انواع کفش ورزشی و کاربرد آن‌ها

تنوع مدل‌های کفش ورزشی خیره‌کننده است؛ هر روز تکنولوژی‌های جدیدی به تولید و طراحی انواع کفش ورزشی برای فعالیت‌های مختلف وارد می‌شود که هم انتخاب بیشتری برای خرید کفش ورزشی مناسب به شما می‌دهد و هم از سوی دیگر انتخاب را برایتان سخت می‌کند.

انواع کفش ورزشی و کاربرد آن‌ها

تنوع مدل‌های کفش ورزشی خیره‌کننده است؛ هر روز تکنولوژی‌های جدیدی به تولید و طراحی انواع کفش ورزشی برای فعالیت‌های مختلف وارد می‌شود که هم انتخاب بیشتری برای خرید کفش ورزشی مناسب به شما می‌دهد و هم از سوی دیگر انتخاب را برایتان سخت می‌کند.

کفش پیاده‌روی، کفش ورزشی برای دویدن، کفش تمرین، کفش فوتبال و… شاید امروز ده‌ها مدل کفش ورزشی متفاوت مقابل شما باشد و ندانید دقیقا تفاوت آن‌ها در چیست و هر کدام برای چه موقعیتی بهتر است.

این مطلب یک راهنمای سریع برای آشنایی با مهم‌ترین انواع کفش ورزشی و کاربرد هر کدام از آن‌هاست.

کفش مخصوص دویدن

کفش مخصوص دویدن (Running Shoe)

اگر اهل دویدن هستید انتخاب یک جفت کفش مخصوص دویدن یا کفش رانینگ مناسب مهم‌ترین نکته‌ای است که پیش از حرکت باید در نظر بگیرید. کفش‌های ورزشی مخصوص دویدن نسبت به خیلی از انواع کفش ورزشی دیگر زیره‌ی نازک‌تری دارند. با این حال، زیره‌ی کفش‌های ورزشی مخصوص دویدن از سه لایه‌ی مقاوم تشکیل شده است که شوک ناشی از ضربه‌های پا به سطح زمین را به کمترین حد کاهش می‌دهد و باعث می‌شود فشار کمتری به مفاصل شما وارد شود.

کفش‌های دویدن معمولا کاملا انعطاف‌پذیر و سبک هستند تا حرکت مچ و کف پا هنگام دویدن به‌راحتی انجام شود.

اگر دنبال یک کفش با زیره‌ی مقام‌تر و ضخیم‌تر هستید، کفش‌های تِرِیل رانینگ (Trail Running) که برای دویدن در کوه و طبیعت طراحی شده‌اند بهترین انتخاب هستند.

رویه‌ی کفش‌های ورزشی مخصوص دویدن معمولا از پارچه‌ی سبک و مِش (Mesh) ساخته می‌شود تا هم وزن کفش به کمترین حد ممکن برسد و هم پا هنگام دویدن امکان نفس کشیدن بهتری داشته باشد.

کفش مخصوص پیاده‌روی

کفش مخصوص پیاده‌روی (Walking Shoe)

شاید اهل دویدن نباشید، اما با سبک زندگی مدرن و کم تحرکی که اکثرمان داریم، پیاده‌روی باید بخش ثابتی از برنامه‌ی روزانه یا حداقل هفتگی ما باشد.

کفش‌های مخصوص پیاده‌روی معمولا به جذب ضربه‌ی کمتری نسبت به کفش‌های مخصوص دویدن نیاز دارند، اما به خاطر اینکه احتمالا برای مدت طولانی قرار است آن‌ها را استفاده کنید، لازم است کاملا راحت باشند.

یک کفش مخصوص پیاده‌روی خوب باید طوری طراحی شده باشد که از پا و مچ پا در برابر تاول زدن محافظت کند.

در خرید کفش پیاده‌روی به اندازه‌ی آن توجه کامل داشته باشد. همچنین بهتر است کفی کفش کمی کوشِن یا بالشتک داشته باشد.

