روحانی در دانشگاه فرهنگیان:

بودجه ۹۹، بودجه مذاکره نیست

دنیای اقتصاد : حسن روحانی دیروز در جمع دانشجویان حضور یافت

دو نگاه به ارز 4200

رئیس‌جمهوری در این نشست که وزرای آموزش و پرورش و علوم نیز حضور داشتند، با اشاره به اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی ادامه داد: بارها در دولت در این خصوص بحث کردیم که این نرخ ارز آزاد شود و برخی از وزرا نیز چنین اعتقادی داشتند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در صورت آزادسازی، زندگی مردم دچار سختی و قیمت‌ها در بازار دو برابر می‌شود و برخی معتقد بودند این تفاوت قیمت را به‌صورت یارانه به مردم دهیم که در نهایت متوجه شدیم افزایش قیمت کالاها با این پرداخت تفاوت قیمت فاصله دارد.

بنزین دونرخی فسادآور است

روحانی با تاکید بر اینکه بنزین دو نرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: اما گاهی شرایط اضطرار به‌وجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند. رئیس‌جمهوری درباره اصلاح قیمت بنزین، با تاکید بر اینکه قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یکباره انجام شود یا به‌صورت سال به سال و کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه اساس تصمیم به سهمیه‌ای کردن و افزایش قیمت بنزین این بوده است که نیازمند به واردات بنزین نشویم، گفت: قبل از این دولت، بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و حتی در فصل زمستان گاز را هم وارد می‌کردیم، به‌طوری که یکی از کشورهای همسایه شمالی وقتی در یک زمستان سخت متوجه نیاز ما به گاز شد، قیمت را 9 برابر کرد و دولت قبل ناچار به پرداخت آن شد. خوشبختانه امروز نیازی به واردات گاز نداریم و حتی به کشورهای عراق و ترکیه، گاز صادر می‌کنیم. در گازوئیل هم امروز صادرکننده هستیم و در بنزین خودکفا شده‌ایم در حالی که در مقطعی مجبور بودیم برای تامین بنزین از پتروشیمی‌ها استفاده کنیم که برای محیط زیست مشکل‌ساز بود. رئیس‌جمهور تاکید کرد: با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. مصرف بنزین در کشور در سال 97، 11 درصد افزایش یافته بود و پیش‌بینی این بود که امسال نیز 10 درصد افزایش مصرف داشته باشیم که اگر با همین روند ادامه می‌یافت در سال 1400 دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شدیم.

روحانی یادآوری کرد: در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز با وجود نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم. رئیس‌جمهوری افزود: در این دولت تولید بنزین در کشور دو برابر شده است و ما از تولید روزانه 52 میلیون لیتر در کشور به 107 میلیون لیتر رسیدیم که تا آخر سال این رقم به 110 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

شرایط سخت است

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: در شرایط آسانی قرار نداریم و شرایط سخت است اما مقصر ما نیستیم، ما توافق را به هم نزدیم و تقریبا همه کشورهای دنیا به‌جز چند کشور، آمریکا را مقصر می‌دانند و اجماع بین‌المللی وجود دارد که آمریکا این شرایط را برای توافق برجام ایجاد کرده است.

مذاکره

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام نه مقدس است و نه لعنتی تاکید کرد: دشمن به‌دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.

کلید ما چرخید

روحانی با تاکید بر اینکه در همان 100 روز ابتدایی دولت یازدهم بود که اولین توافق با 1+5 و 6 قدرت جهانی به‌صورت توافق موقت انجام، تصویب و اعلام شد، اظهار کرد: حتی حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد در آن توافق موقت به رسمیت شناخته شد. همین توافق موقت گشایشی در پول‌های کشور ایجاد کرد و کلید ما چرخید و 700 میلیون دلار طبق توافق ژنو به‌صورت ماهانه آزاد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه موضوع PMD که اتهامی بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران بود، در برجام حل شد، گفت: نباید منکر این شویم که ایرادات و اشکالاتی وجود دارد، اما این توافق به نفع کشور بود. به گفته رئیس‌جمهوری، قبل از برجام صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه بود، اما بعد از برجام به 2 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش یافت که تا قبل از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در سال 97 این صادرات نفت ادامه داشت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام می‌گوید اقدامات خوب و اثرگذاری در دولت انجام شده است، گفت: به‌عنوان نمونه حقوق معلمان در این دولت حدود 5/ 3برابر افزایش یافته است به‌طوری که متوسط حقوق معلم در ابتدای دولت ما یک میلیون و 300 هزار تومان بود، اما امروز این رقم به 4 میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافته است.

نقد قدرت از سوی دانشجو

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دانشجو به‌عنوان کسی که دنبال حقیقت است، باید قدرت را نقد کند، تصریح کرد: واقعیت‌ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچسب نزنیم و نقد دانشجو باید بی‌محابا و در عین حال با محتوا باشد. او افزود: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسوولان را نقد کند. روحانی تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.

روحانی تاکید کرد: اینکه دانشجو تنها درس بخواند و راجع به علم و پیشرفت‌های علمی و فناوری راه بپیماید اما در مسائل سیاسی و اجتماعی نظری نداشته باشد، حتما بحق نیست. دانشجو باید با قدرت گفت‌وگو، قدرت را نقد کند و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه باید با هم باشیم، گفت: انتخابات پیش روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی بر عهده دارند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آنها که می‌گویند انتخابات فایده و خاصیت ندارد، دلسوز مردم نیستند، گفت: همه باید تلاش کنیم با حضور در انتخابات و پای صندوق‌های رای، افراد لایق‌تر و بهتر را انتخاب کنیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان