تحلیلی بر ادعای اخیر رئیس جمهور؛

برجام را خدا آورد، مشکلات را آمریکا/ آیا ریشه مشکلات کشور در واشنگتن دی‌سی است؟!

رئیس جمهور روحانی به تازگی در حالی اظهار کرده است ریشه مشکلات کشور "واشنگتن دی‌سی" است! که بخش عمده مشکلات کشور و گرانی‌ها به سوء مدیریت و ناکارآمدی دولت مربوط است نه آمریکا.

سرویس سیاست مشرق _ رئیس جمهور حسن روحانی، امروز در نشست ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا طی اظهاراتی گفت: آمریکایی‌ها اخیرا هم گفتند ده‌ها میلیارد به ایران لطمه زدند در این سه سال گذشته 150 میلیارد دلار به ایران ضربه زده‌اند. ما هیچ وقت کاخ سفید را با این توحش ندیده‌ایم. به دشمنی بر ملت ایران افتخار می‌کنند. 5 میلیارد دلار از صندوق IMF می‌خواستیم بگیریم که آمریکا نگذاشت.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند. حدود 185 کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را به آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ نشین کاخ سفید است. منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندهای آمریکا است. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد.[1]

اظهارات رئیس‌جمهور اما در حالی است که عمده کارشناسان کشور تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را کمتر از میانگین 30 درصد ارزیابی می‌کنند.

ضمن اینکه حتی به اذعان شخص رئیس‌جمهور نیز بخش زیادی از گرانی‌های فعلی در بازار ایران از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و یا بازاری تبعیت نمی‌کند و گویا آقایان دولتی نمی‌دانند که این رخداد به دلیل "عدم نظارت بر قیمت‌ها" و رها کردن بازار از سوی ستاد مشترک دولت اصلاحات و اعتدال است.

*روحانی در سال 92: همه ضعف و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم‌ها نوشت

ماجرای ریشه بودن واشنگتن در مشکلات و گرانی‌ها البته یک وجه دیگر نیز دارد و آن اظهارات متناقض شخص رئیس‌جمهور روحانی در ایام ماضیه و فی‌المثل در ایام انتخابات‌های ریاست‌جمهوری است.

هم او بود که در سال 92 طی اظهاراتی قسم جلاله خورده و گفته بود: وا... العلی العظیم اگر مشکلات این کشور راه‌ حل نداشت من کاندید نمی‌شدم.[2]

و مگر این آقای روحانی نبود که در سال 92 و در یک میتینگ انتخاباتی تأکید می‌کرد: ارزش پول ملی را نصف کرده‌اید و هنوز هم شعار می‌دهید؟! من دولت راستگویان را تشکیل خواهم داد...همه ضعف و ناکارآمدی‌ها را نمی‌توان پای تحریم‌ها نوشت.[3]

*شوآف دولت در مبارزه با مشکلات/ وقتی جهانگیری در یک فصل، 2 مرتبه مأمور مبارزه با گرانی می‌شود...

مسئله جالب دیگر در میان این همه ناراستی، شوآف بی‌دستاورد دولت آقای روحانی در بحث مبارزه با گرانی است.

آقای رئیس جمهور تنها در تابستان گذشته سه مرتبه صراحتاً دستور مبارزه با گرانی را داده و 2 مرتبه نیز اسحاق جهانگیری را به سمت مبارزه با گرانی منصوب کرده است.

اما این دستورات و انتصابات به حدی بی‌دستاورد بوده و حتی مردم در پیامد آن شاهد گرانی بیشتر هم بوده‌اند؛ که برخی معتقدند دولت بنا به دلائلی عزم مبارزه با گرانی را ندارد و صرفاً مشغول شوآف است.[4]

این انگاره‌ها، وقوع دو رخداد دیماه 96 و آبان 98 در دولت آقای روحانی، حضور برخی مقامات ستاد دولت در صف اول سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و مثلا تأکید تحلیلی سخنگوی دولت بر تکرار آبان 98! برخی از تحلیلگران را به این نتیجه رسانده است که بخشی از مشکلات فعلی عامدانه ایجاد شده‌اند و آمریکا حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند در این سطح از نوآوری! مشکلاتی را برای ایران اسلامی ایجاد کند.

کما اینکه مردم تجربه مبارزه با گران شدن گوشت مرغ در دوران مدیریت سابق قوه قضائیه و کاهش قیمت گوشت مرغ در مدت چند روز را نیز به رأی‌العین دیده‌اند و می‌دانند که اگر عزمی در دولت و قوه قضائیه در کار باشد، رفع مشکل گرانی کار سختی نیست.

اما چرا همین کار آسان از سوی دولت انجام نمی‌شود و چرا سخنگوی دولت، به جای پیروی از نقدها و نصایح مشفقانه، دستور کار اصلی آقای روحانی را رفع تحریم عنوان می‌کند و نه "نظارت بر قیمت‌ها"؛ مقوله‌ایست که برای مشخص شدن آن بایستی منتظر آینده و رخدادهای آتی بود...

***

1_mshrgh.ir/1122837

2_entekhab.ir/001leh

3_https://www.bultannews.com/fa/news/682976

4_ mshrgh.ir/1095404

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان