به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قرار بود از روز گذشته مصوبه سازمان حمایت در بازار خودرو اجرایی شود، آنگونه که سازمان حمایت ابلاغ کرده بود فروش خودرو در نمایشگاههای خودرو و سایر مجموعهها تنها با سود 10 درصدی نسبت به قیمت کارخانه قابلیت فروش دارد و عدم رعایت این امر تخطی از قانون است.
اما این مصوبه در روزی که باید اجرا میشد، فعالان بازار از آن بیخبر بودند.
افزایش مستمر قیمت خودرو در بازار باعث شد که رئیس جمهوری بهصورت مستقیم در این مقوله ورود کند. حسن روحانی بارها از وزیر سابق صمت، رضا رحمانی، خواست که برای پایان دادن به جنجال بازارخودرو اقدام کند که این امر در دوران وزارت وی به نتیجه نرسید و هر روز مردم با قیمتهای گزاف و باورنکردنی در بازار خودرو روبهرو بودند. ازاین رو در آخرین تماس تلفنی رئیس جمهوری با مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت تأکید شد که بسرعت بازار خودرو احیا و دلالان، واسطهها و سودجویان این بازار حذف شوند.
خودروهای داخلی 40 میلیون تومان ارزان شد
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره وضعیت بازار و روندی که در حال طی شدن است گفت: «از زمانی که دولت برای کنترل بازار، سیاستهای جدید اتخاذ کرد، سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی و حتی خارجی آغاز شد؛ طبق رصدهایی که از بازار داشتهایم قیمت خودروهای داخلی از 10 الی 40 میلیون تومان و خودروهای خارجی تا 100 میلیون تومان کاهش یافت.»
او ادامه داد: «طبق مصوبه سازمان حمایت، فروش خودرو در بازار تنها با در نظر گرفتن 10 درصد سود نسبت به قیمت کارخانه باید باشد، بدین جهت اگر فردی در بازار با قیمتهای نجومی مواجه شد و اینکه قیمت بازار با نرخ کارخانه تفاوت زیادی داشت میتواند این موضوع را به اتحادیه نمایشگاه داران خودرو و سازمان حمایت اعلام کند تا پیگیریهای لازم صورت گیرد.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو میگوید: «نمایشگاه داران و تمام فعالان بازار خودرو باید به قانون ابلاغی از سوی سازمان حمایت تمکین کنند، با اجرایی شدن این مصوبه و سایر مصوبهها که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است، بازار خودرو ساماندهی میشود و دیگر دلالان نمیتوانند نقش آفرین باشند.»
او خاطرنشان کرد: «10 درصد سود برای هیچ دلالی خوشایند نیست و به همین جهت اعتقاد داریم که بازار خودرو روی آرامش را میبیند؛ واسطهها و سودجویان بهدنبال سودهای زیاد هستند.»
ادامه ریزش قیمت خودرو
مؤتمنی در ادامه گفتوگویش تأکید کرد: «قیمتهایی که در بازار خودرو مطرح میشد، هیچ خریداری نداشت و طی این مدت کمترین میزان خرید و فروش خودرو در بازار ثبت شد، اکنون هم مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند تا تکلیف بازار مشخص شود.»
او افزود: «با اجرایی شدن مصوبات دولت ریزش قیمت خودرو در بازار بیشتر خواهد شد، از اینرو از مردم میخواهیم که برای خرید خودرو عجله نکنند تا وضعیت قیمتها در بازار شفاف و روشن شود.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره قیمت خودروها در بازار قبل از اجرای مصوبه سازمان حمایت، گفت: «قیمت خودروی پراید در بازار 66 میلیون تومان و پژو 405 حدود 110 میلیون تومان شده است.»
مردم فعلاً خودرو نخرند
امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره اینکه صنعت و بازار خودرو چه فرآیندی را طی روزهای آتی طی خواهد کرد گفت: «اولین توصیهام به مردم این است که فعلاً از بازار، خودرو خریداری نکنند، تا قیمتها براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نهایی شود.» او افزود: «وزارت صمت با تمام قوا در حال پیگیری قیمت خودرو است تا آنچه مردم خواهان آن هستند اتفاق بیفتد، در این میان از خودروسازان هم خواسته شده به سمت افزایش تولید و ساماندهی فروش خودرو حرکت کنند تا مردم شاهد جهش قیمت خودرو در بازار نباشند.»
جعفرپور گفت: «با سازوکارهای جدید چون فروش از طریق قرعه کشی، نداشتن پلاک جاری و...شاهد این خواهیم بود که بازار خودرو از التهابهای پیش آمده فاصله زیادی بگیرد و قیمتها روال طبیعی خود را طی کند.»
در حالی که پیشبینیها حکایت از کاهش قیمت خودرو دارد، مقاومت زیادی در بازار وجود دارد که قیمت خودروهای داخلی ریزش زیادی پیدا نکند. حتی فعالان بازار به کسانی که مراجعه حضوری برای خرید خودرو دارند، میگویند: فقط در این هفته قیمت خودرو پایین میآید و از هفته آینده مجدداً قیمت خودرو افزایش پیدا میکند.
فعالان بازار که از مصوبه فروش 10درصد بالاتر از قیمت کارخانه در بازار اطلاعی نداشتند، میگفتند: نگاه کارشناسی ما این است که قیمت خودرو یک الی دو هفته آینده کاهشی باشد و بعد از آن شاهد رشد قیمت خواهیم بود. اما افرادی که سابقه بیشتری در بازار خودرو دارند به خریداران خودرو میگویند که فعلاً دست نگهدارید و مطمئن باشید آنگونه که دولت بهدنبال کاهش قیمتها است، افزایش قیمت در بازار اتفاق نمیافتد.
ثبات قیمت تا پایان سال
محمد غریب یکی از نمایشگاه داران خودرو گفت: «دولت بعد از مدتها تصمیم به سروسامان دادن بازار خودرو گرفته است، بدین جهت تصور میکنم که افزایش قیمت بعید باشد.»
او ادامه داد: «هنوز خودرویی وارد بازار نشده است که بخواهیم با قیمتهای جدید برای آن قیمتگذاری کنیم، اما تصور میکنم که تا حدودی و حداقل تا پایان سال قیمت خودرو در بازار ثابت بماند و از سویی میل مردم برای خرید خودرو کاهش پیدا کند.»
خودروها را دلالان احتکار کردند
سجاد از دیگر نمایشگاه داران خودرو است. او میگوید: «تعداد قابل توجهی خودرو توسط دلالان در پارکینگها احتکار شده است و اکنون خیلی از نمایشگاهها به خاطر احتکار این گروه، خودرو ندارند، ولی قطعاً این رویه ادامهدار نخواهد بود و آنها مجبور میشوند که خودروهای خود را حتی با ضرر وارد بازار کنند.»
او تأکید کرد: «دلالان تمام توان خود را گذاشتهاند که خودرو وارد بازار نشود و بواسطه این اتفاق بتوانند نفع ببرند.»
او با بیان اینکه باید هر گونه راه دور زدن قانون بسته شود تا دلالان تصمیم گیرنده بازار خودرو نباشند، تصریح کرد: «افزایش قیمت خودرو به مردم ضرر هنگفتی زد، چرا که قیمتهای فعلی با قیمتهای کارخانه فاصله قابل توجهی دارد.»
سجاد میگوید: «قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرده است، ولی این کاهش با آنچه انتظار میرفت همخوانی ندارد، قیمت خودروی پژو 206 تیپ 2 حدود 125 میلیون تومان شده که این قیمت هفته گذشته 142 میلیون تومان بود، این در حالی است که قبل از اوجگیری قیمتها این خودرو با قیمت 90 میلیون تومان خرید و فروش میشد.»
او ادامه داد: «قیمت پراید بین 81 تا 82 میلیون تومان است، اما با این قیمت معامله نمیشود، بیشترین قیمتی که همسایههای ما در خیابان انقلاب (بورس خرید و فروش خودرو) فروختند 74 میلیون تومان بوده است. قبل از رشد قیمتها، این خودرو 50 میلیون تومان معامله میشد.»
دوای بازار افزایش تولید است
محمدجواد احمدیان کارشناس صنعت خودرو درباره اینکه چگونه میتوان بازار خودرو را کنترل کرد تا مردم دوباره با جهش قیمتها مواجه نشوند گفت: مهمترین و بهترین راهکار برای کنترل بازار خودرو، افزایش تولید خودرو است، اگر دولت سطح حمایتهای خود را از صنعت خودرو بیشتر کند تا مشکلات این حوزه حل شود، شاهد رشد تولید خواهیم بود. با رشد تولید دیگر بازار با کمبودی مواجه نخواهد شد و همین امر باعث میشود به مرور کاهش قیمت اتفاق بیفتد.»
او افزود: «کاهش بین 30 تا 40 میلیون تومان قیمت خودرو اتفاق خوبی است اما وقتی یکباره قیمتها ریزش پیدا میکند، این نگرانی ایجاد میشود که دوباره قیمت خودرو افزایش پیدا کند و در آن زمان هیچ تصمیم و فردی نتواند بازار را کنترل کند.»
احمدیان تصریح کرد: «سیاستهای اخیر وزارت صمت برای ثبتنام خودرو بسیار راهگشا است چرا که حداقل ساماندهیها اتفاق میافتد، پیش از این همه تصور میکردند که بازار خودرو رها شده است و دیگر دولت در آن ورود نخواهد کرد، ولی اتفاق جدید چون فروش به روش قرعهکشی، ممنوعیت فروش خودرو به کسانی که طی سه سال اخیر خودرو خریداری کردند و رعایت سن 18 سال برای خرید خودرو کمک میکند که میزان فعالیت دلالان و سودجویان در بازار خودرو محدود شود.» این کارشناس صنعت خودرو افزود: «خودروسازان باید تمام سعی خود را بکنند تا خودرو به متقاضیان واقعی برسد، در این مسیر هم سازمانهای نظارتی باید کمک کنند تا تخلفی صورت نگیرد.» او گفت: «صنعت خودرو شرایط دشواری دارد و برخیها میخواهند به نفع خود از وضعیت موجود بهره ببرند، ضرر و زیانی که صنعت خودرو از دلال بازی خودرو دیده بیش از 40 هزار میلیارد تومان بوده است.» احمدیان خاطرنشان کرد: «صنعت خودروسازی دیگر نمیتواند مانند گذشته کار کند، این مجموعه باید قبول کند در شرایط جنگ اقتصادی باید بهرهور باشد و به سمت رشد تولید برود، کنترل بازار دوای درد جهش قیمتها نیست.»