گران فروشی رب گوجه با مجوز سازمان حمایت؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم ، در حالی که قیمت  خرید هر کیلوگرم  گوجه‌فرنگی از کشاورزان  800 تا 1200 تومان شده است و در میدان مرکزی میوه ه هم 1000 تا 1300 تومان به فروش می‌رسد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر قوطی رب گوجه‌ فرنگی 900 گرمی را 16هزار و 500  تومان اعلام کرده و قیمت هر کیلوگرم از این محصول هم  18 هزار و 330 تومان است.

این در حالی است که با خرید مستقیم گوجه فرنگی از کشاورزان، هزینه تولید هر کیلوگرم رب غیرصنعتی 4000 تا 4500 تومان می‌شود.

در صورتی که هزینه‌های سربار مانند قوطی، انرژی، نیروی کار، حمل‌ونقل، نمک و سود را نیز به این قیمت اضافه کنیم، هر کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی کارخانه‌ای  کمتر از 10 هزار تومان قیمت خواهد داشت.

قیمت رب گوجه فرنگی کاهش می‌یابد

در تاریخ دوم شهریورماه سال جاری، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به کاهش نرخ گوجه‌فرنگی خبر از کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی داده بود، بیش از 40 روز از این وعده سازمان حمایت می‌گذرد اما در مرجع اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات کماکان هر قوطی رب گوجه فرنگی  900 گرمی  1650 تومان (قیمت هر کیلوگرم 18330 تومان) نرخ‌گذاری شده است.

سازمان تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی را 1150 تومان خرید حمایتی می‌کند اما کشاورزان هزینه تولید این محصول را 2 هزار تومان می‌دانند.

دلایل کاهش قیمت گوجه‌فرنگی در هفته‌های اخیر اعمال تعرفه 380 دیناری عراق برای واردات گوجه‌فرنگی است که صادرات این محصول را از صرفه انداخته است. همچنین کاهش قیمت خرید تضمینی گندم و چغندرقند باعث شد که کشاورزان به سمت تولید صیفی‌جات ازجمله گوجه‌فرنگی بروند که باعث شده تولید این محصول بیشتر از نیاز بازار باشد.

در حالی قیمت امروز هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به صورت خرده‌فروشی در تهران هزار و 300 تومان تا 2 هزار تومان به فروش می رسد که این محصول در سال گذشته و در زمان صادرات به 15 هزار تومان نیز رسیده بود.

5CNeVJPCuobc

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان