رابطه جنسی در زمان شیوع کرونا ویروس

خیلی از افراد نمی‌دانند که آیا ملاقات با دیگران و داشتن رابطه جنسی در طول شیوع کرونا ویروس امری بی خطر است یا نه؟

مجله دکترسلام: کرونا ویروس جدید که سبب کووید 19 می‌شود، به سرعت در سرتاسر جهان منتشر شده. در بسیاری از کشورها، انتشار این ویروس سبب شد که افراد رعایت فاصله اجتماعی را تمرین کنند. خیلی از افراد نمی‌دانند که آیا ملاقات با دیگران و داشتن رابطه جنسی در طول شیوع کرونا ویروس امری بی خطر است یا نه؟

رابطه جنسی در زمان شیوع کرونا ویروس

نمی‌توان به سادگی به این سوال با “بله” یا “خیر” پاسخ داد. میزان خطر، بسته به عوامل گوناگونی نظیر این موارد متفاوت است:

  • شما و همسرتان به طور کلی قادر به پرهیز از داشتن تماس با افراد دیگر و محیط خارج از خانه هستید.
  • شما و همسرتان در دسته‌ای از افراد هستید که به میزان زیاد در معرض این ویروس قرار دارند.
  • شما و همسرتان علائم کووید 19 را دارید و/یا تست کووید 19 شما مثبت بوده است.

اگر شما، کسی که با او زندگی می‌کنید علائم کووید 19 را از خود نشان داد (از جمله سرفه، تب، تنگی نفس) فرد بعد از مثبت شدن نتیجه تست، باید در داشتن ارتباط با دیگران وقفه ایجاد کند. در این زمان نه رابطه جنسی داشته باشید و نه به ملاقات کسی بروید. در این شرایط با پزشک تماس بگیرید، از او بپرسید که آیا به انجام تست کووید 19 نیاز است یا نه و ببینید چگونه باید معاینه شوید.

باید از بقیه افراد (همچون سایر اعضای خانواده) دور بمانید و اقدامات احتیاطی درستی را برای کاهش خطر انتقال بیماری به دیگران رعایت کنید. (اگر آنفولانزا یا سرماخوردگی دارید همچنان باید مراقب باشید که دیگر اعضای خانواده را بیمار نکنید). نباید به بیمارستان و مراکز درمانی نظیر کلینیک‌ها مراجعه کنید مگر این که پزشک توصیه کند یا اگر علائمی دارید که به درمان فوری نیاز دارند.

آیا کرونا ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود؟

برای انتقال کووید 19، لزوما نیازی به داشتن رابطه جنسی با فردی که بیمار است نیست. کرونا ویروس به روش‌های دیگر (همچون از طریق ذرات تنفسی آلوده) منتقل می‌شود. ترشحات دهان (از جمله بزاق و خلط) و بینی می‌توانند حاوی ویروس باشند. حتی اگر فردی که با او رابطه جنسی دارید را نبوسید، اما به قدری به هم نزدیک هستید که در تماس نزدیک با هم نفس بکشید پس در معرض این ویروس قرار دارید. به علاوه ممکن است سطحی را لمس کنید که فرد آلوده به ویروس آن را لمس کرده باشد.

در نتیجه تنها راه انتقال کرونا ویروس از طریق رابطه جنسی نیست. اگر تا حدی به فرد بیمار نزدیک هستید که با او رابطه جنسی دارید، به قرار گرفتن در معرض کووید 19 نیز نزدیک هستید.

با این که برای داشتن اطلاعات کافی درباره کووید 19 خیلی زود است، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انواع کرونا ویروس قبلی در مایع منی یا ترشحات واژن وجود داشتند. اما باید گفت که انواع مختلفی از کرونا ویروس‌ها در مایعات مختلفی از بدن یافت می‌شدند. به همین خاطر ممکن است ویروسی که سبب کووید 19 (SARS-CoV-2) می‌شود در سایر ترشحات بدن یافت شود؛ اما قرار گرفتن در برابر ذرات تنفسی بیمار اصلی‌ترین راه انتقال است.

رابطه جنسی در زمان شیوع کرونا ویروس

خطر داشتن رابطه جنسی در زمان شیوع کرونا ویروس، تا حد زیادی به این بستگی دارد که با چه کسی رابطه جنسی دارید. اگر در حال حاضر با کسی زندگی می‌کنید و رختخواب تان مشترک است، دیگر داشتن یا نداشتن رابطه جنسی برای انتقال ویروس چندان اثری ندارد. اگر یکی از شما کووید 19 داشته باشد، احتمال قرار گرفتن دیگری در برابر این ویروس خیلی بالاست. در چین، انتقال در خانواده، اصلی‌ترین منبع برای عفونت کووید 19 جدید بود. در نتیجه داشتن رابطه جنسی در این شرایط چندان مطرح نیست و خطر اضافه‌ای محسوب نمی‌شود. پس اگر هر دویتان می‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید، ترس از کرونا ویروس دلیل خوبی برای پرهیز از آن نیست. (این برای شرایطی است که هر دوی شما هیچ علائمی ندارید. اگر یکی از شما علائمی دارد، یا نتیجه تست تان مثبت شده باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنید تا خطر انتقال ویروس به دیگران را تا حد ممکن کاهش دهید.)

تا زمانی که یک تست همه جانبه انجام نشود، نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که ویروس در چه جا‌هایی وجود دارد و در چه جا‌هایی وجود ندارد. اگر در جایی زندگی می‌کنید که اقدامات احتیاطی برای حفظ فاصله اجتماعی به میزان زیاد رعایت می‌شوند (مثلا جایی که تمام یا بیشتر مکان‌های عمومی بسته شده اند، و پیشنهاد شده که همیشه حداقل 6 فوت از دیگران فاصله داشته باشید) داشتن رابطه جنسی یا حتی ملاقات با هم، با ایده رعایت فاصله اجتماعی همخوانی ندارد. اگر تصمیم به انجام این کار را دارید، در نظر بگیرید که این انتخاب تان نه تنها روی شما بلکه روی تمام افراد آسیب پذیر در زندگی تان تاثیر می‌گذارد. بهتر است در این شرایط روابط خود را به تماس تلفنی یا تصویری محدود کنید.

ملاقات با افراد جدید

در زمان شیوع این ویروس گسترده و جهانی بهتر است به جای ملاقات با هم، به صورت آنلاین با عزیزان تان در ارتباط باشید. خیلی از کشور‌ها هم اکنون رستوران ها، مکان‌های عمومی و سایر مکان‌هایی که افراد می‌توانند دور هم جمع شوند را بسته اند. بیرون رفتن و ملاقات با افراد جدید، در شرایطی که جوامع در حال تلاش برای محدود کردن انتقال این ویروس مسری هستند، ایده مناسبی نیست. به جای این کار به صورت آنلاین با دیگران در تماس باشید یا با اعضای خانواده با هم فیلم ببینید.

اگر با وجود وضعیت کنونی این ویروس تصمیم به ملاقات با دیگران داشتید و یکی از شما علائمی نظیر تب داشت، بهتر است مهمانی را کنسل کنید. اگر یکی از شما با فردی که مشکوک یا مبتلا به کووید 19 بوده در ارتباط بوده، بهتر است مهمانی را کنسل کنید. برای کاهش خطر عفونت، توصیه‌های بهداشتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و توصیه‌های مختص کشور خودتان را رعایت کنید.

رابطه جنسی در زمان شیوع کرونا ویروس

کلام آخر

حفظ فاصله اجتماعی برای هر کسی سخت است. اما بسته به این که چه کسی هستید، چگونه زندگی می‌کنید و سایر موارد، رعایت این فاصله می‌تواند برای شما دشوارتر باشد. در این شرایط باید تمام تلاش تان را انجام دهید تا سلامت ذهن و جسم خود را حفظ کنید. این گونه می‌توانید به جامعه خود کمک کنید. می‌توانید حواس خودتان را با مطالعه و فیلم دیدن پرت کنید. خیلی از افراد نیاز دارند که تحرک داشته باشند یا با دیگران در ارتباط باشند، اما در خانه نیز می‌توان این موارد را انجام داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان