۵۰ گرم خاویار، ۵۰۰ هزار تومان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبرخدایی با اشاره به  آمار صادرات آبزیان در سال های 1397 و 1398 گفت: در سال 1397 حدود  144 هزارتن با ارزش دلاری 530 هزاردلار و در سال 1398 نیز 145 هزار تن با ارزش دلاری 540 هزار دلار، صادرات آبزیان داشتیم که اقلام صادراتی نیز شامل ماهی های حرام گوشت، میگوی پرورشی، ماهیان زینتی، انواع کنسرو ماهی، خاویار، پودر ماهی، خوراک آبزیان و ماهی قزل آلا بود.

وی همچنین به آمار تولید برخی از آبزیان در سال 1398 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 10 تن خاویار، 2500 تن گوشت ماهیان خاویاری، 47هزار و 500 تن میگوی پرورشی و 12.5 هزارتن ماهی در قفس در کشور تولید شد. همچنین 29هزارتن میگو  و 450 تن ماهی در قفس نیز صادر شد.

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به اینکه  صادرات خاویار ایران به صورت رسمی 822 کیلو و به صورت مسافری حدود 1.5تن بوده است، اظهار کرد: قیمت پایه صادراتی هر کیلو خاویار 700 یورو و قیمت هر 50 گرم آن در بازار داخل حدود 500 هزارتومان است.

چین بزرگترین خریدار ماهی و میگوی ایران

وی در پاسخ به این سوال که بازارهای صادراتی آبزیان ایران چه کشورهایی هستند، گفت: بخش عمده ای از بازار صادراتی آبزیان ایران، جنوب شرق آسیا به ویژه چین است. اگرچه به روسیه، مالزی، سریلانکا، امارات، قطر، عمان و کشورهای اروپایی نیز صادرات داریم، اما بازار اصلی ما چین است.

خدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا چین  که صنعت آبزی پروری بزرگی دارد، اصلی ترین بازار هدف آبزیان ایران است؟ گفت: اینکه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماهی و میگو واردکننده اصلی ماهی و میگوی ایران است نشان دهنده قدرت کیفی محصولات ایرانی است. همچنین موضوع دیگر این است که میگوی ایران به نداشتن باقی مانده (فلزات سنگین و آنتی بیوتیک و...) معروف است که این هم یکی دیگر از مزیت های محصولات ایرانی است. از طرفی این نکته نیز وجود دارد که ما به دلیل ضعف تجاری و قدرت چانه زنی، مشکلات ارزی  و بازگشت ارز نمی توانیم بازارهای بزرگی در اختیار داشته و به همه کشورها صادرات داشته باشیم ولی چین می تواند محصولات را صادر کند. امیدواریم با رفع موانع  بتوانیم بازارهای بیشتری را در اختیار بگیریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان