خبرگزاری ایسنا: اخیرا برای برخی از مشترکان این سوال ایجاد شده که چرا با تماس با سامانه 118 از اعتبار تلفنشان کسر میشود. این در حالی است که اگرچه قبلا تماس با کدهای خدماتی سهرقمی رایگان بود و افراد بابت تماس با این کدها هزینهای پرداخت نمیکردند، اما پس از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مربوط به اوایل سال 1394 است، تماس با کدهای سهرقمی غیراضطراری، مشمول هزینه برای تماسگیرنده شد که سامانه 118 هم شامل همین کدها میشد.
با ابلاغ مصوبه 212 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تماس با کدهای سهرقمی غیراضطراری مشمول هزینه برای تماس گیرنده خواهد بود و چنانچه فرد با شماره تلفن ثابت با کدهای خدماتی تماس گرفته باشد، به اندازه تماس درونشهری و در صورتی که از تلفن همراه با این شمارهها تماس گرفته باشد، معادل هزینه تماس همراه با ثابت ملزم به پرداخت هزینه میشود.
بر اساس این مصوبه، در میان کدهای خدماتی اورژانس، 110 و 118 بیشترین میزان تماس دریافتی را دارند. حال در میان این سه شماره، دو شماره اول با توجه به اینکه جزو کدهای اضطراری به شمار میروند همچنان برای تماس گیرندگان رایگان خواهد بود، اما تماس با 118 از جمله کدهای غیراضطراری است که مشمول هزینه میشود.
بدین ترتیب، تماس با 118 بر اساس پالس تلفن محاسبه میشود و میانگین هر تماس 30 ریال است و شرکت مخابرات ایران به عنوان یک اپراتور، با عمل به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، این هزینه را دریافت میکند.
البته هزینه این مکالمات با توجه به آنکه مدتی کوتاه دارند و درونشهری محسوب میشوند، بهطور طبیعی هزینه چندانی بابت این تماسها ایجاد نمیشود. همچنین طبق این مصوبه، تماس با کدهای سهرقمی فوریتی همچنان رایگان خواهد بود.