در شرایط فعلی کشور و با توجه به سهمیه بندی بنزین یکی از اصلی ترین اهداف شهرداری ها و شوراهای شهر کشور توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی است. در این شرایط عدم انتقال منابع مالی و همچنین اخذ تصمیم هایی همچون ممنوعیت واردات اتوبوس از اصلی ترین موانع این مهم است.
به نقل از خودروکار، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص اظهار کرد: «تا سال 1400 شهر تهران به 11 هزار اتوبوس نیاز دارد تا بتواند 5 میلیون مسافر را روزانه جابجا کند. در همین حال ناوگان مترو نیز نیازمند سه هزار واگن است تا علاوه بر واگن های موجود توان پوشش 10 میلیون سفر را داشته باشد.»
محمد علیخانی توضیح داد: «در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی پایتخت 5 هزار و 900 اتوبوس دارد که بیشتر آن ها فرسوده هستند در حالیکه در سال 98 باید به 9 هزار اتوبوس تجهیز و تا سال 1400 به 11 هزار دستگاه می رسید که در عمل محقق نشد، مترو نیز وضعیت همچنان بغرنج است.»
گفته می شود اولویت بالاتر پروژه های خودرو محور همچون ساخت پل و بزرگراه سبب شده که توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگیرد.
البته دولت برنامه ریزی کرده که سه هزار اتوبوس را برای کل کشور خریداری کند که نیمی از این تعداد متعلق به تهران خواهد بود.
از طرفی سازندگان داخلی اتوبوس توانایی ساخت موتور، گیبرکس، ترمز و قطعات اتوبوس را در داخل کشور نداشته و از طرف دیگر نیز هم اکنون واردات اتوبوس ممنوع است بنابراین حل مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی با موانعی همراه است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان با اشاره به افزایش و سهمیه بندی بنزین و افزایش تقاضا برای ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در حال حاضر مترو و شبکه اتوبوسرانی اشباع شده اما ناوگان با کیفیتی در اختیار نیست چرا که دولت ها همواره درک صحیحی از حمل و نقل عمومی نداشتند و این امر را یک نیاز ضروری نمی دیدند در صورتی که حمل و نقل مانند کالای اساسی یک کالای استراتژیک به شمار می رود و تا زمانی که موانع موجود برطرف نشود، بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل تحقق نخواهد یافت.