دو بازار چین و هند برای تولیدکنندگان گوشی هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا بیشتر جمعیت جهان را در خود جای دادهاند؛ اما همین مسئله باعث شده است بازار گوشی هوشمند در هند و چین اشباع شود. بسیاری از تولیدکنندگان چینی محصولات خود را علاوه بر چین، در هند نیز عرضه میکنند؛ اما در سهماهه چهارم سال 2016 ، چیزی در حدود 62 درصد از گوشیهای هوشمند بالارده فروختهشده در هند، آیفون هستند و آیفون 7 سهم بسزایی در فروش محصولات بالارده اپل در هند دارد.
اما همانطوری که در ابتدا گفتیم، بازار هند اشباع شده است و اپل با وجود فروش بسیار خوب محصولاتش در این کشور، نتوانسته در لیست برترین فروشندگان گوشیهای هوشمند قرار بگیرد. سامسونگ با در دست داشتن سهم 24 درصدی از بازار، در صدر فهرست برترین فروشندگان گوشی هوشمند در هند قرار دارد. در جایگاه دوم Vivo قرار گرفته است که توانسته 10 درصد از بازار را در دست بگیرد. اما جایگاه سوم این فهرست بهصورت مشترک به شیائومی و لنوو تعلق دارد؛ این دو برند هر کدام 9 درصد از بازار گوشیهای هوشمند هند را در اختیار گرفتهاند. در سال 2016 شرکتهای چینی 46 درصد بازار گوشیهای هوشمند هند را در دست گرفتند و این در حالی است که در سال 2015 این رقم تنها 14 درصد بود.
البته اپل تنها محصولات بالارده تولید میکند و سهمی در بازار محصولات میانرده و پایینرده ندارد. در دو کشور چین و هند بیشتر کاربران به خرید محصولاتی ارزان تمایل دارند و کمتر به سراغ محصولات بالارده میروند. با این وجود اپل توانسته است 2.5 میلیون گوشی بالارده در هند به فروش برساند. اپل امیدوار است با احداث خط تولید در هند، میزان فروش و محبوبیت محصولات خود را در این کشور افزایش دهد.
نظر شما در این خصوص چیست؟