طرز تهیه دلمه کلم خوشمزه و تصاویر تزیین دلمه کلم

یکی از دلمه های پر طرفدار در میان افراد, دلمه کلم می باشد که غذای بسیار خوشمزه و مفیدی به شمار می رود. برای تهیه این غذا نیاز به دانستن نکاتی است تا دلمه کلم ایده آل و خوشمزه ایی تهیه شود.

طرز تهیه دلمه کلم خوشمزه و تصاویر تزیین دلمه کلم

دلمه یکی از غذاهای شناخته شده در ایران محسوب می شود که به دلیل لذیذ بودن آن به شکل های مختلفی طبخ می شود. یکی از انواع دلمه ها, دلمه کلم می باشد که کلم پر شده نیز نامیده می شود. طبخ این غذا فوت و فن های خاص خود را می طلبد که بسیار ساده و راحت هستند. این غذا را می توان به عنوان غذای اصلی سرو نمود.

طرز تهیه دلمه کلم ایده آل و لذیذ

طرز تهیه دلمه کلم

مواد لازم برای طبخ دلمه کلم ( برای 4 نفر)

طرز تهیه دلمه کلم

  1. کلم پیچ : 2 عدد بزرگ
  2. شکر : 4 قاشق غذا خوری
  3. برنج : 4 پیمانه
  4. سرکه : 1 استکان
  5. لپه : 2 استکان
  6. رب : به مقدار لازم
  7. گوشت چرخ شده : 700 گرم
  8. روغن : به مقدار لازم
  9. سبزی خرد شده (تره, گشنیز, جعفری, ترخون, مرزه, شوید, نعناع, پیازچه) : 2 کیلوگرم
  10. پیاز نگینی خرد شده : 4 عدد بزرگ
  11. ادویه ( نمک, فلفل, زردچوبه) : به مقدار لازم
  12. روغن : به مقدار لازم

دستور طبخ مرحله به مرحله خوشمزه ترین دلمه کلم

دلمه کلم اصل ایرانی

در ابتدا کلم ها را از ساقه, بند بند جدا کنید و آن را با آب بشویید. سپس در قابلمه ایی مقدار آب ریخته و برگ های کلم را درون آن لایه لایه قرار دهید و بر روی حرارت گذاشته تا آب به جوش آید. در هنگام جوش آب, مشاهده می کنید که کلم ها نرم می شوند. در این لحظه آن ها را داخل سبد تخلیه کنید تا آب کلم ها گرفته شده و خنک شوند. سپس پیاز را با مقداری روغن کمی تفت دهید و در ادامه زردچوبه و نمک را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا پیاز طلایی شود و بعد گوشت چرخ شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا کاملا پخته شود. در ظرفی دیگر رب را با مقداری روغن کمی تفت دهید و به مخلوط گوشت چرخ شده اضافه کنید و ظرف را از روی حرارت برداشته و کنار قرار دهید. برنج و لپه را شسته و با مقداری نمک آن ها را بپزید. بعد از پخت برنج و لپه, آن ها را به همراه سبزی خرد شده به مخلوط گوشت چرخ شده اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید. برای پیچیدن کلم ها نیاز است تا آن قسمتی از کلم که دارای رگبرگ ضخیمی است را با کارد تیزی بگیرید.

طرز پیچیدن دلمه کلم

یکی از مراحل ساخت این غذا پیچیدن دلمه ها می باشد. برای این منظور, کف قابلمه ایی که قصد دارید دلمه ها را در آن قرار دهید, با یک لایه از کلم بپوشانید. سپس هر برگ کلم را روی سطحی پهن کرده و از مخلوط اماده شده به اندازه 2 قاشق غذاخوری و یا بیشتر ( بستگی به اندازه برگ کلم) درون آن را پر کنید و به صورت بقچه کلم را بپیچید و درون قابلمه قرار دهید و این کار را تا اتمام برک گلم ها و مواد انجام دهید. سپس 5 قاشق غذاخوری روغن مایع را به همراه 8 الی 9 لیوان آب به قابلمه حاوی دلمه ها اضافه کرده و اجازه دهید تا دلمه ها با حرارت کم پخته شوند. توجه داشته باشید که اگر برنج درون دلمه خام باشد نیاز است تا آب بیشتری در این مرحله اضافه شود.

طرز تهیه سس دلمه کلم

طرز تهیه دلمه کلم

مواد لازم : 1 استکان سرکه , 3 قاشق غذاخوری شکر, 6 قاشق غذا خوری رب , نمک به مقدار لازم

طرز تهیه: مواد لازم بیان شده را با یکدیگر مخلوط کنید و در زمان پایان پخت دلمه ها (ربع اخر پخت) روی آن ها بریزید. اگر ذائقه شیرینی دارید می توانید از سرکه کمتر استفاده کنید و برعکس.

دلمه کلم زمانی آماده است که سس آن کاملا به خورد دلمه ها رفته باشد. نکته مهمی که در طرز تهیه دلمه کلم باید به آن توجه داشت این است که زمانی که دلمه ها پیچیده شد, قبل از اضافه کردن آب به آن, مقداری نمک بر روی دلمه ها بریزید تا دلمه کلم خوشمزه تر شود.

آموزش تهیه دلمه کلم با رب انار

دلمه کلم را می توانید بسته به سلیقه تان با روش های مختلفی تهیه کنید که در ادامه دستور تهیه دلمه کلم با رب انار را به شما عزیزان آموزش خواهیم که مناسب شب یلدا است و نحوه تهیه آن بسیار ساده و راحت است.

مواد لازم:

  • گوشت چرخ کرده : دویست گرم
  • برنج : یک پیمانه
  • پیاز نگینی شده : یک عدد
  • آب : یک چهارم پیمانه
  • سیر : یک بوته
  • گوجه فرنگی متوسط و نگینی شده : دو عدد
  • جعفری ساطوری شده : سه قاشق سوپ خوری
  • رب انار : چهار قاشق سوپ خوری
  • کره : سی گرم
    فلفل : یک قاشق چای خوری
  • کلم برگ : یک عدد ( حدود دو کیلو)
  • نمک : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم

آموزش تهیه دلمه کلم با رب انار

مواد لازم برای تهیه سس :

  • آب : دو و نیم پیمانه
  • رب انار : چهار قاشق سوپ خوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • پودر کاری : یک قاشق چای خوری

نحوه تهیه

در روش تهیه دلمه کلم ابتدا برنج را با آب ولرم بشویید سپس اجازه دهید به مدت یک تا دو ساعت با کمی نمک داخل آب بماند حالا به منظور خارج شدن آب اضافی آن را داخل صافی بریزید.

حالا گوشت، گوجه فرنگی، آب، پیاز، یک تا دو حبه سیر رنده شده، رب انار، جعفری، کره، فلفل، نمک به برنج بیفزایید و تمام مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

در مرحله بعدی کلم برگ ها را از وسط نصف کرده یا برگ برگ نمایید سپس داخل آب و نمک در حال جوش بریزید و اجازه دهید هفت تا ده دقیقه بجوشد تا کلم برگ به خوبی نرم شوند.

حالا کلم برگ ها را آبکش کرده و اجازه دهید سرد شود سپس قسمت سمت وسط برگ ها را جدا کرده و به اندازه کف دست برش بزنید و مقداری از مایه دلمه را وسط برگ قرار دهید و به شکل رولت یا بقچه ای آن را بپیچید.

در این مرحله ته قابلمه را روغن بریزید سپس تعدادی برگ ته آن بچینید و دلمه را کنار هم بر روی برگ ها بگذارید و بعد از اینکه یک ردیف چیده شده دو تا سه حبه سیر را بر روی دلمه ها بگذارید و مجدداً ردیف دیگری از دلمه ها را بپیچید، به همین صورت ادامه دهید.

در مرحله آخر برای تهیه سس آب، رب انار، پودر کاری و نمک را با هم ترکیب کنید و بر روی دلمه ها بریزید سپس به منظور باز نشدن دلمه ها در زمان پخت یک بشقاب بر روی دلمه ها قرار دهید و اجازه دهید بر روی حرارت ملایم به مدت 45 تا 60 دقیقه پخته شوند سپس داخل ظرف مناسب سرو چیده و با رب انار روی آن را تزیین نمایید، نوش جان.

دستور تهیه دلمه کلم با رب انار

تزیین دلمه کلم

دلمه کلم را می توانید با روش های مختلفی تزیین نمایید که در ادامه مطلب تصاویر از تزیین دلمه کلم را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا با ایده گرفتن از هر کدام دلمه کلم را بسیار زیبا تزیین نمایید.

تهیه سس دلمه کلم

لذیذترین دلمه کلم

تزیین دلمهکلم

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و این نوع دلمه را در منزل تهیه و نوش جان کنید، به منظور آشنایی با دستور تهیه انواع دلمه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان