رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر در گفت وگو با مشرق:

در مقطعی مهمی از مبارزات دویست ساله ملت ایرانیم

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: ما در مقطعی مهم و تعیین‌کننده در مبارزات دویست ساله ملت ایران با سلطه طلبی های غربی ها هستیم که دشمنان ما در منطقه در اوج ضعف و ذلت خود در طی سال‌های اخیر هستند.

به گزارش مشرق، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر: دشمن همه تلاش خود را برای از بین بردن وحدت ملی مردم به کار خواهد بست امروز با استفاده از فاجعه دردناک سقوط هواپیما که در شرایط جنگی و بر اثر اشتباه انسانی رخ داد را بهانه ایجاد تفرقه در بین صفوف ملتی کرده که و قوای دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با توجه به سخنان اخیر رهبر انقلاب به مناسبت 19 دی ماه و سیلی محکم ایران به آمریکا طی سخنانی اظهار داشتند: سالروز بزرگداشت قیام 19 دی ماه امسال مصادف شد با انتقامی که ایران عزیزمان بابت خون شهدای ترور به ویژه شهید سردار سلیمانی از آمریکا گرفت. نخست تصور می‌شد به مناسبت سیلی ایران به آمریکا عمده بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با پاسخ قاطع ایران به آمریکا باشد درحالیکه ایشان خیلی محدود، گذرا و مقتدرانه به موضوع پاسخ ایران پرداختند. به مسایل مهمتری اشاره کردند.

وی با اشاره به اینکه بیانات اخیر رهبر انقلاب سه محور داشت تصریح کرد: نخست ایشان به واقعه نوزدهم دی ماه قم اشاره و تاکید داشتند که اجازه ندهید قیام مردم قم فراموش شود. همچنین برداشت مهمی از قیام 19 دی ماه داشتند. در سال 56 شاه از قدرت گرفتن دموکرات‌ها در آمریکا نگران شد و برای رفع نگرانی به آمریکا سفر کرد هر زمان که دموکرات‌ها به قدرت ‌رسیدند اصلاحات روبنایی را برای بقای شاه تجویز می‌کردند آمریکایی‌ها نگرانی شاه را بی‌مورد دانستند کارتر برای اینکه نگرانی شاه تبدیل به اطمینان شود ایران آمد و ضمن ستایش از شاه ایران را جزیره ثبات منطقه دانست.

حقانی گفت: در آبان ماه 1356 حاج آقا مصطفی به شهادت رسیدند امام (ره) شهادت ایشان  را از الطاف خفیه الهی دانستند آنروز خیلی ها پی به منظور امام نبردند. مردم قم در هجدهم دی ماه به مقاله موهون روزنامه اطلاعات که علیه امام (ره) که با قصد ترورشخصیتی ایشان منتشر شد اعتراض کردند رژیم نوزدهم دی ماه تظاهرات مردم قم را به خاک و خون کشاند. بعد از سرکوب اعترضات قم، در قالب بربپایی اربعین شهداء اعتراضات به دیگر شهرها از جمله تبریز و یزد و کرمان تسری پیدا کرد. قیام مردم بهمنی شد که در 22 بهمن به اوج خود رسید و رژیم شاه را نابود کرد.
وی با بیان اینکه بعد از به خاک و خون کشیدن تضاهرات مردم قم هیچکس باور نمی کرد اتفاقاتی رخ دهد که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شود، گفت: مردم ایران الطاف خفیه الهی را به چشم خود دیدند که در اوج غربت و کمبود نیرو، اراده الهی وقایع را به سمت نابودی رژیم سوق داد. آمریکایی ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجبور شدند از ایران خارج شوند. در شرایطی که قبل از آن 35 هزار تا 50 هزار مستشار آمریکایی در ایران بودند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به شباهت حضور آمریکایی‌ها در ایران قبل از انقلاب با شرایط امروز آمریکا در عراق گفت: در حال حاضر برای آمریکایی ها سخت است از عراق خارج شوند هر چند به نظر من با اتفاقاتی که در این چند روز روی داد آمریکاییان باید عراق را ترک کنند.

وی ادامه داد: رفتار ترامپ با نخست وزیر عراق بسیار عجیب است در روزی که مجلس عراق تصویب کرد آمریکا باید از عراق خارج شود. عادل عبد المهدی قصد داشت برخی از مسایل پشت پرده سیاست استعماری آمریکا در عراق را افشا کند که با تهدید ترامپ رئیس جمهور آمریکا روبه رو شد. از جمله اینکه در اعتراضات عراق بخشی از مردم عراق توسط تک تیرانداز عراق کشته شدند ترامپ با لحن عامرانه و وقحیانه به نخست وزیر عراق گفت: «نباید اسمی از من در مجلس عراق ببری در غیر اینصورت دستور می دهم  تو و وزیر دفاع عراق  را تک تیراندازها بزنند». از دیگر مسایلی که  نخست وزیر عراق در مجلس بیان کرد این بود زمانی که سردار سلیمانی قرار بود برای کاهش تنش‌ها در منطقه پیام ایران را به عربستان بدهد. آمریکایی‌ها این خطا بزرگ را مرتکب شدند او و همراهان اش را به شهادت رساندند. این برخلاف ادعای آمریکا و ترامپ بود که ادعا می کند شهید سلیمانی برای برنامه ریزی جهت حمله به سفارت خانه های عراق به آمریکا سفر کرده بود.

موسی حقانی با تبین چرایی بیانات رهبر انقلاب درباره فراموش نشدن قیام 19 دی مردم قم، گفت: چند نکته در بیانات رهبر انقلاب نهفته است نخست اینکه  مردم و طرفداران نهضت امام با دست خالی وبا اییستادگی به مدد نصرت الهی توانستند رژیم شاه را ساقط کنند. با توجه به همین نشانه‌هاست که انقلاب اسلامی ایران معجزه بزرگ قرن بیستم نام گرفته است.
وی افزود: واکاوی قیام 19 دی ماه و نهضت امام خمینی(ره)  که با دست خالی و با اتکاء مردم ایران به  همراه نصرت الهی توانستند جزیره ثبات آمریکایی ها را در منطقه ساقط کنند امروز نیز به مردم ما می گوید که با ایستادگی نصرت الهی ما را در شکست مستکبرین جهانی یاری خواهد کرد. شهامت و جسارت می‌دهد. ما امروز وارد یک رویارویی مستقیم با آمریکا شدیم هنوز ابعاد آن برای مردم شناخته شده نیست و نمی‌دانیم درآینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ان‌شالله همین رعبی که با پاسخ ایران در منطقه ایجاد شد باعث خروج آمریکا از منطقه می‌شود. اما اگر آمریکا اقدامی دیگر انجام داد قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهد شد. کشور فقط  با مقاومت می‌تواند از این شرایط عبور کند. انشاالله عبور خواهیم کرد و نصرت الهی اکنون برما نازل شده است.

حقانی با اشاره به اینکه حضرت آقا بر دشمن شناسی تاکید جدی داشتند، ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر دشمن شناسی مهم است ایران در برابر اقدام مذبوحانه آمریکا اقدام نظامی مهمی انجام داد. در اوج این اتفاقات  7 میلیون ایرانی در تهران درمراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند در شهرهای دیگر نیز مردم میلیونی در مراسم تشییع شهداء شرکت کردند. استقبال مردم از مراسم تشییع پیروزی بزرگی بود که بعد از شهادت سردار نصیب ما شد. بعد از شهادت سردار همه ایرانیان حتی مردم منطقه از لبنان، عراق و یمن بر انتقام تاکید دارند. دشمن تلاش دارد نظر مردم را عوض کند. از همین الان شروع به تبلیغ علیه سردار محبوب ایران و خانواده ایشان کرده اند و تلاش دارند چهره اسطوره ایرانی را مخدوش کنند.

وی سپس به راه های که دشمن تلاش دارد نظر مردم را تغییر دهد پرداخت و ادامه داد: من دراین چند روز که مشغول رصد هستم می‌بینم یک عده با قلم‌ها و دهان های مسموم در تلاش هستند مردم را بترسانند این درحالی است که به هیچ وجه نباید ترس به دل راه داد. ایران تنها با ایستادگی  و مقاومت پیروز میدان خواهد شد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با بیان اینکه حضرت آقا درخواست داشتند که دشمن را رصد کنید ببینند دشمن چه کار می کند و شیوه های دشمن چیست؟ گفت: دشمن برای رسیدن به مقصود دست به اقدامات پیچیده جنگ روانی، اقتصادی و سیاسی می زند.

از جمله اینکه دشمن پنج ـ شش نفر از افراد اصلی جریان مقاومت را متهم کرد که حاج قاسم را لو دادند تا توپ جنگ را در میدان خود ما بیاندازند. عده دیگر که از ایران فرار کردند تلاش دارند ذهن مردم را خراب کنند. سعی دارند با کمک فضای مجازی نظام اسلامی را مقصر جلوه دهند؟ مخصوصاً بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی تلاش دارند فضای کشور را کاملا عوض کنند دستگیری سفیر انگلیس در تجمعات تهران بعد از سقوط هواپیما دلیل روشنی بر عزم دشمن برای عوض کردن دیدگاه عمومی و ایجاد اختلاف در صفوف متحد ملت است.

وی افزود: رهبر انقلاب بر روشنگری تاکید داشتند. تک تک پژوهشگران و نخبگان وظیفه دارند در محافل مختلف نسبت به اهداف و برنامه های دشمن روشنگری کنند. انگلستان فرانسه و آلمان با آمریکا همراه شدند و اعلام کردند اگر جنگی بین ایران آمریکارخ بدهد از آمریکا حمایت می‌کنیم چون آمریکا متحد اروپاست. هدف غرب نابودی ایران است باید مردم را آگاه کنیم اصلا بحث انقلاب اسلامی نیست اگر مردم ما آگاه شوند و بفهمند که دشمن برای نابودی ایران آمده است آن زمان دیگر از همه سرمایه هایشان برای حمایت از کشور مایه می‌گذارند.

حقانی تصریح کرد: البته همه توطئه‌های دشمن در برابر نصرت الهی هیچ نیست. رهبرانقلاب تاکید داشتند دشمن قصد دارد در اراده ها خلل ایجاد کنند. برخی ها در داخل هستند که این مسائل را تشدید می‌کنند. رهبر انقلاب در این سخنرانی تاکید داشتند نقاط اساسی را باید صیانت کرد از مبانی فکری انقلاب اسلامی و استکبارستیزی و مقابله با مداخلات آمریکا باید صیانت کرد. ایرانیان در دوره پهلوی ذلت را تجربه کرد دشمن تلاش دارد دوباره به آن دوره برگردیم و عزتی را که در دوران جمهوری اسلامی تجربه کردیم از بین ببرد.

وی افزود: اولین کشوری که پایگاه امریکایی‌ها را بعد از جنگ جهانی دوم هدف قرار داده است ایران بود و اطلاعیه هم صادر کرده است. اولین رهبرانی که گفته اند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب بوده است. هیچ کدام از رهبران به اصطلاح گردن کلفت دنیا  چنین جرئتی نداشته‌اند. انقلاب اگر صیانت نمی شد و نشود ایرانی باقی نمی ماند این آگاهی‌ها باید به مردم منتقل شود. از دیگر نکاتی که اهمیت بسیار دارد وحدت ملی است. رهبر انقلاب هم تاکید کردند فریب دشمن را نخوریم به روی هم چنگ نکشیم و به جنگ هم نرویم.

حقانی ادامه داد: دشمن همه تلاش خود را برای از بین بردن وحدت ملی مردم به کار خواهد بست امروز با استفاده از فاجعه دردناک سقوط هواپیما که در شرایط جنگی و بر اثر اشتباه انسانی در وضعیت بحرانی رخ داد را بهانه ایجاد تفرقه در بین صفوف ملتی کرده که و قوای دفاعی ایران را هدف قرار داده است. دشمن با هدف گرفتن حیثیت مدافعین وطن تلاش دارد در اراده نظامیان ما هم در مواجهه با جنگنده های خود خلل ایجاد کند این اشتباه که باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار بگیرد نباید با صحنه گردانی پیاده نظام دشمن در داخل به اشتباه بزرگتری که از بین بردن وحدت و اقتدار نیروی نظامی کشور است منجر شود.

حقانی با بیان اینکه در شرایط سختی و شداد توصیه شده است سوره مبارکه حشر و دعای جوشن صغیر تلاوت شود، گفت: البته این سخن به معنی ترس از دشمن نیست بلکه تکیه گاه و پشت و پناه ما خداوند است و برا ی جلب بیشتر نصرت الهی سوره مبارکه حشر را تلاوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما در مقطعی مهم و تعیین‌کننده در مبارزات دویست ساله ملت ایران با سلطه طلبی های غربی ها هستیم که دشمنان ما در منطقه در اوج ضعف و ذلت خود در طی سال‌های اخیر هستند. امروز بحث خروج آمریکا از منطقه مطرح است در حالی که در زمان پهلوی آنها در منطقه بیش هیچ مشکلی جولان می‌دادند و ایران جزیره ثبات آنها بود.
نویسنده کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» گفت:  آمریکایی ها در شرایطی شبیه یهودیان بنی نضیر در صدر اسلام قرار گرفته‌اند و باید منطقه را ترک کنند همانطور که قبیله بنی نضیر بعد از تلاش ناکام برای ترور رسول اکرم (ص)دچار اضمحلال شده و مجبور به ترک مدینه شدند.

وی با بیان اینکه در این مقطع باید مراقبت تحرکات منافقان داخلی باشیم که به آمریکا پیام می‌دهند از منطقه خارج نشوند، افزود: همانطور که قرآن می فرماید یهودیان فکر نمی کردند روزی از یثرب باید بروند با اراده الهی مجبور شدند از یثرب بروند آمریکایی ها هم  فکر نمی کردند روزی باید از منطقه بروند.

حقانی در پایان خاطرنشان کرد: یهودی ها بر این باور بودند  قلعه ها و پایگا ها می تواند از آنان محافظت کند. آمریکایی ها هم پایگا ها را مانع از آن می دانستند کسی آن ها را مجبور کند ازمنطقه بروند. اما نصرت الهی از جایی که آنان فکر نمی کنند به کمک مومنان می آید با شهادت سردار مردم همدل شده و خواهان اخراج آمریکا از منطقه شدند. ما الان وظیفه مان این است که عملیات روانی دشمن را خنثی کنیم در حوزه نظامی هم اگر تکلیفمان بود حضور یابیم و هیچ خوف و ترسی در راه خدا به دل راه ندهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر