خبرگزاری تسنیم: طی ماههای اخیر مشکلات تولید لوازم خانگی تشدید شده و برخی هم از این شرایط سوء استفاده کرده و با افزایش غیرمنطقی قیمت ها، سعی در کسب سود بیشتر برای خود دارند.
تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند، محصولاتشان تحت تأثیر زنجیره تأمین مواد اولیه است که در شرایط فعلی مواد اولیه خود را نمیتوانند از بورس تهیه کنند و مجبورند با مراجعه به بازار آزاد آنها را چندین برابر قیمت بخرند، در نهایت طبیعی است که قیمت تمام شده افزایش پیدا میکند.
آنها با بیان اینکه چرا مسئولین و به ویژه وزارت صمت به جای انتقاد از قیمت لوازم خانگی، فکری به حال افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نمیکنند میگویند: فولاد و مشتقات آن نزدیک به سه برابر گران شده است، اما وزارت صمت گردن تولیدکننده را گرفته و هیچ نظارتی بر قیمت مواد اولیه ندارد.
همین انتقادهای تولیدکنندگان باعث شد تا در نهایت قیمت لوازم خانگی با مجوز سازمان حمایت 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کند. البته قرار شد تولیدکنندگان لیست محصولات خود را در سایت 124 درج کنند تا مصرف کنندگان نسبت به قیمتها اطلاعات لازم را پیدا کرده و به نوعی قیمتها در بازار لوازم خانگی ساماندهی شود. اما متأسفانه مشکلات و کمبودها باعث شد تا برخی تولیدکنندگان قیمت محصولاتشان را تا 20 درصد بالاتر از قیمت بازار در سایت 124 درج کنند. به عنوان نمونه یک ماشین لباسشویی ایرانی در سایت 124 حدود 11 میلیون تومان قیمت گذاری شده، در حالی که همین محصول در بازار حدود 9 میلیون تومان به فروش میرسد.
کسبه بازار لوازم خانگی میگویند: در بخش تلویزیون تولید به حدی افزایش یافته که حتی ما مجبوریم برای فروش محصولات حتی آنها را بدون محاسبه سود و ارزانتر بفروشیم. در بخش اجاق گاز هم وضع به همین شکل است و قیمت بازار برخی از این محصولات 25 درصد ارزانتر از سایت 124 هست. اما مشکل اساسی ما یخچال و ماشین لباسشویی است چرا که قیمت آنها گویا ضابطه خاصی ندارد و تولیدکننده مدام با اعلام تغییراتی که بعضاً جزئی هستند کد محصولات را تغییر و آنها را با قیمت بالاتر عرضه میکنند.
اما در حوزه ماشین ظرفشویی اوضاع بدتر است چراکه هنوز تولیدکننده ایرانی به این حوزه ورود چندانی ندارد و عمدتاً کالاها چینی و از محل قاچاق وارد بازار میشود.
در حال حاضر در بازار لوازم خانگی، برخی از فروشندگان به دلیل آنکه کارخانجات توزیع محصولات خود را کاهش داده اند رغبتی به فروش ندارند.
به اعتقاد فعالان بازار، اگر توزیع کالا افزایش پیدا کند به طور حتم رونق به بازار برگشته و معاملات رونق خواهد یافت. البته اجرایی شدن این موضوع نیازمند اراده جدی دولت برای حمایت از تولیدکننده داخلی است چراکه هنوز اقدامی برای مدیریت قیمت مواد اولیه صورت نگرفته و همین امر تولید را با هزینههای بسیار بالا روبه رو ساخته است.