کمبود واقعی معلمان بیشتر از سهمیه‌ استخدام آموزش و پرورش

خبرگزاری تسنیم: رضوان حکیم‌زاده درباره آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاصی که پیش آمده بود با همت معلمان، سال تحصیلی گذشته را بدون مشکل خاصی به پایان رساندیم و برای سال تحصیلی آینده تمام تمهیدات اندیشیده شده است و در 15 شهریور مدارس بازگشایی می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که درباره بازگشایی مدارس صحبت می‌کنیم لزوماً به معنای باز کردن درب مدارس و حضور فیزیکی دانش‌آموز نیست، بلکه منظور ما شروع جریان آموزش است و مطابق تصمیمات ستاد ملی کرونا تلاش می‌کنیم شروع جریان آموزش به گونه‌ای باشد که تمام دانش‌آموزان در موعد مقرر سال تحصیلی جدید را شروع کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: یکی از دستاورد‌های این شرایط درگیر شدن جدی والدین در جریان تحصیل دانش‌آموزان بود در گذشته بسیاری از والدین خبر نداشتند فرزندشان مدرسه که می‌رود چه برنامه‌هایی دارد، اما در شرایط فعلی به ویژه در دوره ابتدایی شاهد بودیم خانواده‌ها پای کار آمدند هر چند در سند تحول بنیادین قید شده بود که خانواده‌ها یک شریک بنیادین هستند، اما تاکنون شرایطی پیش نیامده بود تا خانواده‌ها به صورت راهبردی در آموزش شرکت کنند و امیدوار هستیم این دستاورد را حفظ کنیم.

وی در ادامه درباره جذب معلم جدید، گفت: با مذاکراتی که با رئیس سازمان امور اداری و استخدامی انجام شد مجوز‌هایی را برای جذب معلم کسب کردیم هر چند میزان کمبود واقعی معلم که بتواند مشکل تراکم کلاس‌های درس را حل کند بیشتر از مقداری است که به وزارتخانه مجوز داده شده است امیدواریم با محاسبه دقیق تعداد تراکم دانش‌آموزان، نیاز واقعی مبنا قرار بگیرد و شاهد این باشیم که در راستای عدالت آموزشی و فراهم کردن بهتر فرصت‌های یادگیری برای کلاس‌هایی که تراکم بالا داریم بتوانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم.

حکیم‌زاده درباره مدرک قابل قبول برای جذب شدن در حرفه معلمی، افزود: حداقل مدرک قابل قبول برای معلم شدن مدرک کارشناسی است. در سال تحصیلی گذشته شاهد افزایش ضریب فوق العاده برای معلمان بودیم، اما واقعیتی که وجود دارد این است که دریافتی افراد با مدرک یکسان در وزارتخانه‌های مختلف متفاوت است و حتی بین افرادی که در آموزش عالی کار می‌کنند و متخصص هستند با وزارت بهداشت تفاوت وجود دارد و دریافتی افرادی که در دانشگاه تدریس می‌کنند به مراتب کمتر از افراد هم رشته و هم تخصص در وزارت بهداشت است و حتی اینجا هم این مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: درباره آموزش و پرورش هم باید گفت واقعاً کار کردن در مدرسه دشوار است به ویژه در سنین کودکی. تدریس در کلاس اول به مراتب سخت‌تر و حساس‌تر از دانشگاه است چرا که معلم با دانش‌آموزی مواجه است که هیچ سوادی ندارد و قتی کار ارزشمند آن‌ها را مقایسه کنیم این نابرابری می‌تواند آزاردهنده باشد البته تلاش‌هایی برای حل آن انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره رعایت چارچوب‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس مطرح کرد: همکاری تنگاتنگ با وزارت بهداشت داریم و تمام اقدامات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و امتحانات نهایی با شرکت بیش از 600 هزار دانش‌آموز برگزار شد که یک مورد مشکل نداشتیم یا کلاس اولی‌ها برای غربالگری و سنجش سلامت به صورت حضوری مراجعه کردند همچنین نوبت دهی مدارس برای ثبت‌نام از طریق پیامک انجام شد.

وی متذکر شد: در سال تحصیلی جدید هم بازگشایی مدارس با حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و توانستیم سرانه خاصی را دریافت کنیم که امیدواریم ادامه یابد و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم سلامت فرزندان آن‌ها برای ما در الویت اول است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان