دردهای مزمن : علل، علائم و درمان

این مبحث منحصراً مربوط به افرادی می شود که دلیل ایجاد دردهای مزمن در بدن آنها چیزی به غیر از سرطان است. اگر شما به دنبال اطلاعاتی در مورد دردهای مزمن ناشی از سرطان هستید، می توانید موضوع &#۸۲۲۰;دردهای ناشی از سرطان&#۸۲۲۱; را مطالعه کنید.

دردهای مزمن : علل، علائم و درمان

این مبحث منحصراً مربوط به افرادی می شود که دلیل ایجاد دردهای مزمن در بدن آنها چیزی به غیر از سرطان است. اگر شما به دنبال اطلاعاتی در مورد دردهای مزمن ناشی از سرطان هستید، می توانید موضوع “دردهای ناشی از سرطان” را مطالعه کنید.

درد مزمن چیست؟

دردی که برای مدت زمانی نزدیک به سه ماه و یا بیشتر در بدن باقی بماند، عنوان درد مزمن را به خود می گیرد. البته زمانی که بدن شما آسیب می بیند و یا مریض می شوید این کاملاً طبیعی است که در نقاط مختلف بدن احساس درد و ناراحتی کنید؛ اما دردی که برای هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها همچنان ادامه پیدا می کند، طبیعی نیست.

دردهای مزمن می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند. این درد می تواند خیلی ملایم بوده و یا آنقدر شدید باشد که فعالیت های روزانه را مختل نماید.

هر کسی می تواند مبتلا به درد مزمن شود. البته بیشتر در بزرگسالان در سنین بالاتر رایج می باشد، اما نمی توان گفت که درد مزمن به عنوان بخش طبیعی فرایند سالخوردگی به شمار می رود. البته افراد میانسال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند به ویژه افرادی که بیماری های خاصی نظیر دیابت، آرتروز و…. دارند.

چه چیز سبب ایجاد درد مزمن می شود؟

نمی توان ادعا کرد که دلیل ایجاد انواع مختلف دردهای مزمن معین است. برخی از انواع دردهای مزمن به این دلیل ایجاد می شوند که برخی از مواد شیمیایی مغز که عموماً باعث بهبود و متوقف ساختن برخی از دردها می شوند، پس از بهبودی نوعی بیماری خاص از میان می روند. گاهی اوقات هم عصب های آسیب دیده می توانند موجب ایجاد درد شوند. اما در اکثر موارد می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عامل خاصی ایجاد شود.

نشانه های آن چیست؟

علائم رایج دردهای مزمن به شرح زیر می باشند:

درد ملایم تا شدید که آنچنان که انتظار می رود از بین نمی رود.
دردی که با سوزش، و خارش همراه است.
گرفتگی، سختی، سفتی و خشک شدگی

دردهای مزمن با چه مشکلات دیگری همراه هستند؟

اگر شما برای مدت زمان زیادی درد داشته باشید، این امر می تواند شما را خسته کند و سبب ایجاد افسردگی شود. این مسئله می تواند در روند نرمال زندگی اجتماعی افراد و فعالیت های فیزیکی روزمره شان خلل ایجاد نماید. گاهی اوقات درد آنقدر شدید می شود که نمی توانید به مدرسه و یا محل کار خود بروید. گاهی اوقات اضطراب های احساسی نیز سبب بدتر شدن شرایط می شوند. سیستم ایمنی بدن دچار ضعف شده و سبب ایجاد عفونت و یا سایر بیماری ها می شود.

درد مزمن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با طرح سوالاتی در مورد تاریخچه ی پزشکی بیمار می تواند حدس هایی در مورد درد بزند. همچنین برای تشخیص دقیق تر، تست های بدنی نیز گرفته می شود.

اما به هر حال برای اینکه بیماری به طور دقیق تشخیص داده شود و مورد درمان قرار گیرد باید آزمایشاتی در این زمینه از بیمار گرفته شود. تست خون و چکاپ سیستم عصبی از جمله آزمایشات اولیه به حساب می روند. همچنین این امکان وجود دارد که پزشک سوالاتی در مورد حالات روانی و سلامت جسمانی شما مطرح کند تا متوجه شود که شما تا چه حد می توانید به خوبی فکر کنید، دلیل و برهان بیاورید، و وقایع مختلف را به خاطر بسپارید. این حقیقت همیشه وجود دارد که نتایج آزمایشات مشکل خاصی را نشان ندهند. این امر تشخیص بیماری را با مشکل مواجه می سازد، اما صرفاً بدان معنا نیست که درد وجود ندارد.

نحوه درمان به چه شکل است؟

شما برای درمان دردهای ملایم و دردهایی که گاه و بیگاه پدید می آیند، می توانید از درمان های خانگی بهره ببرید. ورزش، خواب کافی، و استفاده از غذاهای سالم میتواند از تشدید دردهای مزمن جلوگیری کنند. استفاده از درمانهای معمولی نظیر استامینافن، آسپرین، و یا ایبوپروفن به بمیاران پیشنهاد می شود. همچنین می توانید از درمان های تکمیلی نظیر ماساژ و یوگا نیز در این زمینه استفاده کنید.

اگر با انجام کلیه ی امور ذکر شده باز هم احساس کردید که درد شما از بین نمی رود، باید هر چه سریع تر با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد تا شیوه های درمانی متفاوتی را امتحان کنید تا ببینید که کدامیک از آنها برای شما مفیدتر هستند. داروهای خوراکی، بی حس کننده ها، طب سوزنی، داروهای محرک عصبی، و یا در موارد شدید تر جراحی، می تواند برای درمان این نوع دردها مفید واقع شود. به هر حال پیش از اینکه به هر گونه اقدامی دست بزنید، می بایست با پزشک خود مشورت کنید. شاید گاهی اوقات بهترین درمان ترکیبی از چند شیوه ی درمانی متفاوت باشد.

زندگی کردن با درد مزمن دشوار است. جلسات مشاوره ی متعددی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا بر این دردها غلبه کنید. همچنین می توانند به شما کمک کنند تا با ترس، خشم، ناامیدی، افسردگی و اضطرابی که ممکن است به واسطه ی وجود درد مزن در شما ایجاد شود نیز فائق آیید. کنترل دردهای مزمن را می توانید به گونه ای به دست گیرید که به راحتی به زندگی عای خود ادامه داده و فعالیت های روزانه خود را به سادگی دنبال نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان