آیا واکسن مدرنا می‌تواند مقابل ویروس کرونا بایستد؟

نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن مدرنا بر روی ۴۵ داوطلب برای مقابله با ویروس کرونا، واکنش مثبت بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است.

ایرنازندگی: نتایج امیدوارکننده آزمایش واکسن مدرنا بر روی 45 داوطلب برای مقابله با ویروس کرونا، واکنش مثبت بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است.

آیا واکسن مدرنا می‌تواند مقابل ویروس کرونا بایستد؟

در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، محققان از نتایج اولین واکسن کووید 19 بر روی افراد مورد آزمایش، گزارش کرد. گفته می‌شود که این آزمایش بر روی 45 نفر از داوطلبان سالم انجام شده است تا از ایمنی واکسن اطمینان حاصل شود. آزمایشی که نتایج آن از اثربخش بودن واکسن خبر می‌دهد.

مدرنا تراپتیکس، شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ماساچوست، اقدام به تولید واکسنی برای مقابله با ویروس کرونا کرده است. این شرکت، اولین نتایج خود از آزمایش‌های انجام شده بر روی این واکسن را در بیانیه‌ای منتشر کرد.

طبق این بیانیه، 45 نفر از داوطلبان در گروه سنی 18 تا 55 سال، اعلام آمادگی کردند. این واکسن دو ماه پس از انتشار اطلاعات ژنتیکی ویروس کووید 19، بر روی داوطلبان آزمایش شد. در این آزمایش همه داوطلبان یکی از سه سطح دوز واکسن را دریافت کردند. پس از چندی، نتایج آزمایش از عدم بروز عوارض جدی در رابطه با واکسن در هر یک از دوز‌های مصرفی خبر داد، اگرچه بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه که واکسن را دریافت کردند، علائم جزئی از جمله خستگی، سردرد، لرز و درد در محل تزریق را تجربه کردند.

آیا واکسن مدرنا می‌تواند مقابل ویروس کرونا بایستد؟

همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه آنتی‌بادی SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود) را در بدن خود تولید کردند. این آنتی‌بادی‌ها در مقایسه با آنتی‌بادی افرادی که به صورت طبیعی به ویروس مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، در خنثی‌سازی نسخه آزمایشگاهی ویروس عملکرد مشابهی داشته‌اند. همچنین عملکرد آنتی‌بادی‌های گرفته شده از داوطلبان تزریق واکسن بر علیه نسخه طبیعی ویروس، همانند عملکرد آنتی‌بادی‌های افرادی است که به این بیماری مبتلا و بهبود یافته‌اند.

در واقع واکنشی که آنتی‌بادی بدن شرکت‌کنندگان در این آزمایش به ویروس (چه در نسخه آزمایشکاهی و چه در نسخه طبیعی) نشان داده است، مشابه واکنشی است که آنتی بادی بدن بیماران بهبود یافته از خود بروز داده است. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که در دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله با باکتری، عفونت و... تولید می‌شوند.

در هر دو مورد، نتایج بعد از واکسیناسیون دوم قوی‌تر از انتظار کارشناسان بودند. دکتر لیزا جکسون، نویسنده اصلی تحقیقات مجله پزشکی نیوانگلند می‌گوید: ما بعد از واکسیناسیون دوم پاسخ‌های محکمی دریافت کردیم. به نظر می‌رسد که دو دوز از این واکسن برای مقابله با ویروس نوظهور در جهان نیاز است. در دوز اول، سیستم ایمنی بدن تنظیم می‌شود تا بدن پاسخ بهتر و جدی‌تری به ویروس با دوز دوم نشان دهد.

هنوز زمان دقیقی برای رسیدن به این نتیجه که واکسن می‌تواند بدن را در برابر ویروس محافظت کند، مشخص نشده است. بر اساس مطالعه‌ای که از سوی شرکت مدرنا بر روی واکسن ضد کرونا در حال انجام است، 45 داوطلب این آزمایش به مدت یک سال تحت نظارت خواهند بود. در کنار آن، شرکت مدرنا در حال برنامه‌ریزی برای ورود به مطالعه دیگری در رابطه با مرحله دوم واکسن است که شامل 300 نفر داوطلب خواهد بود که نیمی از این تعداد، گروه مصرف‌کننده دارونما خواهند بود. این مطالعه به ارزیابی ایمنی و اثربخشی واکسن و همچنین محدود کردن دوز مناسب برای مرحله نهایی آزمایش، ادامه خواهد داد.

آیا واکسن مدرنا می‌تواند مقابل ویروس کرونا بایستد؟

منبع: time

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان