اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی روش‌های تامین مالی در صنعت پتروشیمی/ صندوق پروژه جایگزین مناسبی برای افزایش سرمایه

اقتصادآنلاین - مریم‌علیزاده؛ یکی از مهم‌ترین دلایل رونق فعلی اقتصاد کشور، حضور فعالانه شرکت‌های پتروشیمی در عرصه تولید و فروش و صادرات است. اما در این میان ادامه حیات این صنعت وابسته به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به روزرسانی است که تامین مالی این پروژه‌ها در شرایط فعلی متفاوت از گذشته خواهد بود.
در این خصوص روز جاری و در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کیش‌اینوکس، پنل تخصصی به همت شرکت هلدینگ خلیج فارس و با حضور عشقی‌نژاد مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد، هاشمی نژاد مدیرعامل گروه مالی ساتا، محمود گودرزی معاونت بازار بورس تهران، مجید نوروزی معاون ناشران و پذیرش در بورس و جهانگیری سفیر سابق ایران در هلند برگزار شد.
در این پنل تخصصی به معرفی انواع روش‌های تامین مالی هلدینگ خلیج فارس در بورس پرداخته شد که در ابتدا مدیرعامل گروه مالی ساتا به ارائه چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال آینده و تشریح وضع کنونی نقدینگی در کشور پرداخت. هاشمی‌نژاد ضمن ابراز نگرانی از وجود 2هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه گفت: این نقدینگی درحالی امنیت اقتصادی کشور را تهدید می‌کند که با معضل دیگری یعنی رکود در تولید و صنعت مواجه هستیم که به گفته وی مهم‌ترین عامل تشدید کننده شرایط فعلی، تحریک سمت تقاضا است. هاشمی‌نژاد معتقد است در شرایط رکود تورمی بهترین روش اتخاذ شده از سوی دولت می‌تواند افزایش بهره‌وری و گشایش اعتبارات باشد.
وی در ادامه با ارائه آماری از بازدهی 10ساله بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کشور، به بازدهی 2380 درصدی بورس در این مدت اشاره کرد و گفت: در طی 10 سال گذشته به شهادت آمار، بازدهی سکه برابر با 1466 درصد و بازدهی دلار 1035 درصد گزارش بوده است که بورس با فاصله معناداری از این بازار، پیشتاز است.
هاشمی‌نژاد در دایان با اشاره به خروج 50 میلیارد دلاری سرمایه از کشور در سال‌های اخیر، تامین مالی پروژه‌های صنعتی به ویژه پتروشیمی را مهم‌ترین چالش پیش رو عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی که به سبب تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده، جهت دادن به حجم عظیم نقدینگی در کشور و استفاده از آن در حوزه پتروشیمی می تواند هم درد تورم را تسکین دهد و هم قوت قلبی برای تداوم پروژه‌های این صنعت باشد.
در ادامه محمود گودرزی معاونت بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز با اشاره به حضور 500 هزار کد اولی از ابتدای امسال در بورس گفت: این تعداد سرمایه‌گذار جدید در بورس نقدینگی برابر با 3300 میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه تا پیش از این 80 درصد تامین مالی از بازار پول انجام می‌شد گفت: به دلیل نبود در تنوع ابزارهای مالی، بانک‌ها مهم‌ترین منابع تامین مالی به شمار می رفتند اما به دلیل مشکلات موجود در این روش تامین مالی، نیاز به سایر روش‌ها احساس شد که انتشار اوراق از مهم‌ترین آن‌هاست.به گفته وی تاکنون بیش 1200 میلیارد تومان اوراق از طریق بازار سرمایه به فروش رسیده که بخش عمده این تامین مالی در بورس از طریق اسناد خزانه دولتی بوده است.
وی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه را یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین مالی طرح‌های پتروشیمی اعلام کرد و گفت: این روش تامین مالی نسبت به افزایش سرمایه شرکت‌ها مزیت‌های فراوانی دارد که معافیت مالیاتی، نقدشوندگی و کاهش زمان در تامین مالی از جمله این مزیت‌ها است.
در ادامه مجید نوروزی معاون ناشران و پذیرش بورس تهران به ارائه اطلاعاتی در خصوص نحوه پذیرش شرکت‌ها در بورس اشاره کرد و گفت: از سال 97 دستورالعمل‌های جدیدی در خصوص پذیرش شرکت‌ها در بورس تدوین شده که در سال آینده شاهد اعمال آن خواهیم بود. این مقام مسئول نیز مهم‌ترین مزیت صندوق پروژه را کوتاه کردن زمان تامین مالی عنوان کرد که شرکت‌های بورسی می‌توانند در زمان کمتری به سرمایه مورد نیاز خود دست یابند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان