ماهان شبکه ایرانیان

۴ سال بی تدبیری در حوزه فرهنگ و هنر/ بخش پنجم (پایانی)

۴ سال حضور باندهای مافیایی و انحصارطلب در سینما، برگزاری جشنواره های بی هویت و بریز و بپاش های اشرافی و تصمیم گیری های نابخردانه

در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست با نیم نگاهی به مصاحبه های انجام شده اهالی سینما به این نتیجه می رسیم که بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، حضور باندهای مافیایی و انحصارطلب در سینما، برگزاری جشنواره های بی هویت و بریز و بپاش های اشرافی و تصمیم گیری های نابخردانه و لحظه ای توسط مدیران سینمایی، به اضمحلال رفتن سینمای کودک و

4 سال حضور باندهای مافیایی و انحصارطلب در سینما، برگزاری جشنواره های بی هویت و بریز و بپاش های اشرافی و تصمیم گیری های نابخردانه

به گزارش خبرنگار سینماپرس در ماه های آخر حیات دولت تدبیر و امید اعتراضات سینماگران از هر طیف و گروه و جناحی نسبت به عملکرد ضعیف حسن روحانی و مدیرانش به حد اعلای خود رسید. اکثریت سینماگران به طور قاطع خواهان قطع دستان این افراد در حوزه های مدیریتی دولتی شدند و انتقادهای تند خود را نسبت به آن ها ابراز داشتند.

تعدادی از فعالان سینمای کوتاه اعم از مدرسان انجمن سینمای جوانان ایران، داوران، فیلمسازان کوتاه با بیان اینکه بی تدبیری مدیران و تشویق نابجای آن ها برای حضور حداکثری فیلمسازان جوان بدون توجه به صلاحیت ها، عدم سیاست گذاری های کلان و تقلید از آثار سینمای غرب باعث افت آثار تولید شده در سینما کوتاه است خواستار توجه جدی مدیران سینمایی نسبت به عملکرد ضعیف انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان متولی اصلی این حوزه برای رفع معضلات و بحران ها شدند. رقیه توکلی، نادره ترکمانی، مرجان اشرفی زاده، بهنام عافیت، نقی نعمتی، شهرزاد تقوایی، شاهد سلطانی آزاد، روناک جعفری، سالم صلواتی و کریم امینی در این رابطه گفتند: حوزه فیلم کوتاه در کشور آشفته بازار است و درست همانطور که هر شخصی در جای جای کشور به دلخواه مبادرت به تأسیس یک «فلافل فروشی» می کند هر کسی این روزها یک دوربین معمولی در دستانش گرفته و خود را فیلمساز فیلم کوتاه می داند که این رویه بسیار غلط و آسیب زننده است. مدیران سینمایی متأسفانه هیچ گونه تدبیری برای چگونگی حضور علاقمندان سینما که در ابتدا با تولید فیلم کوتاه کار خودشان را آغاز می کنند ندارند و همینطور نابخردانه آن ها را ترغیب و تشویق به تولید فیلم حتی با موبایل می کنند که این رویه بسیار غلط است و می تواند در آینده ضربات روحی و روانی زیادی را به علاقمندان این حوزه وارد کند چرا که هیچ گونه بسترسازی برای حضور و ورود آن ها به سینمای حرفه ای فراهم نیست و آن ها نمی توانند در این حوزه حضور داشته باشند. سه‌شنبه 9 شهریور 1395

انحصارطلبی در سینما و وجود باندهای مافیایی و اشخاصی که تمامی بودجه های سینمای کشور را می بلعند و نمی گذارند که هیچ یک از سینماگرانی که جزو باند و دسته ای نیستند فعالیت کنند داد اهالی حق طلب سینما را درآورد. تعدادی از اهالی سینمای کشور با بیان اینکه چپاول و غارت منابع سینما و دستیابی به اهداف جریان های سیاسی و گروهی تنها علت حضور باندهای مافیایی در سینما است خواستار اتحاد، همدلی و همزبانی سینماگران مستقل برای برچیده شدن هزاردستان این افراد از تمامی ارکان سینمای کشور شدند. مهدی صباغ زاده، رهبر قنبری، علی قوی تن، حسن هدایت، نادره ترکمانی، محسن شایان فر، امیرحسین شریفی، عباس رافعی، مجید قاری زاده  و جهانگیر الماسی در این راستا گفتند:  وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و... در سینمای کشور هیچ کاره اند و متأسفانه این تنها برخی سینماداران و دوستان شان در سینما هستند که برای پخش و اکران و سایر مسائل دیگر سینما تصمیم گیری می کنند! نمی توان گفت که در سینمای ایران به معنای واقعی کلمه «باندهای مافیایی» وجود دارد چرا که باندهای مافیایی عموماً زمانی شکل می گیرند که منافع سرشاری را بخواهند به جیب بزنند و از آنجا که سر جمع سینمای ایران منافع چندانی دربر ندارد نمی توان گفت که باندهای مافیایی در آن وجود دارند و تصمیم گیری می کنند بلکه این لابی بازی است که در سینمای ما تعیین کننده است و متشکل از جمعی بسیار محدود و کم ارزش است. شنبه 27 شهریور 1395

از سوی دیگر در پی مصاحبه ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و نسبت دادن معضل بیکاری اهالی سینما به کمبود تولیدات تلویزیون تعدادی از سینماگران کشور با واکنش جدی نسبت به سخنان وی بی توجهی سازمان سینمایی و خانه سینما به مباحث مهم تأمین امنیت شغلی و بیمه بیکاری، ورود افراد کارنابلد به سینما، شرایط نابسمان اقتصادی در دولت یازدهم، وجود باندهای انحصارطلب و مافیایی در سینما و امثالهم را عامل بیکاری سینماگران دانستند و از مدیران سینمایی خواستند بدون پاک کردن صورت مساله برای رفع این مشکلات تدبیر کنند. این سینماگران تأکید کردند: کشور با بیکاری و تورم شدید دست و پنجه نرم می‌کند که از بزرگترین مشکلات کشور است و متأسفانه دامنه آن به حوزه فرهنگ و هنر هم کشیده شده و باعث شده تا طی ماه های اخیر تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور یا مجبور به ترک دیار شوند و به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پناه بیاورند و یا اینکه برای همیشه از سینما خداحافظی کرده و به شغل دیگری روی بیاورند که شاید در شأن و منزلت شان نباشد!

علیرضا رئیسیان، عبدالله علیخانی، علی مهام، مسعود ولدبیگی، مهوش افشارپناه، زنده یاد محمد زرین دست، کاظم راست گفتار، حسینعلی فلاح لیالستانی، محسن روزبهانی و فرزانه شبانی با انتقاد شدید خود تأکید کردند: مشکل بیکاری زمانی می تواند به سازمان سینمایی بی ارتباط باشد که کلیه منابع مالی و امکانات دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دیگر دولت هیچ مداخله ای در تولید و پخش اکران آثار سینمایی نداشته باشد. در اغلب کشورهای توسعه یافته جهان وضعیت سینما به این گونه است که نهادهای صنفی و آکادمی ها جایگزین دولت شده و بر اساس وظیفه ذاتی شان به مسائل بیمه ای، بیکاری، معیشتی، ارتقای سطح کیفیت هنری و... سینماگران توجه می کنند و سعی بر آن دارند تا مشکلات شان را برطرف کنند. اما متأسفانه شرایط در کشور ما به گونه ای است که خانه سینما که نهاد جامعه اصناف سینمای ایران شناخته می شود هیچ کمکی در حل مشکلات صنفی اعم از مشکلات معیشتی و از کارافتادگی و بیکاری سینماگران نمی کند و همیشه این مطلب توسط روسای آن عنوان می شود که دولت باید بودجه کافی در اختیار ما بگذارد تا ما بتوانیم مشکلات اهالی سینما را برطرف کنیم و از سوی دیگر وقتی به دولت مراجعه می شود او هم این مطلب را عنوان می کند که مشکل بیکاری به ما مربوط نمی شود و ما توانسته ایم تولیدات مان را بسیار افزایش دهیم! یکشنبه 18 مهر 1395

همچنین همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تعدادی از کارشناسان و سینماگران کشورمان جلوگیری از نفوذ جریان شبه روشنفکری، ایجاد فضای کار برای دغدغه مندان و هنرمندان متعهد و ولایتمدار و تحقیق و پژوهش در زندگی بزرگان دین در تولید آثار تاریخی و مذهبی را باعث ارتقای این نوع سینما برشمردند و از مدیران و سینماگران دغدغه مند، خواستار تولید اینگونه آثار شدند. حسین مسافرآستانه، مهدی عظیمی میرآبادی، شفیع آقامحمدیان، امرالله احمدجو، سیدضیاء هاشمی، محسن علی اکبری، سیاوش حقیقی،  هوشنگ توکلی، علیرضا سربخش،  سعید مستغاثی در این رابطه گفتند:  متأسفانه پیش از این ما شاهد انحراف در روایت های تاریخی و مذهبی در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی بوده ایم و از این رو  آیات عظام و مراجع تقلید باید به عنوان مشاور فیلمنامه های تاریخی و مذهبی را تأیید کنند و سپس این فیلم ها و سریال ها به تولید برسد. بارها دیده شده که برخی از آثار به دلیل دور شدن از اصل فضای روایی و محتوایی خود به انحراف کشیده شده اند و این بسیار غلط است و می تواند عواقب بسیار بدی را در کل کشور در پی داشته باشد. شنبه 24 مهر 1395

برگزاری جشنواره های ریز و درشت و بی هویت در سینمای کشور و برباد دادن بودجه های فرهنگی و از سوی دیگری بیکاری شدید سینماگران بار دیگر اعتراضات اهالی سینما را برانگیخت. تعدادی از اهالی سینمای کشور برگزاری جشنواره های متعدد سینمایی را آفت سینما برشمردند و تأکید کردند که برگزاری جشنواره های ریز و درشت داخلی و سوق دادن فیلمسازان به سمت تولید آثاری که مورد پسند جشنواره های خارجی است می تواند در آینده ای نزدیک سینمای ایران را به نابودی و اضمحلال کامل بکشاند؛ همچنین بیان شد که جشنواره ها بازاری شده برای عده ای از کاسب کاران سینما که به اصل هنر نمی اندیشند. جهانگیر الماسی، تینا پاکروان، نادره ترکمانی، سیروس الوند، خسرو سینایی، افشین شرکت، محمد متوسلانی، ابراهیم وحیدزاده، مرجان اشرفی زاده و اسماعیل فلاح پور از جمله سینماگرانی بودند که در این باره گفتند: تقریباً هر ساله به نسبت جشنواره های سینمایی در کشور افزوده می شود و این در حالی است که ما در کشورمان تنها چند جشنواره محدود داریم تا بتواند سینماگران جهانی را ترغیب به حضور در ایران کند. سودای جشنواره زدگی در میان مدیران سینمایی که تنها به فکر پر و پیمان شدن بیلان های کاری شان هستند و کمترین اهمیتی به کیفیت گرایی در سینما نمی دهند یکی از دلایل اصلی رشد قارچ گونه جشنواره های سینمایی است که سینماگران کشور به طور جدی این مسأله را برای هنر هفتم مضر می دانند و خواهان برچیده شدن هرچه سریعتر بساط اینگونه جشنواره های سینمایی هستند. سه‌شنبه 4 آبان 1395

همزمان با استعفای علی جنتی و انتخاب صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعدادی از سینماگران کشور خواستار حضور مدیری غیرسیاسی و از اهالی سینما در رأس سازمان سینمایی، ریشه کن کردن باندبازی در سینما و توجه به تأمین امنیت شغلی و بیمه هنرمندان شدند.

 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی دوران مدیریتش در این وزارتخانه با انتقاد بسیار شدیدی مواجه گشته بود در تاریخ 28 مهرماه سال جاری از پست خود استعفا داد و رئیس جمهور وزیر جدیدی را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که در کارنامه فعالیت هایش کمتر فعالیت های فرهنگی و هنری به چشم می خورد و همانند جنتی و مدیران زیردستش بیشتر چهره ای سیاسی است تا فرهنگی!

این اتفاق در حالی است که پیش از این منتقدان بسیاری خواستار حضور نیروهای امتحان پس داده در عرصه های فرهنگی و هنری برای این پست مهم شده بودند و یکی از مهمترین دلایل ضعف فرهنگی و هنری در کشور را عدم وجود مدیرانی با تجربه در عرصه فرهنگ و هنر برشمرده بودند.

از همین رو 10 تن از سینماگران کشور علیرضا زرین دست، امیرحسین شریفی، عباس شوقی، حبیب دهقان نسب، ماشاالله شاهمرادی زاده، حسن زاهدی، کوروش تهامی، سامان سالور، علی شاه حاتمی و مینو غزنوی در این باره گفتند: امروزه در سینما نیاز به مدیری داریم که مانند مدیریت فعلی باندبازی نکند چرا که ما هر مشکلی داریم و به هر گره ای بر می خوریم به دلیل همین برخوردهای جناحی و باندی و فرقه ای است! رویه فعلی در سازمان سینمایی باید عوض شود؛ این روزها تنها نزدیکان و یاران رئیس سازمان سینمایی هستند که همه امکانات برای حضورشان در سینما فراهم است و از آنجا که قدرت را در دست دارند وضعیت سینما را گل و بلبل نشان می دهند!؛ در صورتی که وضعیت سینما بسیار بد است و طی 2-3 سال اخیر میزان بیکاری در سینما بسیار افزایش داشته است. دوشنبه 17 آبان 1395

با پایان یافتن بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، منتقدان و نویسندگان سینمای کشور با تأکید بر توجه به کیفیت و دوری از کمی گرایی، استفاده از نیروهای بادانش و خردمند و توجه جدی تر به رسانه های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بیان داشتند امروز کارکرد رسانه ها تغییر جدی یافته و به صورت سنتی نمی توان در این مسیر ادامه طریق داد و عنوان شد که طی سال های اخیر آسیب های جدی بر پیکره رسانه های تخصصی سینمایی وارد شده است. طهماسب صلح جو، حسین گیتی، عزیزالله حاجی مشهدی، محمد دیندار، عباس کریمی، یزدان عشیری، حسین سلطان محمدی و سعید مستغاثی تأکید کردند:  در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را «عصر ارتباطات» نامیده اند. رسانه ها امروز آنقدر در زندگی عامه مردم کارکرد دارند که دیگر نمی توان آن ها را جزئی جداشدنی از زندگی مردم برشمرد. برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بهانه ای شد تا به بررسی عملکرد  رسانه های تخصصی سینمایی بپردازیم؛ رسانه هایی که طی سال های اخیر از لحاظ کمی رشدی عجیب داشته اند اما متأسفانه از لحاظ کیفیت همواره با کاستی های چشمگیری روبرو هستند و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم گویا همت خود را بر کمیت رسانه ها گمارده است. این در حالی است که بسیاری از این افراد کمترین دانش و سواد سینمایی ندارند و با محیط حرفه ای خبر نویسی هم آشنا نیستند و همین باعث می شود روز به روز رسانه های تخصصی دچار افول و نزول شوند و عامه مردم هم رغبتی به دنبال کردن این رسانه ها از خود نشان ندهند. وظیفه اصلی رسانه ها این است که مبدع ایده های جدید در حیطه های گوناگون باشد، با درج مطالب پژوهشی و آموزشی در بالابردن سطح علمی موثر واقع شود، به چالش ها و مشکلات و راهکارهای قابل انجام بپردازد اما متأسفانه بسیاری از رسانه های حوزه سینما این روزها به هیچ عنوان این کارکرد را ندارند و به صورت بسیار خنثی تنها به «کپی پیست» کردن اخبار و مطالب سایر رسانه ها می پردازند. یکشنبه 23 آبان 1395

برگزاری جشنواره فیلم «یاس» که تعداد زیادی از اهالی سینمای کشور آن را یک دورهمی قلمداد کردند برای چهارمین سال متوالی در شهری خارج از تهران اعتراضات تعداد کثیری از سینماگران را در پی داشت. سینماگران با بیان اینکه روند تولید آثار ویدیویی متوقف شده و از این حوزه حمایتی نمی شود، دلیل برگزاری این جشنواره را زیر سوال بردند و خواستار توجه جدی مسئولان سینمایی به روند تولید و توزیع و پخش این فیلم ها شدند. بهرنگ توفیقی، پیمان حقانی، داریوش غذبانی، سیدهادی محقق، علی مهام، حسن هدایت، مرتضی آتش زمزم، جواد مزدآبادی و مسعود نوابی از جمله سینماگرانی بودند که نسبت به بریز و بپاش های زائد این جشنواره اعتراض کرده و تأکید کردند که حضور تعداد کثیری از سینماگران، اصحاب رسانه و مدیران دولتی در رامسر تنها هزینه های بیت المال را بر باد می دهد و برگزاری این گونه جشنواره های موضوعی در شهرستان ها و بریز و بپاش های آنچنانی به طور کل با مفهوم اقتصاد مقاوتی در تضاد است. یکشنبه 28 آذر 1395

از سوی دیگر بلاتکلیفی سینمای کودک، عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی و بی تدبیری مدیران سینمای کشور برای توجه به این گونه مهم سینمایی واکنش های تند سینماگران دغدغه مند این حوزه را برانگیخت؛ سینماگران برجسته سینمای کودک با تأکید بر اینکه عملکرد سازمان سینمایی در حوزه سینمای کودک تنها شعاری است و تأسیس شورای راهبردی سینمای کودک هیچ دردی از سینمای رو به اضمحلال کودک درمان نکرده است خواستار توجه و رسیدگی فوری به این سینمای فلاکت زده شدند. این سینماگران در گفتگوهای خود با سیدرضا منتظری ضمن تأکید بر تصنعی بودن شورای راهبردی سینمای کودک و نزول و افول جدی سینمای کودک و نوجوان در سال های اخیر، خواستار توجه فوری مسئولان سینمای کشور و نهادهای ناظر بر عملکرد وزارت ارشاد به این مقوله مهم شدند.

محمدرضا هنرمند، نادره ترکمانی، وحید نیکخواه آزاد، اسماعیل براری و امیر سحرخیز در این رابطه گفتند:  برای وضعیت امروز سینمای کودک بسیار متأسفم چرا که سینمای کودک در کشور ما کاملاً مضمحل شده و اصلاً نمی توان آن را با سینمای کودک در سایر کشورهای دنیا قیاس کرد و ما همه جانبه دچار رکود و نزول شده ایم. فیلم کودک و سینمای کودک در همه کشورهای صاحب صنعت سینما بسیار مهم و مورد توجه است چرا که دولت ها و حکومت ها توجه به سینمای کودک را نوعی سرمایه گذاری برای آیندگان شان می دانند اما متأسفانه ما در این زمینه بسیار مهم همواره غافلیم و توجهی به سینمای کودک نداریم. اگر مسئولان سینمای کشور آینده نگر و دغدغه مند باشند باید بخش مهمی از توجه شان را در تولیدات سالانه معطوف به سینمای کودک کنند و فیلم های شاخصی در این زمینه تولید کرده و آن را به صورت گسترده به اکران برسانند؛ بنده به عنوان یک فیلمساز با اینکه کارگردان سینمای کودک محسوب نمی شوم اما آثار مهمی را در این حوزه تولید کرده ام چرا که وظیفه خود می دانم که در سینما باید به کودکان که بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می دهند توجه جدی داشت. شنبه 11 دی 1395

همچنین برای چندمین بار متوالی تعدادی از سینه سوختگان انقلاب و فعالان سینمای کشور به دلیل بی توجهی مدیران دولت یازدهم نسبت به حوزه مهم هنر انقلاب اسلامی خواستار توجه جدی و ویژه به این مقوله شدند. تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگی با بیان اینکه برخی مدیران سینمایی با نگاه غرب زده، عامل تضعیف هنر انقلاب اسلامی در طول سال های گذشته شده اند معتقدند دوری از دیدگاه های روشنفکرانه غربی مدیران سینمایی و به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی راهکاری برای برون رفت از شرایط فعلی و احیای ابعاد هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور است.

سید مسعود اطیابی، احمد مسجدجامعی، هوشنگ توکلی، محمد قهرمانی، سیاوش حقیقی، علی اصغر خسروی، شفیع آقا محمدیان، مهدی عظیمی میرآبادی، علیرضا سربخش و محمود گبرلو در این باره گفتند:  متأسفانه در کشور ما کمتر به بخش فرهنگ و هنر توجه می شود؛ به ویژه از بدو روی کار آمدن دولت یازدهم آنقدر بی توجهی به عرصه فرهنگ و هنر صورت گرفته که گلایه های زیادی توسط هنرمندان و فرهگیان به رئیس جمهور و  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر معاونت های مربوط به این وزارتخانه مهم صورت گرفته است اما غافل از آنکه گوش شنوایی برای شنیدن دردمندی هنرمندان و فرهنگیان وجود داشته باشد و دولتمردان بخواهند گامی کوچک در صدد حل بحران های به وجود آمده در زندگی آن ها و عرصه فرهنگ و هنر بردارند. شنبه 25 دی 1395

از آنجا که برگزاری جشنواره فیلم فجر در طول دوران حیات دولت تدبیر و امید همواره با واکنش های منفی از سوی هنرمندان و سینماگران روبرو بود تعدادی از سینماگران کشور توجه ویژه و جدی هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به مفاهیم ارزشی و انقلابی و عدم پذیرش هرگونه فشار و لابی گری به اعضای هیأت انتخاب و توجه به استاندارها و قواعد سینمایی و دوری گزیدن از دیدگاه های سلیقه ای را مهمترین رویکرد دست اندرکاران این جشنواره برشمرده و خواستار توجه اعضای هیأت انتخاب آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به این نکات شدند. علیرضا رئیسیان، محسن محسنی نسب، مقصود جباری و سهیل سلیمی در این باره گفتند:

جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار انتخاب شده توسط اعضای هیأت انتخاب بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است. جمعه 17 دی 1395

از سوی دیگر جمعی از سینماگران به مناسبت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی و تاکید بر لزوم ثبات رویه در مدیریت جشنواره، خواستار توجه به محتوا در تولید آثار، پرهیز از ترویج تفکر غربی و روشنفکرمآبانه در سینما و دوری گزیدن از ظاهرسازی ها شدند و عنوان کردند که در این میان احترام به پیشکسوتان سینما نیز نباید به فراموشی سپرده شود. نادره ترکمانی، جهانگیر الماسی، مهدی عظیمی میرآبادی، داریوش غذبانی، ابراهیم وحید زاده، ناهید دل آگاه، هاتف علیمردانی، نگار آذربایجانی، محسن فاضلی، پوریا آذربایجانی، حبیب الله بهمنی و زنده یاد علی معلم تأکید کردند: تناقض در سیاست گذاری های جشنواره فجر آسیب های جدی به آن وارد ساخته است و به نوعی دچار سرگردانی شده و همین امر از کیفیت آن کاسته است. این جشنواره علیرغم اهمیت زیادی که برای سینمای ایران دارد متأسفانه در طول 35 دوره برگزاری اش به دلیل دیدگاه های متناقض مدیران و برگزارکنندگانش با آسیب های جدی روبرو شده که این مسأله باید با تدبیر مدیران فرهنگی از بین برود. این جشنواره در ابتدا تنها نمایشگاهی از تولیدات سالانه سینمای ایران بود و بعدها داعیه آن را داشت که جشنواره ای صاحب سبک در عرصه بین الملل شود اما بعد از گذشت چند دوره مجدداً بازگشتی رو به عقب داشت و باز بدل به نمایشگاهی برای تولیدات سالانه سینمای کشور شد؛ سرگردانی در جشنواره فیلم فجر سال به سال در حال تشدید شدن است و برنامه ریزی های سلیقه ای و بدون کارشناسی دست اندرکاران آن باعث شده تا این جشنواره اعتبار سابق خود را از دست بدهد. یکشنبه 10 بهمن 1395

اما تصمیمات لحظه ای و نابخردانه رئیس سازمان سینمایی که از بدو ورودش به سینما، هنر هفتم را همواره در معرض آسیب جدی قرار داده بود بار دیگر واکنش سینماگران و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را برانگیخت. خبر دستور نابهنگام رئیس سازمان سینمایی مبنی بر بازگشت فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر، با واکنش های متفاوتی از سوی منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینمایی روبرو شد و ایشان تأکید کردند جشنواره فیلم فجر نیازمند یک آیین نامه مدون و لازم الاجرا است تا همه ساله و در آستانه برگزاری‌اش با سلایق و دیدگاه های شخصی مدیران سینمایی و برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات مدیریتی ایشان دچار تصمیمات لحظه ای نشود.

سال ها قبل بخش فیلم کوتاه در این جشنواره با نظرات کارشناسی شده از سوی اهالی سینما و مدیران وقت سینمایی حذف شد که این اتفاق با واکنش های مثبتی از سوی اهالی سینما روبرو گشت اما در سال جاری حجت الله ایوبی به واسطه آنکه یکی از نزدیکانش را به مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران گمارد و برای فرافکنی نسبت به اعتراض اهالی فیلم کوتاه در این زمینه، مبادرت به اضافه کردن بخش فیلم کوتاه به جشنواره با دستور مستقیم و بدون برنامه ریزی قبلی کرد و این مسأله باعث شد تا اعتراضات زیادی به این اتفاق وارد شود و حتی دبیر جشنواره هم نسبت به این امر روی خوشی نشان ندهد. البته این تصمیمات غیر کارشناسی و خلق الساعه بارها در دوران مدیریت ایوبی بر سازمان سینمایی روی داده که از این رو امر جدیدی نیست.

نکته قابل تأمل آن است که سوابق سینمایی سید صادق موسوی تماماً به دوران حضور ایوبی در سازمان سینمایی باز می گردد و این شخص پیش از این هیچ گونه منصب و سمت سینمایی نداشته و اصلاً به امور سینما آشنا نیست! حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، جبار آذین، هاشم میرزاخانی و حسین سلطان محمدی با انتقاد شدید از ایوبی خواستار عدم چنین تصمیم گیری هایی در سازمان سینمایی شدند.   دوشنبه 27 دی 1395

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور ضمن انتقاد شدید از وضعیت فعلی مدیریت سینمای ایران که تنها به الگو برداری از جشنواره ها و سینمای غرب مبادرت می ورزد، خواستار تغییر رویه مدیریتی در سینما شدند تا با سیاستگذاری جدی در عرصه تولیدات استراتژیک، در این مسیر تغییر ماهوی ایجاد گردد و بتوان سینما را منطبق با اندیشه های انقلاب اسلامی صادر کرد. حبیب الله کاسه ساز، انسیه شاه حسینی، محمدتقی فهیم، جبار آذین، حمید بهمنی، حمید آخوندی، سعید مستغاثی، مهدی سجاده چی، حسین قاسمی جامی و علیرضا سربخش تأکید کردند: متاسفانه در دولت یازدهم اتفاقاتی که در عرصه سینما روی داد موجب گشت مسیر جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای انقلاب فاصله زیادی بگیرد و در همین زمینه بود که رئیس سازمان سینمایی با فرافکنی جدی، تولیدات ارزشی و استراتژیک را تمسخر کرد و آن ها را «دکان و مغازه» توصیف نمود. ادامه این تفکر چنان می شود که خروجی امروز جشنواره فیلم فجر با رویکرد نابخردانه مدیران سینمایی کشور فاصله ای دوچندان با آرمان های انقلاب اسلامی می گیرد. یکشنبه 1 اسفند 1395

علاوه بر اعتراضات جمعی تعدادی از اهالی سینمای کشور هم در این مدت به صورت فردی اعتراضات خود را ابراز می کردند از جمله ملک جهان خزاعی طراح صحنه و لباس برجسته سینما و تلویزیون با انتقاد از شرایط به وجود آمده برای اهالی سینما اظهار داشت: متأسفانه تخصص در سینمای امروز کشور ما هیچ جایی ندارد و مسئولان برای دانش و مهارت و تجربه هیچ ارزشی قائل نیستند. یکشنبه 24 بهمن 1395

صدور بی رویه و بدون برنامه 105 مجوز کارگردانی برای فیلمسازان اول در طول 18 ماه در دولت یازدهم، واکنش های زیادی را از سوی اهالی سینما در پی داشت. اهالی سینما در گفتگوهایی با سینماپرس خواستار سیاست گذاری صحیح و اصولی، ایجاد زیرساخت های لازم، تقویت روحیه ملی و توجه به پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر شدند و مدیران سینمایی را از ادامه رفتارهای غلط و سیاست گذاری های نامناسب برحذر داشتند. منوچهر مصیری، کاظم راست گفتار، سیامک شایقی، سیدجواد هاشمی، سیروس حسن پور، کاوه سجادی حسینی، شهاب ملت خواه، نادر طریقت، حمیدرضا صلاحمند و کاظم معصومی در این رابطه گفتند:  مدیران سینمایی دولت یازدهم با شعار جوانگرایی و توجه به این قشر از طریق افزایش تعداد مجوز کارگردانی و پروانه ساخت به فیلمسازان جوان، قصد دارند تا مشکلات و آسیب های آشکار و نهان سینمای ایران را در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری نادیده گرفته و خود را مدیرانی موفق و کارآمد نشان دهند؛ این در حالی است که اقتصاد نحیف سینمای ایران طی دهه های اخیر به دلایل متعدد به شدت آسیب دیده و در حال فروپاشی است و تنها حضور جوانان آنهم بدون پشتوانه مشکلی از آن رفع نمی سازد. چهارشنبه 16 فروردین 1396

همچنین بسیاری از کارشناسان، فعالان و دست اندرکاران سینمای کشور بر این باور هستند که به کارگماردن مدیران متعهد و ارزشی در سینما، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری و همسویی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی تنها راه نهادینه سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی است و طی سال های اخیر هیچ یک از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور کار سازنده ای در این زمینه انجام نداده اند. شفیع آقامحمدیان، مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، حمید بهمنی، سعید مستغاثی، محمد قهرمانی و محمدرضا اسلاملو  نظراتشان را در مورد چگونگی نهادینه سازی مفهوم اقتصاد مقاومتی از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری با سینماپرس در میان گذاشتند. شنبه 2 اردیبهشت 1396

همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر تعدادی از چهره های سینمای کشور ضمن انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی خواستار برگزاری همزمان بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر شدند و این جداسازی را به دلیل سیاست گذاری های غلط و بی تدبیری برشمردند. این هنرمندان تأکید کردند عدم توجه به هویت ایرانی و تقلید از جشنواره های خارجی، برباد دادن بودجه بیت المال و... نتایج دورهمی جشنواره جهانی شده است! طهماسب صلح جو، پوریا آذربایجانی، محمدتقی فهیم، جبار آذین، نادره ترکمانی، مرتضی علی عباس میرزایی، سیدضیاء الدین دری و عباس رافعی خاطرنشان کردند: امسال و در اردیبهشت ماه سال 96 حرکت اشتباه مدیران سینمای کشور بار دیگر تکرار شد و ما شاهد برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر بودیم؛ بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و حتی هنرمندان بر این باور بودند که اگر مسئولان جشنواره با بریز و بپاش های فراوان از مهمانان پذیرایی نمی کردند و کارت های غذا و... در اختیار آن ها قرار نمی دادند رسماً هیچ شخصی در پردیس سینمایی چارسو حاضر نمی شد. شنبه 9 اردیبهشت 1396

همچنین پایان یافتن جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایطی که نشانی از فجر انقلاب اسلامی در آن نمود نیافت، بهانه ای شد تا جمع بندی نظرات سینماگران در زمینه هنر انقلاب اسلامی منتشر گردد. نظراتی که نگاه غرب زده مدیران سینمایی را عامل تضعیف هنر انقلاب در طول دهه های گذشته برشمرد و عنوان نمود به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی تنها راهکار احیای هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور است. داود بیدل، حسین سلطان محمدی، حبیب الله بهمنی، جهانگیر الماسی، محمدرضا شفیعی و سیدجواد هاشمی در این باره گفتند: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانیفست هنر انقلاب استخراج نشده و این برای ما بسیار دردآور و تلخ است چرا که ما به شدت نیازمند آن هستیم که روح کلی انقلاب در قالب آثار هنری دمیده شود و همه مردم بتوانند از برکات آن بهره مند گردند. ما برای احیای هنر ارزنده انقلاب نیاز به یک تحول جدی و اساسی داریم و بایستی با نظارت تمامی مراجع و دستگاه های ذیربط، تنها کسانی در رأس کار باشند که انقلاب اسلامی را قبول داشته و با آن عجین هستند. متأسفانه طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما شاهد هیچ گونه پژوهش عمیق و جدی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای تبیین مفاهیم ارزشی هنر انقلابی و دستیابی به یک مانیفست راجع به آن نبوده ایم. سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1396

از سوی دیگر تا لحظه تنظیم این گزارش و در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور با انتقاد شدید اللحن خود از دولت حسن روحانی مردم را تشویق به رأی ندادن به این شخص کردند.

سیروس الوند کارگردان برجسته سینمای کشور در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من شخصاً دیگر هیچ انتظاری از مسئولان رده بالای کشور برای رفع مشکلات عدیده سینما ندارم چرا که به این باور رسیده ام این افراد مسأله فرهنگ و هنر جزو دغدغه های شان نیست و نمونه بارز آن هم این بود که آقای روحانی طی 4 سال ریاست جمهوری اش هیچ یک از انتظارات هنرمندان و اهالی سینما را برآورده نکرد. جمعه 1 اردیبهشت 1396

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طی 4 سال گذشته اغلب هنرمندان در بیکاری و خانه نشینی مطلق بودند و فقط برخی یاران و نزدیکان به دولت و مسئولان سازمان سینمایی بودند که همواره می توانستند از بودجه های کلان برای تولید فیلم های شان استفاده کنند. شنبه 2 اردیبهشت 1396

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارنامه دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر مردود است و آقای روحانی و مدیران زیرمجموعه ایشان نه تنها هیچ یک از مشکلات هنرمندان را حل نکردند بلکه روز به روز به مشکلات و گرفتاری ها و بیکاری ها و بدبختی های بیشتر آن ها دامن زدند. یکشنبه 3 اردیبهشت 1396

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سینمای ایران هرچه بیشتر در سطح دنیا افتخارآفرین می شود مسئولان کشور کمتر به آن توجه می کنند با این شرایط ما دیگر چه انتظاری برای توجه به فرهنگ و هنر و سینما می توانیم داشته باشیم وقتی که فرهنگ و هنر دغدغه هیچ شخصی نیست؟ چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396

پیمان عباسی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید مدیرانی را انتخاب کند که در کار هنرمندان سنگ اندازی نکنند و با ایجاد باند و دسته تنها حلقه ای از افراد را دور خود جمع نکنند و امکانات و بودجه ها و... را در اختیار آن ها قرار دهند. یکشنبه 10 اردیبهشت 1396

داود توحیدپرست کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرایط کنونی کشور به ما قبل قرون وسطی بی شباهت نیست و مردم در لای چرخ دنده های زندگی که هم احساس می شود و هم مشاهده، گیر کرده اند و در حال له شدن تدریجی هستند. سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1396

و...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان