قاسمعلی فراست:

این‌روزها بیشتر به زندان فکر می‌کنم

قاسمعلی فراست درباره این روزهای کرونایی می‌گوید: این روزها که اکثر مردم درخانه می‌مانند تا شیوع کرونا مهار شود بیشتر به زندان فکر می‌کنم البته شرایط کنونی ما با زندان بسیار متفاوت است.

این‌روزها بیشتر به زندان فکر می‌کنم

به گزارش ایسنا به نقل از فرهنگ سرای گلستان، قاسمعلی فراست در اولین برنامه «زندان شیرین» با بیان این سخنان گفت: شرایط ما با شرایط زندان متقاوت است، زیرا آن‌جا از روزنامه و کتاب و از فضای مجازی و هوای آزاد خبری نیست، اما خواستم بدترین شرایط را در ذهنمان تصور کنیم تا متوجه شویم به راستی چه میزان از وقت خود را بهینه می‌گذرانیم. وقتی به برخی از کتاب‌هایی که خواندم فکر کردم متوجه شدم در زندان‌ها در شرایطی سخت و ناگوار به نگارش در آمدند.

خالق کتاب «نخل‌های بی سر» افزود: «جواهر لعل نهرو» کتاب خود را با عنوان «نگاهی به تاریخ جهان» در سه جلد قطور با سه ویژگی تاریخی بومی، تحلیلی و توضیحی و نگارشی ساده برای جوانان و نوجوانان در زندان به رشته تحریر درآورد. این کتاب با ترجمه محمود تفضلی سال 1388 ازسوی انتشارات امیرکبیر منتشرشده است.

او درباره کتاب پرتوی از قرآن اثر آیت الله سیدمحمود طالقانی هم گفت: این کتاب تفسیر 6جلدی از قرآن کریم است که در مقدمه به تفسیر سوره حمد و تفسیرآیات سوره بقره، سوره آل عمران ، طارق، اعلی، نساء در جلدهای دیگرکتاب آمده است.

این منتقد ادبی رُمان معروف پاپیون اثر هانری شارپررا برگرفته از داستان زندگی نویسنده دانست که در سال 1969 منتشر شد. داستان این اثر روایت اتهام کشتن یک فروشنده مرد توسط هانری است که او منکر قتل می‌شود و درنهایت به زندانی درناحیه گویان شمال شرقی آمریکای جنوبی منتقل می‌شود. پس از مدتی فیلم پاپیون براساس این کتاب درژانر درام جنایی سرگذشت نامه ای به کارگردانی فرانکلین جی شافنرمحصول سال 1973فرانسه و آمریکا ساخته شد.

فراستی در معرفی دوکتاب دیگر، گفت: «قطارنیمه شب» ترجمه امیرعشیری روایتگر ماجراجویی‌های شخصی به نام رامین و اعضای سازمان جاسوسی فرانسه است که دردوران جنگ سرد و اوج دشمنی‌های شوروی و غرب مامور یافتن یک جاسوسی دوجانبه روسی به نام کنستانتین می‌شود. همین‌طور کتاب «بعد از عروسی چه گذشت» از رضا براهنی در زندان توسط افراد در شرایط رنج‌آور به رشته تحریر درآمده است.

فراست «کلیدر» اثر محمود دولت آبادی را کتابی دانست که به سبک واقع‌گرایی با داستان یک خانواده کُرد ایرانی فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم بین سال‌های 1327-1325را به تصویر می‌کشد و بخش‌های زیادی از این کتاب درزندان نوشته شد.

او  در ادامه به معرفی کتاب‌های دیگری از این دست با نام‌های «ورق پاره های زندان» اثر بزرگ علوی، کتاب علی محمد افغانی به نام «شوهر آهوخانم»، «کنت مونت کریستو» رمان معروف الکساندردوما و «آن بو» اثر صنع الله ابراهیمی نویسنده مصری پرداخت واستفاده بهینه این افراد از وقت خود به بهترین صورت ممکن را بسیارمغتنم دانست.

قاسمعلی فراست تاکنون 4هزار و 522صفحه کتاب نوشته است. «گلاب خانم»، «روزهای برفی»، «نخل‌های بی سر» و «افطار» برخی از تالیفات او است .

ویژه برنامه مجازی«زندان شیرین» با رویکرد معرفی و خوانش کتاب و همچنین معرفی نویسندگان با حضور اساتید برجسته ادبی و منتقدان و نویسندگان به همت فرهنگ سرای گلستان برای ارایه خدمات فرهنگی به شهروندان در فضای مجازی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای مطالعه و بهره‌برداری از فایل‌های تصویری و صوتی تولید شده در این خصوص می‌توانند از طریق فضای مجازی و اینستاگرام فرهنگ سرای گلستان به نشانی golestan.farhangsara  را دنبال کنند.
فرهنگ سرای گلستان در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک  واقع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر