چرا تولید خاویار افزایش یافت‌؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، عظیم مدبری با بیان اینکه سال گذشته 630 هزار دلار معادل 10 میلیارد تومان خاویار پرورشی استان گیلان به خارج کشور صادر شده است اظهار داشت: 900 کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش کیلویی 700 دلار در سال رونق تولید به کشورهای فرانسه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر شد.

مدیرکل شیلات گیلان ارزآوری صادرات خاویار پرورشی گیلان برای کشور را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه مجموعه شیلات استان از تولیدکنندگان این بخش به ویژه در سال جهش تولید حمایت می‌کند افزود: در حال حاضر گیلان دومین استان تولید کننده خاویار پرورشی در کشور محسوب می‌شود و رتبه بسیار خوبی در این زمینه دارد.

مدبری با تأکید بر اینکه در طول سال به طور میانگین چیزی حدود 3 هزار و 700 کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان تولید می‌شود تصریح کرد: سال گذشته 3 هزار و 600 کیلوگرم خاویار پرورشی در استان تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال 97 حدود 41 درصد بیشتر است.

وی علت افزایش تولید خاویار را تقاضای جهانی و شرایط مطلوب تولید دانست و در تشریح بیشتر فعالیت مراکز پرورش ماهیان خاویاری گیلان نیز خاطرنشان کرد: از 140 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور 55 مزرعه در گیلان مستقر است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال 4 هزار و 500 کیلوگرم خاویار توسط این مزارع تولید شود.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان تالش با تولید سالانه 2 هزار و 500 کیلوگرم خاویار پرورشی رتبه نخست تولید خاویار را در گیلان دارد عنوان کرد: طبق مصوبه کمیسیون منابع زنده دریای خزر که ایران نیز در آن عضویت دارد صید تجاری ماهیان خاویاری از این دریا از سال 2012 ممنوع شده است.

مدبری استفاده از سازه های جدید شامل سازه‌های پیش ساخته و پرورش ماهی در قفس دریایی را از دیگر شاخصه‌های مهم تولید در بخش آبزیان اعلام کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات استان گیلان در سال 99 و با توجه به شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد برای تحقق این هدف برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

وی استفاده از سازه های جدید شامل سازه‌های پیش ساخته و پرورش ماهی در قفس دریایی را از دیگر شاخصه‌های مهم تولید در بخش آبزیان اعلام کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات استان گیلان در سال 99 و با توجه به شعار جهش تولید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد برای تحقق این هدف برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است.

سالانه 50 هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود به همین دلیل و با توجه به موقعیت ویژه استان در حوزه صنعت آبزی‌‌پروری، افزایش تولید انواع محصولات شیلاتی در آن هدفگذاری شده ‌که تحقق این مهم ضمن ایجاد اشتغال در ارتقاء سطح اقتصادی مردم نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

علاوه بر این‌ها گیلان در حوزه تولید و تکثیر ماهیان گرمابی دارای رتبه‌های برتر کشوری است و در حال حاضر مزارع پرورش ماهیان خاویاری یکی از برندهای ملی و جزو عرصه‌های قابل توسعه در این استان محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر شیلات شمال با وجود دریای خزر و تنوع رودخانه‌های مختلف و گوناگونی ماهیان موجود در آن همواره یکی از پرکارترین مناطق شیلاتی کشور محسوب می‌شود تا جایی‌که از نظر اقتصادی نه‌تنها در زندگی مردم منطقه بلکه حتی فراتر از آن در سطح ملی و بین‌المللی نیز اهمیت داشته و دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان