خواص فوق العاده چای نعناع برای سلامت بدن

نعناع یکی از انواع گیاهان پرخاصیت می باشد که در همه جا به راحتی پرورش داده می شود. چای نعناع دارای خواص مهمی برای سلامت بدن و زیبایی می باشد که در حال حاضر در موارد دارویی بسیاری از آن استفاده می شود.

خواص فوق العاده چای نعناع برای سلامت بدن

نعناع یکی از انواع گیاهان پرخاصیت می باشد که چای نعناع یکی از مشتقات مهم آن است، این چای علاوه بر حس مطلوب و خوبی که دارد، دارای تاثیرات مثبت بسیاری بر سلامت و زیبایی می باشد. خواص چای نعناع برای سلامت بدن بسیار گسترده بوده و تقریبا بر تمام قسمت های بدن تاثیرگذار است. چای نعناع به روش دم کردن برگ نعناع به دست آمده و پرورش آن بسیار ساده می باشد.

خواص مختلف چای نعناع

گیاه نعناع که نام علمی منتاپیپریتا را دارد، گیاهی است بومی کشور اروپا که کاربردهای فراوانی دارد، استفاده از گیاه در موارد فراوان باعث شده تا در سراسر جهان پرورش داده شود، همچنین تهیه چای این گیاه نیز در اغلب مناطق در دنیا به یک شکل می باشد. این چای به خاطر داشتن طعم منتول دلپذیری که دارد باعث شده تا به یکی از چای های محبوب در سراسر دنیا تبدیل شود. گیاه نعناع در مناطقی که آب و هوایی خنک دارند و در مناطق سایه بهتر رشد می کند. به همین دلیل می توانید این گیاه را در گلدان و یا باغچه منزل خود به راحتی پرورش داده و از ان استفاده نمایید. گیاه نعناع باید در طول هفته حداقل حدود 2/5 سانتی متر آب داده شود. برای تهیه چای نعناع می توانید بعد از برداشت گیاه برگ های آن را خشک کرده و برای چای کنار بگذارید تا هر بار که نیاز داشتید از خشک شده این برگ ها برای تهیه چای استفاده نمایید. برای داشتن خواص بیشتر بهتر است گیاه نعناع در صبح برداشت شود زیرا هنوز شبنم های روی گیاه تبخیر نشده اند و بیشترین خاصیت ها در روغن ضروری آن وجود دارد. همچنین بهترین راه برای خشک کردن برگ های نعناع این است که در مکانی سایه چند دسته از این گیاه را همراه با هم آویزان کرده و بگذارید تا کاملا خشک شوند. می توانید برگ های خشک شده را در ظرفی مناسب و به دور از رطوبت نگهداری نمایید تا در صورت لزوم از آن بهره ببرید. برای آشنایی با خواص مهم چای نعناع در این مطلب همراه ما باشید.

خواص چای نعناع برای سلامت

کاهش دهنده استرس

چای نعناع گزینه مناسبی برای کاهش استرس می باشد. منتول دارای خاصیت آرامش بخش و آنتی اسپاسمودیک یعنی ضد اسپاسم و کاهش دهنده تنش عضلات می باشد و باعث ارامش ذهن می گردد. بعلاوه منتول باعث آرامش در عضلات نیز می شود و تین موضوع در نتیجه می تواند باعث کم شدن استرس و نگرانی ها شود. خاصیت ضد التهابی چای نعناع باعث می شود تا فشار خون و دمای بدن کاهش یافته و آرامش در بدن ایجاد شود. نعناع به دلیل داشتن همین خاصیت ها در آروماتراپی یا همان رایحه درمانی بسیار پر مصرف می باشد. به منظور ایجاد آرامش و کاهش استرس خود می تواند در بین کار خود از این چای نوش جان کرده و از خاصیت های آن بهره کافی را ببرید.

چای نعناع و خاصیت های مفید آن

کمک کننده به خوابی راحت

برای داشتن خوابی راحت نوشیدن یک فنجان چای نعناع می تواند بسیار کمک کننده و تاثیر گذار باشد که باز هم به دلیل وجود منتول در نعناع می باشد. آرامش عضلات که با نوشیدن چای سبز ایجاد می شود باعث بهبود خواب و تجربه خوابی آرام خواهد شد همچنین باعث می شود تا خواب های بهتری نیز ببینید.از این رو اگر در خوابیدن مشکل دارید و یا خوابی راحت را تجربه نمی کنید می توانید قبل از خواب به دور از هر تنش و سر وصدایی یک لیوان چای نعناع بنوشید و کمی مطالعه کنید. با مطالعه باعث می شوید تا خیال پردازی کرده و در کنار نوشیدن چای آرامش بیشتری کسب کنید.

چای نعناع و خاصیت های آن

افزایش دهنده تمرکز

افرادی که در تمرکز کردن مشکل دارند می توانند برای حل مشکل شان چای نعناع را امتحان کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده در این مورد چای نعناع باعث افزایش تمرکز و توجه در افراد می شود. همچنین استشمام رایحه نعناع قبل از نوشیدن نیز بسیار موثر می باشد. پخش شدن عطر چای نعناع در اتاق باعث افزایش هوشیاری و تمرکز افراد می گردد، استشمام نمودن بوی منتول باعث تحریک هیپوکامپ شده که در مرکز مغز قرار دارد. به منظور افزایش تمرکز چای نعناع را به آرامی و جرعه جرعه میل کنید و از بو و رایحه آن لذت ببرید.

چای نعناع و انواع خاصیت های آن

درمان کننده اختلالات تنفسی و آسم

چای نعناع به دلیل داشتن خاصیت آنتی اسپاسمودیکی که دارد باعث کاهش تحریکات شده و باعث می شود تا سرفه کمتر شود. از این رو سبب می شود تا مشکل تنفسی فرد بهتر شده و حاد تر نشود، چای نعناع به دلیل داشتن خاصیت آرامش بخش بر روی گلو و سینه باعث از بین رفتن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می گردد. اشخاصی که مشکل آسم دارند با مصرف چای نعناع می توانند به خودشان کمک کنند، بیماران دچار آسم حملات بیشتری را تجربه می کنند و ممکن است در محیط های کاری دچار حملات ناخوشایند آسم شوند از این رو مصرف چای نعناع می تواند به این افراد کمک کند و باعث پیشگیری شود.

خواص و فوائد مختلف چای نعناع

کاهش دهنده تب

درست است که چای نعناع را باید داغ بنوشید اما این داغ بودن تاثیر خنک کنندگی آن را کم نخواهد کرد. منتول جزئی ترین قسمت اصلی از چار نعناع باعث خنک شدن بدن می شود و داغ بودن چای در کنار آن با افزایش تعریق این تاثیر را بیشتر خواهد کرد. استفاده از چای نعناع باعث کاهش تب شده و التهابات و احساسات ناراحتی ناشی از آن را کمتر خواهد کرد.

تسکین دهنده سینوس ها

استفاده از نوشیدنی های گرم مثل چای یا آب داغ و عسل باعث کم شدن گرفتگی ها خواهد شد. ولی چای نعناع به خاطر داشتن منتول تاثیرات بیشتری بر این حالت دارد. منتول ماده ای است ضد احتقان که کاملا طبیعی بوده و از فشار سینوس ها به دلیل سرماخوردگی و آلرژی ها پیشگیری می نماید. بعلاوه گرم بودن این چای می تواند به تسکین گلو درد نیز کمک کند و علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد. چای نعناع به همراه عسل برای گرفتگی بینی و خارش گلو مناسب است و مخلوط کردن آن با آب لیمو این چای را به یک نوشیدنی آرامش بخش تبدیل خواهد کرد.

خواص و فوائد چای نعناع

کاهش دهنده وزن

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند همیشه به دنبال روش های فوری و معجزه گر برای لاغر شدن هستند، البته که برای لاغر شدن باید صبر داشت و تلاش نمود. استفاده چای نعناع روشی است که می تواند به لاغری کمک نماید. خواص چای نعناع در کاهش دادن اشتها موضوعی است اثبات شده زیرا رایحه ی روغن نعناع و ترکیبات آلی موجود در آن باعث کاهش اشتها شده و به کنترل آن کمک می کند و باعث پیشگیری از پرخوری و چاقی می گردد. طعم شیرین این چای می تواند جای گزین دسرهای شیرین باشد که باعث چاقی می شوند.روز خود را با مخلوط چای سبز و چای نعناع آغاز کنید تا سوخت و ساز در بدن افزایش یافته و کاهش وزن داشته باشید. کاتچین موجود در چای سبز در کنار چای نعناع باعث می شود تا راحت تر لاغر شوید.

خاصیت ها و ویژگی های چای نعناع

از بین برنده بوی بد دهان

طعم منتول چای نعناع دارای خواص ضد باکتری بوده و همچنین روشی مناسب برای از بین بردن بوی دهان می باشد. عناصر ضد باکتری نعناع باعث از بین رفتن میکروب های عامل بوی بد دهان می شوند و همچنین منتول موجود در چای بوی خوبی را به دهان انتقال می دهد و باعث خوشبوتر شدن دهان می گردد. بوی بد پیاز و یا بوی سیگار و سیر نیز با خوردن چای نعناع از بین خواهد رفت.

تسکین دهنده درد دندان

به منظور کم نمودن درد دندان ها می توانید از چای نعناع استفاده کنید. گیاه نعناع دارای اوژنول می باشد که دارای خواص ضد میکروبی بوده و ویژگی های ضد درد دارد. برای این منظور می توانید چای نعناع بنوشید و آن را در دهان قرقره نمایید تا علاوه بر تسکین دندان دهانی خوش بو و بدون میکروب داشته باشید.

خاصیت های چای نعناع

تقویت کننده دستگاه ایمنی

همانطور که اشاره شد چای نعناع دارای خواص ضد باکتریایی می باشد و به مبارزه با باکتری ها در بدن می پردازد. نوشیدن چای نعناع علاوه بر بهبود علائم بیماری همچنین می تواند از بروز بیماری نیز جلوگیری نماید. بعلاوه وجود مقداری ویتامین B، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و کلسیم در چای نعناع باعث می شود تا بدن به خوبی وظیفه خود را برابر بیماری ها انجام داده و دستگاه ایمنی قوی تری داشته باشید.

انواع خواص چای نعناع

پیشگیری کننده از حالت تهوع و استفراغ

داشتن حالت تهوع حس ناخوشایندی است که فرد می تواند تجربه کند. چای نعناع به دلیل خواص اسپاسمودیک می تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ موثر باشد. چای نعناع در هواپیما و قایق نیز تاثیر گذار بوده و باعث کاهش حالت تهوع ناشی از آنها می شود و از آن جلوگیری می نماید. بعلاوه این چای به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی باعث کاهش درد درد و ناراحتی ناشی از سفر می شود. بیماری سفر مشکلی است که در آن سیستم گوارش بدن دچار تغییر می شود و فرد دچار علائمی مثل حالت تهوع و استفراق و دل درد در فرد می شود. علاوه بر این استشمام بوی نعناع نیز حالت تهوع را کاهش می دهد.

خاصیت هایی برای چای نعناع

کمک کننده به گوارش و تسکین دهنده مشکلات معده

استفاده از چای نعناع روشی طبیعی برای درمان برخی از بیماری های معده مثل نفخ، باد معده و یبوست می باشد. مطالعات انجام شده در این مورد نشان داده اند که بیش از 1000 سال است که از نعناع برای درمان استفاده می شود. در حال حاضر نیز روغن نعناع توسط پزشکان برای تسکن علائم مشکلات روده مثل سندروم رود تحریک پذیر استفاده می کنند. چای نعناع به دلیل دارا بودن عناصر کارمیناتیو دارای خواص ضد سوءهاضمه و نفخ و درد ناشی آز آن می باشد و سبب می شود که درد معده حرکت کرده و باعث ناراحتی فرد نشود . از این رو از نفخ و باد معده نیز پیشگیری می نماید. همچنین مصرف چای نعناع باعث افزایش جریان صفرا می شود و دفع را ساده تر می کند، این چای دارای خاصیت مسکن بوده و درد ناشی از گرفتگی و سوء هاضمه را بهبود می دهد که باعث آرامش روده و عضلات صاف در دستگاه گوارش می شود. اگر دائما از مشکل یبوست رنج می برید استفاده از این چای به شکل روزانه باعث حل مشکلتان خواهد شد. نوشیدن چای نعناع در زمان غروب آفتاب می تواند باعث تسکین مشکلات شده و باعث می شود شب راحتتر بخوابید.

بررسی خاصیت های چای نعناع

درمان کننده سنگ های صفراوی

اشخاصی که از سنگ های صفراوی رنج می برند و برایشان آزار دهنده است با نوشیدن چای نعناع می توانند بهبودی های چشمگیری را تجربه کنند. سنگ صفرا با خوردن چای نعناع کوچکتر می شود و علائم آن از بین خواهد رفت.

تقویت کننده لثه

اشخاصی که از مشکلات لثه رنج می برند به دنبال انواع روش های موضعی هستند تا کمی از علائم این مشکل را کاهش دهند. استفاده از چای نعناع به دلیل خواص ضد التهابی آن می تواند تا حدودی به این افراد کمک کند. چای نعناع باعث کاهش التهاب شده و می تواند التهاب مربوط به میائل دندانی را تا حدودی بهتر کند.

انواع خاصیت های چای نعناع

پاک سازی پوست با چای نعناع

برای رفع مشکلات هورمونی پوست مانند آکنه می توانید از چای نعناع استفاده نمایید. چای نعناع باعث افزایش خفیف سطح هورمون استروژن در افراد می شود و در نتیجه از ایجاد مشکلات هورمونی جلوگیری کرده و به پاکسازی پوست کمک می نماید. می توانید مقداری چای نعناع به وان حمام خود اضافه کنید یا آن را بر روی پوست خود بمالید تا علاوه بر سلامت پوست به تسکین سوختگی ها، جوش ها و التهابات پوستی دیگر بیانجامد.

بررسی خواص چای نعناع

درمانی برای پوست های چرب

از گذشته تا کنون از نعناع برای دمان پوست های چرب استفاده می شود. پوست انسان مانند آهن ربا ذرات گرد و غبار را جذب می کند. منتول عضو اصلی چای نعناع ترشح روغن را به وسیله غدد چربی پوست کمتر می کند و شما می توانید پوستی بدون چربی و سلامت داشته باشید.

درمان کننده سوزش پوست

اگر دارای پوستی حساس هستید که دائما تحریک می شود، نوشیدن مکرر چای نعناع با گذشت زمان به کم نمودن آلرژی پوست و سوزش پوست شما کمک خواهد کرد. چای نعناع دارای خواص خنک کنندگی بوده و باعث کاهش درد و اثر نیش حشرات، بثورات پوستی، التهابات پستی و سوختگی خواهد شد.

خاصیت های زیاد چای نعناع

بهبود دهنده جوش صورت

استفاده از چای نعناع به دلیل منتول موجود در برگ های آن باعث خلاصی از شر جوش و آکنه می شود و تاثیر بالایی برای حذف چربی از روی پوست و سلامت آن دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان