بیش از 7 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهرها و حتی جادههای کشور در حال تردد هستند، گرچه این آمار خیلی هم دقیق به نظر نمیرسد. اما بعضی مسئولان میگویند که از این تعداد 4 میلیون دستگاه پلاک ندارند. از سوی دیگر، حدود 90 درصد موتورسیکلتها نیز بیمه مسئولیت در برابر اشخاص ثالث ندارند! همچنین بسیاری از موتورسیکلتسواران اعتقادی به کلاه ایمنی ندارند. بیشترشان هم شاید گواهینامه رانندگی با خودرو را داشته باشند، اما گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت را ندارند.
سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا در خصوص رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلتهای برقی و موتورسیکلت با حجم کمتر از 50 سی سی اظهار داشت: «مشاهده میشود که عدهای بدون داشتن گواهینامه با موتورسیکلتهای با حجم کمتر از 50 سی سی و یا برقی اقدام به رانندگی میکنند که این امر بر خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.»
وی با اشاره به تبلیغ اشتباه برخی از فروشندگان در خصوص موتورسیکلتهای برقی یا با حجم کمتر از 50 سی سی بیان کرد: «برخی از فروشندگان هنگام فروش به خریداران اعلام میکنند که این قبیل وسایل نقلیه به پلاک و گواهینامه نیاز ندارند که این اظهارات خلاف قوانین و مقررات هستند، چرا که براساس قانون هر نوع وسیله نقلیهای که در راههای عمومی تردد میکنند نیاز به پلاک و گواهینامه دارند.»
سرهنگ زارع ادامه داد: «برخی از موتورسیکلتها در بنادر و باراندازها برای رفت و آمد های کوتاه مورد استفاده قرار میگیرند و به موتور های پاکشتی معروف هستند. در حال حاضر نیز تعدادی از شهروندان نسبت به خرید موتورسیکلتهای مذکور و تردد در معابر اقدام میکنند که این امر بر خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.»
وی تصریح کرد: «طبق ماده (2) آئین نامه راهنمایی و رانندگی و ماده (1) آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی، داشتن پلاک و گواهینامه برای کلیه وسایل نقلیه که در راهها تردد میکنند الزامی است و استثنائی ندارد.»
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا در پایان خاطر نشان کرد: «طبق قوانین و مقررات یادشده مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور از تردد وسایل نقلیه فاقد پلاک و گواهینامه جلوگیری میکنند.»