به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، نشست نشانه شناسی کتیبه های ظروف سفالین دوره اسلامی- باستانی با حضور دکتر احمد پاکتچی و دکتر فیروز مهجور پژوهشگر و استاد دانشگاه با رویکرد نشانه شناسی در کتیبه از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورعصر روز گذشته درسالن جلسات معاونت صنایع دستی برگزارشد.
احمد پاکتچی پژوهشگر و استاد دانشگاه در زمینه چگونگی نشانه شناسی وارکان آن گفت : الگوهای فرهنگ و طبیعت و دیالوگ این دو فرافکنی و درون پذیری و چرخه دلالتی دو مقوله ای است که در حوزه نشانه شناسی باید به آن توجه کرد. یک رفتار طبیعی مانند خوردن معنا دار نیست، اما همین امر طبیعی وقتی با آدابی همراه می شود که یک باور فرهنگی ایجاد می کند وبه عنوان مثال به فرهنگ خوردن تبدیل می شود.
وی ادامه داد : ظروف سفالین منطقه آستانه ای هستند برای ورود طبیعت به فرهنگ که در تمام دوران شاهد آن هستیم. وقتی یک شی با کتیبه تزیین می شود دیگر معنی دار شده، پس آن شی با همراه داشتن نوشته از معنای ترکیبی کاربردی و معنای تحلیلی مفهومی هر دو با هم برخوردار می شود و این یک رابطه دو سویه است، تعاملی پویا که کاربرد ظرف و معنای نوشته بر هم را ایجاد می کنند.
در ادامه نشست دکتر ظروفچی پژوهشگر برجسته نیز با کنکاش در ابعاد انواع شیوه نگارش خط و خوشنویسی در کتیبه ها و زیبایی انواع خطوط در میان هنرهای اسلامی در طول سده های کاربرد خوشنویسی در معماری و هنرهای وابسته آن افزود: نقش مایه اصلی و متداول در هنرهای اسلامی اول معماری و بعد خوشنویسی است، حضور کتابت در بسیاری از هنرها که بسیاری آن را در اوایل اسلام جایگزین شمایل نگاری مسیحیت می دانند، از جمله سفالینه ها، شیشه و آبگینه، فلز، بافته ها و حتی آثار غیرهنری (مهرها، مسکوکات و نشانه ها) ظهوری بارز و کامل است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مفاهیم کتیبه ها بیانگر معانی مختلفی هستند گفت: کتیبه ها در جاهای مختلف نمایانگر معانی و مفاهیمی از آداب و فرهنگ است. در جایی نمایشگر صفات خداوند است و در جایی فرهنگ قناعت را توصیه می کند. کاربرد کلماتی چون برکت، سرور، یمن، سلامت مخصوصا برروی ظروف سفالین نشان همان گفتگوی دوسویه کتیبه نگاری و اشیا با هم دارد.
این نشست با طرح سوالاتی در زمینه مباحث مطرح شده و نیز پرسش و پاسخ میان دانشجویان و مدعوین و اساتید حاضر به کار خود پایان داد.