اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سهم ۱۵درصدی سوخت مایع در سبد مصرفی نیروگاه‌ها/ طرح‌های تشویقی کاهش مصرف برق برای مشترکین خانگی

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ طی نشست خبری روز جاری محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر با اشاره به کاهش 10 درصدی تعداد مشترکین پرمرصرف برق نسبت به سال گذشته گفت: در تابستان 98 تلاش شد تا با اتخاذ روش هایی از قبیل پاداش کاهش مصرف و همچنین انعقاد قرارداد با صنایع و بخش کشاورزی، پیک مصرف برق کنترل شود. 

وی در این باره افزود: در سال 98 بالغ بر 350 میلیارد تومان پاداش به 120 هزار مشترک در بخش صنعت به جهت همکاری در زمان پیک مصرف برق پرداخت شد. به گفته متولی زاده، این پاداش ها در قالب انعقاد تفاهم نامه میان توانیر و صنایع مختلف به این صورت بود که اگر در 4 ساعت اوج  بار مصرف برق صنایع مصرف خود را حداقل کنند می توانند برق نیم بها در 20 ساعت دیگر روز داشته باشند. همچنین در بخش کشاورزی نیز در صورت عدم مصرف برق در 4 ساعت پیک، کشاورزان از برق رایگان در طول روز بهره مند می شدند.

مدیرعامل توانیر با اشاره به موفیقت حاصل از طرح های تشویقی برای کاهش مصرف بار در روزهای تابستان اعلام کرد: تصمیم بر این شده است که در تابستان سال آینده نیز مشترکین خانگی به طرح های تشویقی افزوده شوند که هدف از این امر کاهش مصرف هزار مگاوات مصرف برق در زمان پیک مصرف برق در حد فاصل 15 خرداد الی 15 مرداد سال آینده است. به گفته این مقام مسئول، بدون کاهش سطح رفاه خانوار می توان با رعایت الگوی مصرف برق در تابستان شاهد کاهش 30 درصدی مصرف برق باشیم.

متولی زاده همچنین در خصوص ادامه روند مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها گفت: تمام نیروگاه های کشور مجهز به سیستم مصرف سوخت گاز هستند. از سوی دیگر وزارت نفت نیز تلاش داشته تا با افزایش تولید گاز، سهم مصرف نیروگاه ها از سوخت گاز را افزایش دهد. وی افزود: در حل حاضر سهم سوخت گاز در نیروگاه های کشور بالغ بر 85 درصد است اما گاها به دلیل تعمیرات خط لوله انتقال گاز و یا به دلایل دیگر مجبور به مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها می شویم که درصدی از آن اجتناب ناپذیر است و بخشی از آن با اقدامات در دست اجرای وزارت نفت و نیرو باید کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در مورد نحوه واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی نیز گفت: هم اکنون 60 درصد نیروگاه ها در دست بخش غیردولتی هستند که البته این رقم میی بایست افزایش یابد. اما در این میان جهش نرخ ارز شرایط اقتصادی نیروگاه ها را تحت تاثیر قرار داده که ممکن است این امر روند خصوصی سازی نیروگاه ها را با کندی مواجه کند. 

به گفته متولی زاده، مهم ترین چالش حال حاضر صنعت برق کشور، اقتصاد این بخش است که درآمدها توانایی پوشش دادن هزینه ها را ندارند. در نتیجه یکی از عوامل تاثیرگذار بر استقبال کمتر بخش خصوصی در مدیریت نیروگاه ها، همین بحث اقتصاد انرژی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان