خبرگزاری مهر- گروه استانها: لالجین که به شهر گل و سفال معروف است با جمعیتی افزون بر 15 هزار نفر در 23 کیلومتری مرکز استان همدان واقعشده و بیش از 900 واحد خرد، کوچک و متوسط تولید، تکمیل و فروش سفال و سرامیک را با اشتغالی افزون بر پنج هزار نفر، در خود جایداده است بهگونهای که بیش از 60 درصد مردم این شهر با صنعت سفال و سرامیک اعم از تولید، تکمیل، فروش، صادرات، حملونقل مرتبط هستند.
لالجین دارای پیشینه سفالسازی نزدیک به 700 سال است و در حال حاضر سفالگری بهعنوان یکی از مهمترین رشتههای صنایعدستی استان همدان شهرت جهانی دارد.
ساختار منحصربهفرد تولید سفالینه در این شهر بهگونهای توسط دست توانمند طبیعت رقم خورده است که از تهیه انواع مختلف مواد اولیه تا تولید، تکمیل، توزیع و درنهایت صادرات سفال و سرامیک همگی یا در لالجین انجام میشود یا قابلیت انجام آن در این شهر وجود دارد.
نگاهی به روند جهانی شدن لالجین
همین ویژگیها سبب شد تا از نیمه دوم سال 94 زمزمههایی مبنی بر ثبت شدن لالجین بهعنوان شهر جهانی سفال به گوش برسد تا اینکه داوران یونسکو اردیبهشتماه 95 در شهر لالجین حضور یافتند و از نزدیک تمام جوانب و هنر سفالسازی در این شهر را مورد بررسی قرار دادند.
در نهایت زحمات و تلاشهای مسئولان، هنرمندان لالجینی و رسانههای استان به ثمر نشست و این شهر بهعنوان شهر جهانی سفال به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسید.
لالجین بهعنوان کوچکترین شهر جهانی ثبتشده از قطبهای مهم اقتصادی کشور استاین امر گام نخست در توسعه لالجین و گردشگری استان همدان است چراکه در گام بعدی باید این عنوان برای لالجین حفظ شود و در حد یک اسم نباشد تا همه مردم دنیا لالجین را بهعنوان شهر جهانی سفال بشناسند و سفال لالجین یک برند جهانی باشد.
اما اردیبهشتماه امسال و در سالگرد جهانیشدن شهر سفال لالجین بهمن نامور مطلق معاون صنایعدستی کشور به همراه تعدادی از کارشناسان به لالجین سفر کرد و در این سفر بابیان اینکه لالجین برای ما خیلی مهم است و به دنبال تغییرات اساسی در راستای توسعه این شهر هستیم، گفت: لالجین بهعنوان کوچکترین شهر جهانی ثبتشده از قطبهای مهم اقتصادی کشور است.
دعوت به کار افراد خلاق
نامور مطلق بابیان اینکه باید به سمت دانشبنیان بودن رفت و افراد نوآور که صاحبفکر و ایده هستند را به کار دعوت کرد، گفت: بخش دولتی در کنار هنرمندان است اما باید هنرمندان نیز تلاش لازم را در زمینههای ارتقای کیفی داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه سال گذشته سال نامگذاری بود و امسال باید سال توسعه نامگذاری باشد، گفت: توسعه بوم گردی در لالجین مناسب است و شهر باید شهر موزهای باشد.
یک کارشناس صنایعدستی استان همدان نیز بابیان اینکه ثبت شهرهای جهانی صنایعدستی مزایای بسیاری دارد که میتوان آنها را در دوشاخه کلی مزایای اقتصادی و مزایای فرهنگی و اجتماعی دستهبندی کرد، گفت: مزایای اقتصادی این دستاورد شامل معرفی محصولات در سطح جهانی، تبدیلشدن به برند بینالمللی، فروش محصولات در سطح جهانی و درنهایت رونق کسبوکار هنرمندان و صنعتگران است.
نمای اصلی شهر لالجین باید اصلاح و از فروش کالاهای غیر تولیدی لالجین خودداری شود احسان امین پور در خصوص وضعیت لالجین برای حفظ عنوان جهانی خود گفت: نمای اصلی شهر لالجین باید اصلاح و از فروش کالاهای غیر تولیدی لالجین خودداری شود.
امین پور بابیان اینکه لالجین باید جشنواره مخصوص سفال لالجین داشته باشد و هنرمندان مطرح در این حوزه در آن شرکت کنند، گفت: آموزش باید توسعه یابد.
وی گفت: جهانی ماندن شهر لالجین از جهانیشدن آن بسیار مهمتر است و در این راستا باید در ساختار شهر اتفاقی بیفتد که باعث توسعه هنر سفال در لالجین شود.
مسئولان از پیشنهادات مردم بهره بگیرند
امینپور با تأکید بر اینکه هنر سفال در لالجین باید به پیشرفت بالایی برسد، تأکید کرد: مسئولان باید از فکر و پیشنهادات مردم این شهر بهره گیرند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در مواردی شاهد فروش سفالهای چینی در لالجین هستیم، افزود: چین بسیاری از بازارهای دنیا را به خود اختصاص داده که سفال و سرامیک نیز شامل این موضوع میشود و باید با بالا بردن کیفیت سفال لالجین از ورود سفالهای چینی به بازارهای کشور جلوگیری و بهتدریج سفال و سرامیک چینی پسزده شود.
وی در این زمینه از دولت خواست با جلوگیری از ورود بیرویه محصولات چینی ارزانقیمت اجازه ندهد تا هنر سفالگری در ایران نابود شود.
در راستای همین صحبتها اسفندماه 95 استاندار همدان در جلسهای با حضور دستاندرکاران میراث فرهنگی و صنایعدستی همدان جلوگیری از عرضه سفال چینی در لالجین را خواستار شد و در فرصتی سهماهه اول تیرماه امسال را زمان بازدید فروشگاههای لالجین و پلمب مغازههای عرضهکننده سفال چینی عنوان کرد.
مهلت عرضه کالای چینی تا پایان فصل بهار
استاندار همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه مهلت عرضه کالای چینی در لالجین با پایان فصل بهار به پایان میرسد، عنوان کرد: سال گذشته اعلام کردم که در لالجین هیچ کالای خارجی عرضه نشود چراکه در غیر این صورت آن واحد پلمب میشود.
نیکبخت ادامه داد: برای اجرای این موضوع 3 ماه مهلت خواسته بودند و با پایان فصل بهار مهلت آنها به اتمام میرسد و بر این اساس به هیچ وجه نباید عرضه کالایی غیر از کالاهای تولیدی همدان را به ویژه در بازار لالجین شاهد باشیم.
محمدناصر نیکبخت با بیان اینکه همدان را به تاریخ و فرهنگ آن میشناسند و همدان به عنوان شهر سبز پایدار جهان و لالجین همدان به عنوان شهر جهانی سفال شناخته شده است، گفت: این دو مورد ظرفیت بالای همدان را نشان میدهد.
نیکبخت با اظهار تأسف از فروش کالاهای چینی و خارجی در شهر جهانی سفال عنوان کرد: فروش کالای خارجی در لالجین شایسته نیست و باید با فروشگاههای عرضه کننده کالای چینی برخورد و فروشگاههای آنها پلمب شود.
جهانیشدن لالجین صادرات را 11 درصد افزایش داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه جهانیشدن لالجین صادرات صنایع دستی همدان را تا 11 درصد افزایش داد، اظهار داشت: در سالی که گذشت کسب عنوان شهر جهانی سفال برای لالجین و تبدیل شدن آن به برند جهانی در راستای ارتقای صادرات سفال استان محقق شد که بهدنبال آن صادرات صنایع دستی استان افزایش 11 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.
شاخصها برای جهانی ماندن لالجین مشخصشده و استان باید سالانه گزارش عملکرد خود را در رعایت شاخصها ارائه دهدعلی مالمیر با اشاره به تداوم جهانی بودن لالجین، یادآور شد: شاخصها برای جهانی ماندن لالجین مشخصشده و استان باید سالانه گزارش عملکرد خود را در رعایت شاخصها ارائه دهد.
مالمیر عنوان کرد: ثبت جهانی شهری همچون لالجین، عنوان مهمی بوده و روی گردشگری خارجی، اقتصاد محلی، اشغال زایی و توسعه صادرات صنایعدستی بهطور مستقیم تأثیر دارد.
علی مالمیر بابیان اینکه صنایعدستی بخش عمده بازار استان همدان را به خود اختصاص داده است، گفت: معرفی ویژگیهای استان نیازمند هزینه و اقدامات تبلیغاتی است چراکه تبلیغات موجب حضور بیشتر هیئتهای تجاری، فرهنگی در استان میشود.
231 فروشگاه عرضه سفال در شهر لالجین وجود دارد
وی بابیان اینکه 231 فروشگاه عرضه سفال در شهر لالجین وجود دارد و 880 واحد سفالگری نیز در این شهر فعال است، گفت: خودداری از فروش سفال چینی در لالجین توسط بازرسان به مغازه داران در این شهر اعلام شده است.
معاون صنایعدستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فروشگاهها در شهر لالجین به دو دسته تقسیم میشوند، گفت: برخی فروشگاهها در کنار عرضه سفال لالجین به عرضه سفال چینی هم مبادرت میورزند که شاید تعداد این فروشگاهها 20 تا 30 درصد مجموع فروشگاههای لالجین باشد.
علیرضا قاسمی با تأکید بر اینکه شهر لالجین به خاطر تبدیلشدن به شهر جهانی سفال باید تنها فروشنده سفال تولیدی منطقه خود باشد، گفت: از زمان تبدیلشدن لالجین به شهر جهانی سفال جلسات متعددی با صاحبان فروشگاهها، اصناف، تعزیرات و سایر دستگاههای مرتبط برگزارشده تا از عرضه سفال چینی در این شهر جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه بازدیدهای مشترک از وضعیت عرضه سفال نیز به انجام رسیده و اخطارها و تذکرها داده شده است، گفت: طبق گفته استاندار همدان پایان خردادماه آخرین فرصت تعیینشده برای فروشگاه دارانی است که کالای چینی عرضه میکنند و باید این کالاها جمعآوری شود.
30 درصد مجموع فروشگاههای شهر کالای چینی دارند
قاسمی با بیان اینکه تاکنون بیشتر اقدامات انجامشده در راستای فرهنگسازی صورت گرفته و تذکرها دادهشده است، گفت: کمتر از 30 درصد مجموع فروشگاههای این شهر در بین کالاهای خود کالای چینی نیز دارند.
با این تفاسیر آنچه مهم به نظر میرسد اینکه شهر جهانی سفال لالجین امتیازی برای استان همدان به شمار میرود چراکه توسعه این استان بر محور گردشگری استوار است بنابراین باید با حفظ جایگاه بهدستآمده برای این شهر مسیر توسعه استان را هموار کرد و با جلوگیری از عرضه کالاهای چینی در این منطقه هنر سفالگری لالجین را از نابودی نجات داده و به دنیا شناساند.