کمپانی ژاپنی «Rakuten» که به واسطه سرویس استریم تلویزیونی و تبلیغ روی پیراهن تیمهای فوتبال مشهور از جمله «بارسلونا» شناخته شده، با ثبت شکایتی در کمیسیون اروپا اپل را به اتخاذ سیاستهای ضد رقابتی متهم کرده است.
Rakuten در دادخواست خود چندان به استریم نپرداخته و بیشتر روی کسب و کار کتاب الکترونیکی اپل تمرکز کرده است. این کمپانی مالک یک شرکت کتابخوان الکترونیکی به نام «کوبو» است که اپ ویژه آن در اپ استور منتشر شده است. همانطور که احتمالا میدانید تمام برنامههای روی اپ استور در صورت استفاده از سیستم پرداخت داخلی این مارکت تا 30 درصد از پرداخت را به عنوان کارمزد به اپل میدهند. در نتیجه کوبو از فروش هر کتاب باید 30 درصد را به اپل بدهد که چندان باب میلشان نیست.
این مساله باعث شده کوبو کاربران را به جای خرید مستقیم از اپ به سایت هدایت کند که ظاهرا به کسب و کارشان لطمه زده. کوبو مدعی است از آنجا که خود اپل هم سرویس مشابهی به نام اپل بوک دارد، دریافت مالیات 30 درصدی نوعی سیاست ضد رقابتی محسوب میشود.
اپل در واکنش با اظهار تاسف از پیگیری این پرونده آن را بی اساس خوانده است:
«پیگیری شکایتهای بی اساس تعدادی شرکت که به وضوح به دنبال سواری رایگان هستند، در کمیسیون اروپا ناامید کننده است.»
این نخستین باری نیست که اپل به خاطر دریافت کارمزد 30 درصدی به آنتی تراست متهم میشود. در مارس 2019 اسپاتیفای با تشکیل پرونده ای در کمیسیون اروپا سیاست اپل برای دریافت 30 درصد از درآمدهای خود را مالیاتی غیرمنصفانه عنوان کرده و خواستار اصلاح آن شده بود. کمپانی کوپرتینویی اما با ارائه داده هایی به کمیسیون اروپا این ادعا را زیر سوال برده است. کمیسیون اروپا هنوز به نتیجه نهایی در این پرونده نرسیده است.
هرچند اپ استور به عنوان اکوسیستمی قدرتمند در سال گذشته بیش از نیم تریلیون دلار فروش داشته اما سازمانهای قانونی رعایت رقابت منصفانه در آن را زیر ذره بین قرار دادهاند و قرار است تیم کوک در کمیته قضایی مجلس آمریکا در این باره توضیحاتی ارائه دهد.