ماهان شبکه ایرانیان

حوادث پیاپی در جاده‌ها؛ رییس جمهور ورود کند/ پیام تسلیت کافی نیست

هر چند «کمیسیون ایمنی راه‌ها» برای ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل و کاهش سوانح رانندگی ایجاد شده اما اهمیت موضوع اقتضا می کند ‌رییس جمهوری شخصا ریاست آن را بر عهده بگیرد تا تعهدات آن قابلیت اجرا پیدا کند.

    عصر ایران؛  ترانه ملکی- حوادث رانندگی یکی پس از دیگری به صدر اخبار می‌آیند و جان فرزندان این  سرزمین را می‌گیرند. در آخرین حوادث تعدادی از دانش‌آموزان کرمانی و پس از آن دختران ارومیه‌ای قربانی جاده‌ها شدند و بار دیگر مسوولان کشور، ارسال پیام‌های تسلیت و دستور شناسایی مقصران را آغاز کردند، اما چنین اقداماتی تنها مثل یک مسکن عمل می‌کند و نتیجه را تغییر نمی‌دهد. این حوادث بار دیگر تکرار می‌شوند. 

  به نظر می‌رسد حالا دیگر ارسال پیام‌های تسلیت و دستور پیگیری وضعیت مصدومان و پیدا کردن مقصران، باید جای خود را به اقدامات جدی‌تری بدهد. خواسته فعالان مدنی حوزه حمل و نقل این است که رییس جمهور شخصا به موضوع حوادث رانندگی ورود کند تا بلکه تغییری در شرایط ایجاد شود.   

  یک فعال مدنی در حوزه ایمنی حمل و نقل در این باره به عصر ایران گفت: با توجه به اینکه تعداد حوادث رانندگی تغییر چشمگیری نداشته است و هر روز چندین هموطن در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند لازم است رییس‌جهمور شخصا به این مساله ورود کند. 


 ابراهیم گلسرخی تاکید کرد: «کمیسیون ایمنی راه‌های کشور» برای ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل و کاهش سوانح رانندگی ایجاد شد اما حالا ‌رییس جمهور باید شخصا ریاست این کمیسیون را به عهده بگیرد تا تعهدات آن قابلیت اجرا پیدا کند.   

 او بیان کرد: کمیسیون ایمنی حمل و نقل باید به طور مستمر تشکیل شود. این کمیسیون به ریاست وزیر راه و شهرسازی تشکیل می‌شود و اقداماتی هم انجام داده است اما به دلیل اهمیت موضوع و حاد شدن حوادث رانندگی در کشور لازم است رییس جمهور ریاست این شورا را به عهده بگیرد تا تصمیمات شورا، تعهدات و اعتبارات لازم عملی شود.  

 گلسرخی گفت: آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی آمارهای نگران‌کننده و تاسف‌باری دارد. در سال 1402 بیش از 20 هزار نفر در این حوادث کشته شده‌اند. مجروحان ناشی از این اتفاق‌ها هم نزدیک به 400 هزار نفر بوده است که حداقل 10 درصد از آنها معلول می‌شوند.  
وی بیان کرد: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین تصادفات رانندگی را دارند. ابعاد اتفاقاتی که به تازگی رخ داده به گونه‌ای است که نمی‌شود نام حادثه بر آن گذاشت.  

  وی گفت: این حوادث تلخ بار دیگر فرسودگی ناوگان حمل و نقل و اهمیت بررسی وضعیت وسایل نقلیه و نیز عدم نگهداری مناسب راه‌ها و آسفالت جاده‌ها را مطرح کرده است.  

  وی اظهار کرد: سن وسایل نقلیه عمومی در کشور بالا است، برای مثال عمر مفید یک وسیله نقلیه در جهان به طور متوسط 10 تا 15 سال است اما در ایران بیشتر از 40 سال از آن وسیله استفاده می‌شود.  

  این فعال مدنی حوزه ایمنی حمل و نقل گفت: به نظر می‌رسد دولت‌ها برای نو کردن ناوگان کوتاهی کرده‌اند. تعرفه واردات وسایل نقلیه باید کاهش پیدا کند و دولت هم بودجه لازم را تخصیص بدهد. وسایل نقلیه موجود باید از نظر فنی دقیق‌تر بررسی شوند.  

   گلسرخی اضافه کرد: جاده‌ها هم به درستی نگهداری نمی‌شود. آسفالت‌ها نامناسب است و باعث تصادف می‌شود.  

 وی گفت: شاید بتوان تخمین زد که بخش عمده‌ای از تصادف‌ها به دلیل ناایمن بودن جاده‌ها و وضعیت نامناسب راه‌ها رخ می‌دهد و مابقی مربوط به نقص فنی و بی‌احتیاطی و ضعف رانندگان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان