بعد از ۳۰ سالگی بدن چه تغییراتی می کند؟

همه ی ما درباره ی فایده ی ویتامین ها و دیگر مواد مغذی برای پوست شنیده ایم. اما سلامت پوست ما به چیزهای دیگری هم بستگی دارد. علاوه بر بهره مند کردن پوست از کلاژن و الاستین، استفاده از کرم ضد آفتاب و خوردن مواد غذایی سالم، ما باید به توده ی استخوانی و تغییرات هورمونی خود هم توجه داشته باشیم، دو مسأله ای که تأثیر بسیار زیادی بر ظاهر پوست دارند.

بعد از 30 سالگی بدن چه تغییراتی می کند؟

همه ی ما درباره ی فایده ی ویتامین ها و دیگر مواد مغذی برای پوست شنیده ایم. اما سلامت پوست ما به چیزهای دیگری هم بستگی دارد. علاوه بر بهره مند کردن پوست از کلاژن و الاستین، استفاده از کرم ضد آفتاب و خوردن مواد غذایی سالم، ما باید به توده ی استخوانی و تغییرات هورمونی خود هم توجه داشته باشیم، دو مسأله ای که تأثیر بسیار زیادی بر ظاهر پوست دارند.

در ادامه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در این مورد خواهیم پرداخت و می خواهیم ببینیم بعد از 30 سالگی بدن دستخوش چه تغییراتی می شود.

با بالا رفتن سن بدن چه تغییراتی می کند؟

تغییرات بدن بعد از سی سالگی

با گذشت زمان، از خاصیت کشسانی پوست کاسته می شود و ما مجبور می شویم بیشتر از آن مراقب کنیم؛ از انواع کرم ها و ماسک ها استفاده می کنیم و سراغ روش های مختلفی می رویم که مخصوص بهبود و تقویت پوست هستند.

ظاهر شدن چین و چروک ها، نه فقط به خود پوست، بلکه به اجزاء سازنده ی لایه های عمیق بدن هم بستگی دارد، مثل بافت های نرم، ذخایر چربی و همینطور جمجمه که در معرض پدیده ای طبیعی به نام تحلیل استخوان قرار دارد.

تحلیل استخوان به تخریب تدریجی بافت استخوان گفته می شود. استخوان ها در طول زندگی تجدید می شوند، اما بعد از 25 تا 40 سالگی فرآیند تخریب به تدریج از فرآیند رشد پیشی می گیرد.

هر چه سن مان بالاتر می رود، اسکلت ما حدود 10 درصد بزرگ تر و شکننده تر می شود. مثلاً استخوان های لگن تا حدود 25 تا 30 سالگی رشد می کنند (زمانی که بدن برای به دنیا آوردن بچه آماده می شود). اما بعد از 40 سالگی لگن شروع به باریک شدن می کند.

فرآیند تحلیل استخوان می تواند روی جمجمه هم تأثیر بگذارد:

  • کاهش ارتفاع صورت (که می تواند تحت تأثیر از دست دادن یک یا چند دندان رخ دهد)
  • زمخت شدن برجستگی های استخوانی
  • تغییر شکل کاسه های چشم و بزرگ تر شدن آن ها
  • پهن تر شدن فک پایین
  • بزرگ تر شدن بینی و افتادگی نوک بینی به دلیل تغییرات استخوانی

با بالا رفتن سن، خط خنده هم به دلیل تغییر استخوان فک، عمیق تر می شود. این مسأله به کاهش خاصیت کشسانی پوست و تغییر بافت های نرم زیر پوست هم مربوط می شود، اما بیشتر با دندان و سلامت آن ها مرتبط است.

کاسه ی استخوانی ای که دور چشم ها را گرفته، به ویژه گوشه های بیرونی و داخلی آن هم بزرگ تر می شوند. به همین خاطر است که ابروها بالاتر می روند و گوشه ی چشم ها چروک می شود.

کشیدن پوست کمکی نخواهد کرد

اغلب این تصور وجود دارد که عمل کشیدن پوست صورت می تواند کمک کننده باشد. این طرز فکر به دنبال ذهنیتی به وجود آمده که قبلاً در مورد پیری و بالا رفتن سن وجود داشت؛ اینکه پوست به تدریج خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد و دچار افتادگی می شود و بعد از آن سر و کله ی چین و چروک ها روی پوست پیدا می شود.

محققان اما با کمک فناوری های مدرن توانسته اند به درک بهتری در مورد تغییرات اسکلت صورت و اینکه کدام بخش ها بیشتر در معرض تحلیل هستند، برسند. دانشمندان حالا بیشتر به اصلاح ساختار استخوانی توجه دارند.

اهداف اصلی این کار عبارت است از:

  • کاهش سرعت فرآیند تحلیل استخوان
  • حذف هر گونه عاملی که فرآیند تخریب را سرعت می بخشد

از آنجایی که با بالا رفتن سن ذخایر چربی هم از بین می روند، نباید ادعاهای کسانی را باور کنید که به شما قول می دهند می توانند تنها با یک عمل پوست تان را به همان شکل 15 تا 20 سال قبلش برگردانند. شما باید سراغ متخصصانی بروید که دانش لازم درباره ی پیری صورت را دارند و به سلامت شما صدمه نمی زنند.

چطور می توان از سرعت فرآیند پیری کم کرد؟

اگر می خواهید جوانی صورت خود را حفظ کنید، باید سرعت فرآیند پیری پوست و تغییرات جمجمه (تحلیل استخوان) را کاهش دهید.

وقتی جوان هستیم پوست نرم است چون سرشار از کلاژن و الاستین است و چربی صورت توزیع یکسانی دارد. با بالا رفتن سن، پوست کلاژنش را از دست می دهد و از حجم لایه ی چربی کاسته می شود. به همین دلیل است که پوست دچار افتادگی می شود.

برای کاهش سرعت فرآیند پیری:

  • در برنامه ی غذایی تان تجدید نظر کنید. کارشناسان توصیه می کنند قند کمتری مصرف کنید چون این ماده روند پیری را سرعت می بخشد. به علاوه توصیه می شود میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید چون آن ها جلوی آسیب سلولی را می گیرند.
  • پوست خود را مرطوب کنید، با اسکراب ها و ماسک های قوی به آن صدمه نزنید و اخم نکنید (اخم کردن باعث عمیق تر شدن چین و چروک ها می شود).
  • از پوست خود در برابر خورشید، باد و سرما محافظت کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب و محصولات بهداشتی دارای اس پی اف را هرگز فراموش نکنید.

اما سرعت فرآیند تحلیل استخوان را چطور کم کنیم؟

  • مراقب هورمون های خود باشید. مثلاً هورمون های تیروئید به فرآیند تحلیل شدت می دهند و استروژن ها از سرعت این فرآیند می کاهند. گرچه ویتامین D بسیار مفید است اما مازاد آن می تواند تأثیری منفی بر استخوان ها داشته باشد. برای حفظ تعادل، با یک متخصص غدد مشورت کنید.
  • از تزریق بوتاکس خودداری کنید. تحقیقات نشان داده این مواد به فرآیند تحلیل استخوان سرعت می دهند.
  • مراقب دندان های خود باشید. از دست رفتن یک دندان به فرآیند تغییر شکل فک سرعت می بخشد و روی ظاهر آن تأثیر می گذارد. ممکن است لب ها باریک تر از آنچه هستند به نظر برسند، خط های خنده عمیق تر شوند و صورت شکل گردتری پیدا کند. به همین دلیل است که در کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند فک پایین کوچک تر می شود. در واقع ممکن است ظرف 10 سال فک پایین حدود 60 درصد از اندازه ی خود را از دست دهد. ایمپلنت ها که در ریشه ی دندان جا می گیرند می توانند به جلوگیری از این مشکل کمک کنند.

همانطور که متوجه شدید با بالا رفتن سن این فقط پوست نیست که دستخوش تغییر می شود و صورت از درون هم تغییراتی می کند. البته که باید به مراقبت از پوست خود ادامه دهیم اما آگاهی از اینکه فرآیندها و عوامل پیچیده تری هم در پیری صورت نقش دارند به شما کمک می کند پول خود را برای روش های بی فایده ای هدر ندهید که ضررشان بیشتر از فایده ی آن ها است.

کیش تور
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان