غسل شبانه حضرت زهرا (س) توسط امام علی (ع) به طرق مختلف اثبات شده است
وی افزود: پس از شهادت دخت رسول خدا (ص) حوادث متعددی نقل شده است از آن جمله، غسل شبانه آن حضرت و دفن شبانه ایشان بدون حضور منسوبین به دستگاه خلافت و... . غسل شبانه حضرت زهرا (س) توسط مولای متقیان امام علی (ع) از موضوعاتی است که به طرق مختلف نزد مسلمانان اثبات شده است، به گونهای که صاحب طبقات الکبری در کتاب خویش به این موضوع اشاره میکند.
حجتالاسلام کمالی اظهار داشت: ابن قدامه مقدسی از علمای حنبلی در مورد این موضوع میگوید: این مطلب در بین صحابه مشهور بوده و کسی منکر آن نیست و اجماعی است. علاوه بر این نقلهایی که از سوی علمای اهل تسنن شده است، روایات متعددی نیز از شیعه به دست ما رسیده است.
وصیت بر دفن شبانه
وی ادامه داد: ابن عباس در روایتی این گونه نقل میکند که صدیقه طاهره (س) در زمان شهادت خویش این گونه وصیت میکند و میفرماید: «یا علی! من فاطمه دختر حضرت محمد (ص) میباشم. خدا مرا در دنیا و آخرت برای تو تزویج کرد. تو از دیگران برای (غسل و کفن) من مقدم هستی، مرا حنوط کن غسل بده، شبانه مرا دفن کن، شبانه بر بدنم نماز بگذار، شبانه به خاکم بسپار، احدی را از فوت من آگاه نکن من تو را به خدا میسپارم و تا روز قیامت به فرزندانم سلام میرسانم. موقعی که شب فرا رسید حضرت علی (ع)، پیکر مطهر حضرت فاطمه (س) را غسل داد و در میان تابوت نهاد».
چرا امام علی (ع) حضرت فاطمه را غسل داد؟
این کارشناس دینی اظهار داشت: در روایت دیگری از امام جعفر صادق (ع) پرسیدند: چه کسی فاطمه (س) را غسل داد؟ فرمودند: حضرت علی (ع)؛ زیرا حضرت زهرای اطهر (س)، صدیقه بود، غیر از شخص صدیق کسی حق نداشت وی را غسل دهد.
وی افزود: در حدیثی دیگر مفضل نقل میکند که به امام صادق (ع) عرض کردم: چه کسی فاطمه (س) را غسل داد؟ فرمود: امیرالمؤمنین! من این مطلب را از گفته آن حضرت بزرگ شمردم و تعجب کردم؛ فرمودند: گویا از آنچه به تو خبر دادم دلتنگ شدی؟ عرض کردم: چنین است، قربانت گردم. فرمودند: دلتنگ مباش، زیرا او صدیقه (معصومه) است و جز معصوم نباید او را غسل دهد، مگر نمیدانی که مریم (س) را جز عیسی (ع) غسل نداد؟
مرگ سبب نامحرم شدن زن به همسر خویش نمیشود
حجتالاسلام کمالی با اشاره به برخی شبهات در میان عامه که با مرگ زوجیت از بین میرود، خاطرنشان کرد: برخی در مقابل این مطلب مسلم تاریخی به مخالفت برخواسته و مدعی شدهاند که با مرگ زوجیت از بین میرود، یعنی مرگ سبب نامحرم شدن زن به همسر خویش میشود، از این رو معنا ندارد که امام علی (ع) بعد از شهادت حضرت زهرا (س) ایشان را غسل داده باشد!؟
وی ادامه داد: در پاسخ به این ادعا لازم است به این نکته اشاره کنیم که گرچه با فوت زن یک سری از کارها برای همسر وی جایز نیست، ولی بنابر روایات و این سیره مسلم تاریخی که از شهادت حضرت زهرا (س) بیان شده است. به این نکته رهنمود میشویم که برخی از اعمال بعد از وفات همسر همچنان جایز است مانند لمس کردن و دیدن و... .
این کارشناس دینی با استناد به برخی روایات بیان داشت: عبدالله به سنان میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: اگر خانمى بمیرد، شوهر او مىتواند به اندام او بنگرد؟ و اگر غسال و مرده شوى زن نباشد، مىتواند بدن او را غسل بدهد؟ و نیز اگر مردى بمیرد، خانم او مىتواند به اندام او بنگرد و اگر لازم شود، مىتواند او را غسل بدهد؟ حضرت فرمود: مانعى ندارد.
بنابر روایات همسر متوفی برای عمل تغسیل سزاوارتر است
وی گفت: ابوبصیر میگوید: از حضرت امام جعفر صادق (ع) پرسیدم که هرگاه زنى بمیرد، چه کسی به نماز خواندن بر آن زن سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: شوهرش سزاوارتر است به او، پس ابوبصیر پرسید که شوهرش از پدر و فرزند و برادرش سزاوارتر است؟ حضرت فرمود: بلى او سزاوارتر است و میتواند او را غسل دهد.
حجتالاسلام کمالی اظهار داشت: با توجه به همین نکات است که مراجع شیعه فتوا به این موضوع دادهاند: میت و کسی که او را غسل میدهد، از نظر زن و مرد بودن باید مانند هم باشند. پس نباید مرد، زن را و زن، مرد را هر چند با پوشش و بدون لمس و نگاه کردن باشد، غسل دهد. مگر بچهای که عمرش از سه سال بیشتر نیست که هر یک از مرد و زن میتوانند بچه ای که در جنسیت با آنها همانند نیست را غسل دهند، اگرچه برهنه باشد و مگر زن و شوهر که میتوانند همدیگر را حتی به طور برهنه اگرچه همجنس وجود داشته باشد، غسل دهند. حتی برای هر یک جایز است به عورت دیگری نگاه کند، اگر چه مکروه است.
وی افزود: بنابراین برخی از احکام زوجیت به خاطر فوت از بین میرود. ولی هیچگاه زن و شوهر با یکدیگر نامحرم نمیشوند، به همین خاطر یکدیگر را میتوانند غسل دهند، بلکه بنابر روایات این کار برای همسر متوفی سزاوارتر است.