آیا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های بعد ادامه می‌یابد؟

خبرگزاری تسنیم: هم اکنون یک میلیون و 500 هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند که پس از سال‌ها امسال همسان‌سازی حقوق این گروه از جامعه با شاغلان هم‌گروه اجرا شد اگر چه انتقاداتی نسبت به رقم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری با اجرای همسان‌سازی وجود دارد، اما این امیدواری وجود دارد که در سال‌های بعدی نیز این فرایند ادامه پیدا کند.

حقوق مهرماه بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری با افزایش در نظر گرفته شده با اجرای طرح همسان‌سازی به حساب این افراد واریز شد و تا حدودی شکاف ایجاد شده در رابط با هزینه‌های بازنشستگان را ترمیم کرد که البته این رقم افزایش در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز زندگی بازنشستگان نیست.

فاصله حقوق دریافتی بازنشستگان با شاغلان هم‌گروه خود و کاهش درصدی قابل‌توجه از درآمد‌ها پس از بازنشستگی، یکی از مهمترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازنشستگان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر و با رشد تورم، تشدید نیز شده است.

همچنین در فروردین ماه امسال با پیگیری صندوق بازنشستگی کشوری و موافقت و ابلاغ دولت، مبلغ 6500 میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری اختصاص یافت که پرداخت شد و حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با 30 سال سابقه را به 2 میلیون و 800 هزار تومان رساند و در ادامه نیز در مهرماه با طراحی مدلی، امکان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری با 90 درصد میانگین دریافتی شاغلان هم‌گروه فراهم شد. با این اقدام متوسط حقوق بازنشستگان این صندوق که در سال 1396 یک میلیون و 800 هزار تومان بود، با رشد 200 درصدی به عدد پنج میلیون و 400 هزار تومان رسید.

در حال حاضر نیز احکام جدید افزایش حقوق برای بیش از یک میلیون و 500 هزار بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری صادر شده است. طبق این احکام، کارمندانی که با 30 سال خدمت بازنشسته شده‌اند و حداقل حقوق آن‌ها پیش از این، 2 میلیون و 800 هزار تومان بود پس از متناسب‌سازی، به حداقل 3 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

همچنین بازنشستگان با سنوات کمتر هم، به ازای هر سال طبق قانون 2.5 درصد دریافتی کمتر دارند که در نتیجه آن، کف دریافتی این گروه از بازنشستگان هم از 2 میلیون و 400 هزار تومان به 2 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت.

محمد شریعمتداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پس از سال‌ها گفت: مسئله همسان‌سازی حقوق یک میلیون و 500 هزار نفر از بازنشستگان کشوری را که یکی از مطالبات مهم آنان بود، به میزان سقف 90 درصد از دریافتی شاغلان مشابه اعمال کردیم.

وی ادامه داد: این اقدام، بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی رسید و به صندوق بازنشستگی کشوری ابلاغ شد و دریافت 16 هزار میلیارد تومان از سهام موجود دولت با اتخاذ سازوکار مناسب برای تبدیل این ارزش سهام به منابع ریالی قابل پرداخت در طول سال صورت گرفت. همچنین بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، به طور متوسط 77 درصد افزایش حقوق در سال 99 نسبت به سال قبل در جریان افزایش و همسان‌سازی رخ داد که بر این مبنا برخی از افرادی که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کردند، در جریان همسان‌سازی از افزایش حقوق بیشتری برخوردار شدند.

شریعتمداری همچنین درباره ادامه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های آتی نیز گفت: تلاش خواهیم کرد با پیش‌بینی منابع در بودجه عمومی و محل درآمد‌های صندوق بازنشستگی کشوری، طرح همسان‌سازی ادامه پیدا کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان