهای پلاک شهرستانی که از تهران خارج نمی شوند و صاحبان آنها با اقامت در تهران پدیده خودروخوابی را به وجود آورده اند و در خیابان ها مسافرکشی می کنند. این خودروها علاوه بر ترافیک و آلودگی هوا و صوتی، مشکل جای پارک را هم در تهران رقم زده اند و دست آخر نیز عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک شهر خود واریز می کنند.
شاید با اجرای طرح محدودیت ورود پلاک شهرستانی به پایتخت مشابه طرح کاهش آلودگی بتواند تا حدی از میزان ترافیک و آلودگی هوا بکاهد.
لزوم بررسی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستانی
میر لوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که تردد 15 روز رایگان در هرفصل برای پلاک های شهرستان برای جلوگیری از ورود بی ضابطه این خودروها باید در تمام شهر اجرایی شود. این بدان معناست که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه 20 روز در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی نیز برای ورود به تهران دارای سهمیه مشخص در هر ماه یا فصل باشند.
میر لوحی در ادامه می گوید: چنین طرحی برای شهر تهران ضروری است و خودروهای پلاک شهرستانی که بیش از حد مجاز در تهران تردد می کنند باید هزینه مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند. وی ادامه داد: ظرفیت تردد در تهران 1 میلیون خودرو است، اما در حال حاضر 5 میلیون خودرو در تهران تردد می کنند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان داشت: در حال طراحی ساز و کاری هستیم تا خودروهای پلاک شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند. در این طرح که به نام پیمایش خواهد بود، کسانی که از شهرستان به تهران می آیند، می توانند به مقدار مشخصی در تهران تردد داشته باشند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در واکنش به سهمیه بندی ورود خودروهای پلاک شهرستانی به تهران گفت: در رابطه با این موضوع نمی توانم نظر بدهم. این یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید تصمیم بگیرد، زیرا اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می کند.
اجرای این طرح به صلاح نیست
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد، اظهار داشت: اجرای این طرح را در شرایط کنونی به صلاح نمی دانم.
وزارت کشور با ایجاد محدودیت برای پلاک شهرستانی ها موافق است
مهدی جمال نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری های کشور در این رابطه بیان داشت: نظر ما در این رابطه مساعد است و برای عملی شدن آن همکاری می کنیم. این یک پیشنهاد خوب است و خودروهای که از شهرستان ها به تهران می آیند باعث افزایش آلودگی و ترافیک می شوند.
محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیزدر رابطه با این طرح پیشنهادی گفت: با این طرح موافقم، اما برای اجرای آن زیرساخت های زیادی باید فراهم شود و تهران به مانند گذشته چند دروازه ندارد که بتوان از این طریق عبور و مرور را کنترل کرد.
حق انتخاب با مردم است
شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در رابطه با این پیشنهاد در شورای شهر یک همگرایی و مطالبه نسبی وجود دارد گفت: آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت های مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است. وی ادامه داد: از آنجایی که اجرای این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بود و ضرری ندارد و باعث سهولت در تردد آنها خواهد شد، حمایت مردمی از این طرح بهانه مناسبی برای به تاخیر انداختن آن نیست. وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا در برابر ورود بی هزینه خودروهای پلاک شهرستانی به تهران تسلیم شود.