۱۵ درصد مردان ۴۰ تا ۶۰ سال ناتوانی جنسی دارند

شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی مردان ناتوانی جنسی، عقیمی و سرطان‌های دستگاه‌های ادراری است

15 درصد مردان 40 تا 60 سال ناتوانی جنسی دارند

تحریریه پزشک امروز

 

دکتر سعید شاکری دبیر علمی یازدهمین کنگره اورولوژی ایران با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی مردان ناتوانی جنسی، عقیمی و سرطان‌های دستگاه‌های ادراری است اظهار داشت: مصرف سیگار و تریاک، احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.وی افزود: 15 درصد مردان 40 تا 60 سال ناتوانی جنسی دارند؛

با این وجود مشکلات و ناهنجاری‌های سیستم ادراری و تناسلی منافاتی با حیات فرد ندارد.این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اهمیت ورزش به‌خصوص در بانوان گفت: خانم‌ها حتما ورزش را جزء لاینفک زندگی خود قرار دهند، زیرا ورزش باعث تقویت عضلات لگن شده و شخص در سنین بالا دچار بی‌اختیاری ادرار نمی‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: بیماری دیابت و استرس می‌توانند علائم ادراری ایجاد کند و اگر فرد در طول خواب 6 ساعته برای ادرار مجبور به بیدار شدن باشد باید مورد بررسی درمانی قرار گیرد. دبیر شاخه فارس انجمن اورولوژی ایران شایع‌ترین سرطان‌های مردان را بعد از سرطان‌های پوست مربوط به پروستات دانست و افزود: سرطان پروستات در کشور نسبت به کشورهای غربی کمتر است و توصیه می‌شود مردان بالای 50 سال چنانچه تغییراتی در وضعیت ادراری پیدا می‌کنند حتما به پزشک مراجعه کنند. 

وی ناهنجاری سیستم ادراری – تناسلی مادرزادی را از جمله مشکلات شایع اورولوژی در اطفال دانست و افزود: ناهنجاری سیستم ادراری – تناسلی مادرزادی از ناهنجاری‌های شایع در این گروه سنی است. علاوه بر این عدم نزول بیضه در پسربچه‌ها نیز از جمله مشکلات شایعه اورولوژی اطفال است. دبیر شاخه فارس انجمن اورولوژی ایران در ادامه افزود: مشکل دیگر اورولوژی در اطفال پسر مشکلات ناشی از انجام ختنه است زیرا این عمل به عنوان یک مساله فرهنگی – عقیدتی در بین مردم کشور مطرح است که باید در سن مناسب، مکان مناسب و به دست افراد با تجربه و متبحر انجام شود. 

دکتر شاکری سن مناسب برای انجام ختنه در پسر بچه‌ها را زمان نوزادی اعلام کرد و اظهار داشت: بهترین سن برای انجام ختنه در کودکان پسر، زمان نوزادی است. تمام پزشکانی که این عمل را در دانشگاه فرا گرفته باشند یا دوره این عمل را دیده باشند صلاحیت انجام این کار را دارند؛ زیرا دیه مربوط به ختنه بسیار بالاست و معادل دیه قتل نفس در افراد می‌باشد. 

وی همچنین با اشاره به اینکه در سن نوجوانی توجه افراد به جنسیت‌شان بیش از پیش جلب و در نتیجه سوالاتی در این زمینه در ذهنشان ایجاد می‌شود، اظهار داشت: تغییرات فیزیکی در بدن و بروز ترشحات غیرعادی از جمله شایع‌ترین مشکلات اورولوژی در میان جوانان است. 

این متخصص اورولوژی در ادامه، بیماری‌های آمیزشی را از دیگر مشکلات شایع اورولوژی در بین جوانان کشور دانست و افزود: یکی از دیگر مشکلات شایع در میان جوانان ایرانی مربوط به رفتار جنسی و بیماری‌های آمیزشی است که این مشکلات باعث بروز عفونت و در نهایت درگیری و ایجاد مشکلات پروستات در این دسته از افراد می‌شود. 

وی شایع‌ترین بیماری اورولوژی در سنین 18 الی 35 سالگی مردان کشورمان را تورم بیضه ذکر کرد و بیان داشت: از این رو به افراد توصیه می‌شود که برای تشخیص زودرس این بیماری در زمان احساس هرگونه تغییر در شکل، اندازه بیضه و کیسه آن فورا به پزشک مراجعه کنند. البته گفتنی است که در زمان بلوغ، بیضه‌ها به طور طبیعی دچار افزایش حجم می‌شود که این مساله ناشی از تغییرات هورمونی در پسران است و کاملا امری طبیعی محسوب می‌شود. بهتر است که مردان حداقل سالی یک بار برای معاینه بیضه‌هایشان به پزشک مراجعه کنند.

همچنین بیماری واریکوسل (اتساع وریدهای شبکه وریدی بیضه‌ها و طناب منوی) از دیگر مشکلات شایع اورولوژی در بین مردان جوان کشور به شمار می‌رود. این بیماری در افراد مبتلا با درد و بزرگی بیضه‌ها همراه است که در این حال بیمار مبتلا حتما باید در اسرع وقت به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کند. 

دکتر شاکری ادامه داد: پروستات یکی از غدد جانبی در مردان است که از نظر کارکرد آنچنان مهم نیست، اما محل قرار گرفتن آن به گونه‌ای است که کوچک‌ترین تغییرات حجمی در آن منجر به بروز اختلال در ادرار می‌شود. دانشیار گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علاوه بر سن و جنس، فاکتور ژنتیک را در ایجاد سرطان پروستات موثر دانست و تاکید کرد: بیشتر سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پروستات با مواد پروتئینی حیوانی زیاد و چربی در ارتباط است. از سوی دیگر، مصرف میوه‌ها به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان به عنوان تغذیه سالم محسوب شده و برای جلوگیری از این سرطان توصیه می‌شود. 

وی درخصوص سنگ‌های ادراری افزود: این سنگ‌ها در مناطق کوهستانی و گرم بیشتر شایع است، در این مورد عوامل ژنتیکی هم دخالت دارند. امروزه با بالا رفتن استانداردهای بهداشتی و تغذیه بروز سنگ‌های ادراری به ویژه سنگ مثانه در اطفال کاهش یافته است. این در حالی است که بروز سنگ در بزرگسالان این طور نیست. به طور کلی در استان‌های جنوبی کشور سنگ‌های ادراری از نظر آماری شیوع بیشتری دارند، اما از آنجایی که انواع سنگ‌های ادراری در افراد مختلف متفاوت است باید علاوه بر افزایش مصرف آب بهداشتی، از مصرف زیاد نمک و استفاده از غذاهایی با پروتئین بسیار زیاد مانند کله‌پاچه و تنقلات پرهیز کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان