اثر ویروس مخوف کرونا بر سفره غذای ایرانی‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، اسفندماه که روزهای اول شیوع ویروس بود، موجودی سوپرمارکت‌های آنلاین به ظهر نرسیده ته می‌کشید اما حالا آن مشکل هم تا حد زیادی برطرف شده و حتی در ساعات پایانی روز می‌توان از این فروشگاه‌ها خرید کرد. در حال حاضر برنج ایرانی در فروشگاه‌ها بین 28 تا 30هزار تومان است، گوشت گوساله بین 70 تا 80هزار تومان فروخته می‌شود و گوشت گوسفندی حدود 100 تا 110هزار تومان قیمت دارد.

مرغ بسته‌بندی شده 900گرمی حدود 22هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و بسته‌های 20تایی تخم مرغ 23هزار تومان قیمت دارند. بطری یک لیتری شیر مثل قبل پنج هزار تومان است. پنیر 400گرمی هشت هزار و 500تومان و کره 100گرمی چهار هزار و 500تومان فروخته می‌شود. قند و شکر هم تغییر چندانی نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس نداشته‌اند. بسته‌های 900گرمی شکر پنج هزار و 400تومان و بسته‌های 700گرمی قند حدود 9هزار تومان قیمت دارند.

*** تغییرات قیمت برنج

چند ماهی می‌شود که قیمت برنج ایرانی در گزارش‌های مرکز آمار تغییری نداشته است. تقریبا از نیمه تابستان پارسال، میانگین قیمت برنج ایرانی در محدوده 23هزار تومان است. آخرین گزارش نشان می‌دهد قیمت برنج در اسفندماه با افزایش 1٫6درصدی به 23هزار و 700تومان رسیده است. باید توجه داشته باشید که این رقم مربوط به میانگین کل کشور است. طبیعتا در استان‌‌های شمالی قیمت برنج کمتر و در بقیه استان‌ها بیشتر است.

برنج هاشمی این روزها در فروشگاه‌ها تقریبا بین 28 تا 30هزار تومان است که این رقم نسبت به بهمن و روزهای قبل از شیوع ویروس حدود دو تا سه هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.برنج خارجی در فروشگاه‌ها بدون تغییر نسبت به دو سه ماه قبل و حدود هشت هزار تومان قیمت دارد و نرخ بعضی از برندها به کیلویی 10هزار تومان می‌رسد. گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی در اسفندماه 9هزار و 700تومان بوده که نسبت به بهمن 1٫8درصد افزایش پیدا کرده است.

*** تغییرات قیمت روغن

قیمت انواع روغن مایع چه سرخ‌کردنی و چه پخت‌‌وپز در سه ماه گذشته تغییر چندانی نداشته. بطری‌های 1٫8لیتری روغن آفتابگردان بین 15هزار تا 15هزار و 700تومان قیمت دارند. روغن‌های کوچک 810گرمی یا 900میلی‌لیتری هم بین هفت هزار و 200 تا هفت هزار و 700تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. تقریبا اغلب برندها روغن‌هایشان را با همان قیمت بهمن و اسفند در بازار عرضه می‌کنند. در آخرین گزارش مرکز آمار میانگین قیمت روغن مایع هشت هزار و 700تومان به ازای هر 900گرم اعلام شده که نشان می‌دهد یک بطری 810گرمی تقریبا هفت هزار و 800تومان است. قیمت روغن بر اساس گزارش مرکز آمار در اسفندماه کمتر از نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

*** تغییرات قیمت گوشت گوسفند و گوساله

گوشت در اسفندماه کمی گران شد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت گوشت گوسفندی در کشور با افزایش 6٫5درصدی به 94هزار تومان رسیده بود و گوشت گاو یا گوساله در اسفندماه نسبت به روزهای قبل شیوع ویروس چهار درصد گران شده بود. آخرین گزارش‌ نشان می‌دهد میانگین قیمت گوشت گاو یا گوساله تقریبا 82هزار تومان بود. باید توجه داشته باشید که در حال حاضر قیمت گوشت نسبت به مدت مشابه سال قبل بین 1٫5 تا شش درصد کمتر است.

قیمت گوشت ران گوساله در بسته‌های یک کیلوگرمی در حال حاضر 89هزار تومان است که نسبت به اسفند تغییری نکرده اما نسبت به بهمن‌ماه و روزهای قبل از شیوع ویروس حدود 10هزار تومان گران شده است. گوساله خورشتی کیلویی 80هزار تومان قیمت دارد و اگر به بهمن‌ماه برگردیم، آن زمان کیلویی 72هزار تومان بود. گوشت چرخ‌کرده گوساله هم در مدت سه ماه اخیر از 57هزار تومان به کیلویی 64هزار تومان رسیده است.

قیمت گوشت ران گوسفندی این روزها تقریبا 120هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که نسبت به اسفند تغییری نداشته و نسبت به بهمن‌ماه حدود 11هزار تومان گران شده است. آن زمان قیمت بسته‌بندی‌های یک کیلویی ران گوسفندی حدود 109هزار تومان بود. آبگوشتی گوسفند الان در فروشگاه‌ها حدود 93هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس حدود پنج هزار تومان گران شده است.

*** تغییرات قیمت مرغ و تخم مرغ

مرغ روزهای بعد از شیوع ویروس 2٫2درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ در اسفندماه نسبت به بهمن‌ماه، از 12هزار و 600تومان به 12هزار و 900تومان رسیده. مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌ها در سه ماه اخیر تغییر قیمت نداشته. در حال حاضر سینه مرغ بدون استخوان کیلویی در بسته‌های 900گرمی 22هزار و 700تومان است و ران بدون پوست 21هزار تومان قیمت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد موجودی روزانه مرغ فروشگاه‌های آنلاین تا آخر وقت تمام می‌شود.

یک کیلوگرم تخم مرغ به طور میانگین 10هزار و 800تومان قیمت دارد. مرکز آمار می‌گوید این نرخ نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا در حد دو درصد افزایش داشته است. بررسی قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌ها نشان می‌دهد هر 20تایی تخم مرغ تقریبا 23هزار تومان است که تغییری در سه ماه اخیر نداشته. بسته‌های کوچک شش عددی تخم مرغ هم تقریبا هفت هزار تومان است.

*** تغییرات قیمت شیر و لبنیات

لبنیات در گزارش مرکز آمار کمترین تغییرات قیمت را در بین محصولات خوراکی به نام خود ثبت کرده و همگی کمتر از نیم درصد افزایش قیمت داشته‌اند. میانگین قیمت شیر پاستوریزه لیتری شش هزار و 100تومان است. یک کیلوگرم ماست تقریبا هفت هزار و 700تومان و پنیر 500گرمی حدود 11هزار تومان قیمت دارد. همچنین میانگین قیمت کره پاستوریزه در قالب‌های 100گرمی حدود چهار هزار و 700تومان است.

شیر تازه پاستوریزه در بطری‌های یک لیتری پنج هزار تومان است و شیرهای مدت‌دار در بسته‌بندی‌های تتراپک بین هفت تا هفت هزار و 400تومان قیمت‌گذاری می‌شوند که تغییری نسبت به سه ماه پیش نداشته است. ماست دبه‌ای 2٫2کیلویی سون بهمن‌ماه تقریبا 22هزار تومان بود و حالا 24هزار و 500تومان قیمت‌گذاری می‌شود که کمی گران شده اما اغلب برندها همچنان با قیمت‌های قبل از شیوع ویروس عرضه می‌شوند. مثلا ماست دو کیلویی پاک 13هزار تومان است و تغییری پیدا نکرده. پنیر در قالب‌های 400گرمی هشت هزار و 500تومان فروخته می‌شود و نسبت به گذشته فرقی نکرده است. کره هم در قالب‌های 100گرمی حدود چهار هزار و 500تومان است و قالب‌های کوچک 50گرمی دو هزار و 300تومان قیمت دارد.

*** تغییرات قیمت میوه و صیفی‌جات

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد میوه بیشترین افزایش قیمت را در روزهای بعد از شیوع ویروس داشته است. موز از کیلویی 15هزار و 200 به 16هزار و 600تومان رسیده و حدود 9درصد افزایش داشته. سیب درختی به همین میزان افزایش قیمت داشته و بر اساس گزارش مرکز آمار کیلویی هفت هزار و 900تومان است. پرتقال در این زمینه رکورددار است. قیمت پرتقال در روزهای بعد از شیوع ویروس 19درصد افزایش داشته و از کیلویی پنج هزار و 700 به شش هزار و 900تومان رسیده است.

در طرف مقابل گوجه فرنگی بیشترین کاهش قیمت را داشته و در یک ماه حدود 30درصد ارزان شده است. یک کیلو گوجه در بهمن‌ماه شش هزار و 700تومان بود که در گزارش اخیر مرکز آمار به چهار هزار و 700تومان رسیده است. خیار حدود چهار درصد ارزان شده و حدود چهار هزار و 900تومان قیمت دارد. سیب‌زمینی و پیاز رفتار متفاوتی از خود نشان داده‌اند. هر کیلوگرم سیب‌زمینی بعد از شیوع ویروس 11درصد گران شده و از چهار هزار و 200 به چهار هزار و 700تومان در هر کیلوگرم رسیده است. افزایش قیمت پیاز در روزهای بعد از شیوع ویروس تقریبا 17درصد است که باعث شده میانگین قیمت هر کیلوگرم پیاز در گزارش مرکز آمار به هشت هزار و 500تومان برسد.

*** تغییرات قیمت قند و شکر

قند و شکر در روزهای بعد از شیوع ویروس به ترتیب پنج و 9درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد قند از کیلویی شش هزار و 700 به هفت هزار و 900تومان رسیده و شکر از شش هزار به شش هزار و 500تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. البته در فروشگاه‌ها شاهد این افزایش قیمت نیستیم. قند شکسته در بسته‌بندی‌های 700گرمی حدود 9هزار تومان قیمت دارد که تغییری نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس نداشته است. شکر در بسته‌های 900گرمی حدود پنج هزار و 400تومان فروخته می‌شود. انواع بسته‌بندی‌های 2٫5کیلویی شکر هم حدود 14هزار و 800تومان است که در سه ماه گذشته ثابت باقی مانده است. البته باید توجه داشته باشید که موجودی روزانه شکر در فروشگاه‌های آنلاین عموما در میانه روز به اتمام می‌رسد.

*** تغییرات قیمت چای و رب گوجه

رب گوجه فرنگی 800گرمی در برندهای مختلف قیمت متفاوتی دارد. طبیعت 13هزار و 500تومان است، روژین 14هزار و 500تومان فروخته می‌شود و بیژن و هانی رب گوجه 800گرمی را 16هزار و 500تومان می‌فروشند. البته قیمت هیچکدام از این برندها نسبت به روزهای قبل از شیوع ویروس تغییری نداشته و دست کم در سه ماه گذشته ثابت باقی مانده است. گزارش مرکز آمار هم شرایط مشابهی را توصیف می‌کند. مرکز آمار می‌گوید تغییرات رب گوجه فرنگی در اسفندماه صرفا کاهش چهار دهم درصدی بوده و هر کیلوگرم رب گوجه به طور میانگین 17هزار و 200تومان قیمت دارد.

بسته‌های 500گرمی چای عموما بین 60 تا 70هزار تومان قیمت دارد. مثلا چای گلستان 61هزار تومان است، شاهسوند 70هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت چای دو غزال حدود 65هزار تومان است. بررسی آرشیو قیمت‌ها نشان می‌دهد این نرخ‌ها در سه ماه اخیر ثابت مانده و شیوع ویروس تاثیری روی آنها نگذاشته است. از طرف دیگر آخرین گزارش مرکز آمار می‌گوید میانگین قیمت بسته‌های 500گرمی چای خارجی صرفا نیم درصد تغییر داشته و حدود 58هزار تومان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان