به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: گروه سنی 18 تا 49 سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها را در برمیگیرد و پس از آن تفکیک سنی سایر گروهها عبارت است از: کمتر از 10 سال 2 درصد، 11 تا 17 سال 11.2 درصد،50 تا 59 سال 9.9 درصد، 60 سال و بالاتر 15.6 درصد.
مرگ بیش از 3300 موتورسوار در تصادفات سال گذشته
رده سنی دو دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.
در سال گذشته 3 هزار و 304 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد 3 هزار و 152 نفر مرد و 152 نفر زن بودند.
آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (1398) نسبت به سال قبل از آن، 11.8 درصد کمتر شده است. در سال 1397 آمار تلفات موتورسیکلت سواران 3 هزار و 745 نفر گزارش شده بود.
بیشترین تلفات در استان تهران
براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با 321، خراسان رضوی با 274 و اصفهان با 269 نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با 15 و کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با 20 فوتی بوده است.
در این مدت استانهای فارس (72 نفر)، تهران (65 نفر) و گلستان (52 نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال 97 داشته اند.
مرگ چهار موتورسوار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت
در سال گذشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت چهار موتورسوار در کشور جان خود را از دست داده اند. استانهای بوشهر (8.6)، یزد (6.7) و کرمان (6.6) بالاترین و استانهای البرز (0.9)، اردبیل (1.5) و کرمانشاه (1.7) پایینترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای صد هزار نفر جمعیت کشور را داشته اند.
نسبت بالای موتورسواران متوفی نسبت به کل تلفات تصادفات در استان گلستان
به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلت سواران در کشور 19.5 درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است.
مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استانهای گلستان، هرمزگان وگیلان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات 32.8 درصد، در استان هرمزگان 29.7 و در گیلان 29.4 درصد بوده است.
در مقابل استانهای کرمانشاه (6.9 درصد)، ایلام (9.2 درصد) و اردبیل (9.6 درصد) پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران
آمارها نشان میدهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی 46.9 درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یک هزار و 550 نفر از کل تلفات را در بر میگیرد که بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.
بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری
بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت مربوط به جادههای برون شهری است که 46.5 درصد از کل تلفات را در بر میگیرد.
شغل و میزان تحصیلات تلفات موتورسواران
شغل 40.6 درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یک هزار و 343 نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر میگیرد.
مشاغلی همچون کارگران با 552 نفر (16.7 درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با 392 نفر (11.9 درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته اند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با دو هزار و 545 نفر (77 درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته اند. 16 درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و 5.4 درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته اند. وضعیت تحصیلی 51 نفر از درگذشتگان (1.5 درصد) نامعلوم گزارش شده است.
توصیههای برای کاهش تلفات موتورسواران
آنچنان که آمارها نشان میدهد، درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلتها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند. اگرچه بخشی از این آمار میتواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و... باشد، اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطره آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند؛ بنابراین توصیه میشود:
1. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار میرود.
2. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه - خصوصاً بدون کلاه - پرهیز کنید.
3. از راندن در پیادهروها و یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.
4. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهریتان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جادههای برون شهری بوده است.
5. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند در حفظ سلامت شما بسیار موثر باشد، زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابانهای یکطرفه برای موتورسواران رخ میدهد.
6. در زمان وزش باد از عینک یا کلاههایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
7. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شبها از موتور استفاده نکنید.
8. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
9. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابهلای خودروها، حرکات و تغییر جهتهای ناگهانی و سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی در راندن است.
بیشتر بخوانید