کفش ورزشی مخصوص تمرین

کفش ورزشی مخصوص تمرین (Cross Training Shoe)

کفش ورزشی مخصوص تمرین وقتی به کار می‌آید که شما قصد ندارید یک ورزش تخصصی خاص را انجام دهید. برای ورزش‌های تخصصی مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال و… باید کفش ورزشی مخصوص آن‌ها را بپوشید.

کفش تمرین برای رفتن به باشگاه یا وقتی ورزش‌های مانند بدنسازی یا ایروبیک را که کفش مخصوص ندارند انجام می‌دهید بسیار کاربردی است.

کفش‌های ورزشی مخصوص تمرین به خوبی ضربه‌ها و شوک‌های برخورد پا با زمین و اجسام را جذب می‌کنند و برای همین برای ورزش‌های کاردیو و تردمیل مناسب هستند. همچنین اگر برای مدت طولانی می‌ایستید می‌توانید سراغ کفش تمرین بروید.

کفش فوتبال

کفش فوتبال (Soccer Cleat)

به دلیل اینکه پایه‌ی ورزش فوتبال دویدن است، اولین ویژگی کفش‌های مخصوص فوتبال هم سبک بودن آن‌هاست. زیره‌ی این کفش‌ها اصولا برای دویدن روی چمن صاف طراحی می‌شود و به همین خاطر گریپ‌هایی دارد که از سر خوردن روی چمن جلوگیری می‌کنتد.

کفش مخصوص کوهنوردی

کفش مخصوص کوهنوردی (Hiking Shoe)

بدون داشتن کفش ورزشی مناسب کوهنوردی، رفتن به کوه محال و بسیار خطرناک است. معمولا کفش‌های سبک کوهنوردی هم برای صعود مناسبند و هم برای دویدن در کوه. کفش کوهنوردی هم زیره‌ای دارد که شوک و ضربه را به خود جذب می‌کند و فشار را از روی زانو و مفاصل شما برمی‌دارد.

معمولا کفش‌های کوهنوردی طوری طراحی می‌شوند که ضدآب باشند تا پای شما راحت و خشک بماند. البته ممکن است همه‌ی کفش‌های کوهنوردی ضدآب نباشند، بنابراین اگر یک کفش کوهنوردی حرفه‌ای می‌خواهید حتما به اطلاعات و ویژگی‌های آن توجه کنید.

برخی از کفش‌های کوهنوردی برای هوای گرم طراحی شده‌اند و به همین دلیل جنس رویه‌ی آن‌ها از مش (Mesh) است که به تنفس بهتر پا کمک می‌کند. اما این ویژگی باعث می‌شود این نوع کفش‌ها برای زمستان و هوای مرطوب مناسب نباشند.

نکته: در برخی مدل‌های کفش کوهنوردی زیره در بخش پاشنه کمی بلندتر است. این اختلاف سطح به شما کمک می‌کند که هنگام کوهنوردی در سطوح سخت لیز نخورید.

معمولا کفش‌های کوهنوردی مقاوم‌ترین نوع زیره را بین انواع کفش ورزشی را دارند که هم از ضربات جلوگیری می‌کند و هم نسبت به ضخامتش انعطاف‌پذیری قابل قبولی دارد.

کفش ورزشی آبی

کفش شنا یا کفش ورزشی آبی (Water Shoe)

شاید از نظر شما شنا کردن نیاز به کفش خاصی نداشته باشد و ترجیح بدهید با یک جفت دمپایی لاانگشتی راحت به استخر یا کنار ساحل بروید. اما ساحل‌هایی که بافت صخره‌ای و سخت دارند شما را پشیمان حواهند کرد. برای این نوع ساحل‌ها باید به فکر خرید کفش مناسب برای شنا باشید.

کفش‌های ورزشی آبی معمولا جنس لاستیکی یا جنس سبکی دارند و مهم‌ترین کاربردشان محافظت کردن شما در برابر و سنگ و کلوخ‌هایی است که ممکن است پایتان را خراش بدهند. البته قطعا این کفش‌ها برای پوشیدن در آب دیگر انواع کفش ورزشی راحت‌تر هستند.

اگر رودخانه‌نوردی می‌کنید یا راهی کوه‌نوردی در محیطی هستید که ممکن است به رودخانه هم بخورید، کفش‌های ورزشی آبی به کارتان خواهد آمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان