مردی که افتخار سرزمین نیم‌روز است؛

ماجرای شهادت عمر در دفاع از حرم و حاشیه‌های آن +‌ عکس

عمر ملازهی یکی از جوانان اهل سنت استان سیستان و بلوچستان بود که برای مبارزه با تکفیری‌ها به سوریه رفت و به شهادت رسید.

به گزارش مشرق، امروز سوم آذرماه، پنجمین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم عمر ملازهی (استان سیستان و بلوچستان، شهرستان نیکشهر) (1394 ه. ش) است.

در بحبوحه جنگ سوریه و مبارزه برای دفاع از حرم مطهر اهل بیت(ع) خبر شهادت عمر ملازهی از شهدای اهل سنت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و عربی پیدا کرد.

تا پیش از شهادت ملازهی رسانه‌های نزدیک به وهابیون سعودی سعی می‌کردند جنگ سوریه را جنگ میان شیعیان و سنی‌ها نشان دهند ولی شهادت این جوان اهل سنت وجهه دیگری از آنچه در سوریه می‌گذرد را پیش چشم مردم جهان گذاشت. شهادت عمر ملازهی نشان داد جنگ در سوریه، تنها جنگ شیعه و سنی نیست بلکه نبرد برای دفاع از حقانیت اسلام و مسلمانان است و تفاوتی نمی‌کند این مسلمانان سنی یا شیعه باشند.

پس از انتشار خبر شهادت ملازهی در سوم آذر ماه سال 94 پدر شهید در گفت‌وگوهای مختلفی که با رسانه‌ها داشت خیلی محکم بر مواضع اعتقادی‌اش ایستاد و شهادت پسرش را یک افتخار بزرگ برای خود و خانواده‌اش دانست.

پدر شهید ملازهی

اسماعیل ملازهی خیلی زود در گفت‌وگوهایش راه را برای فتنه و اختلاف‌افکنی دشمنان کشور بست و گفت: شایدبرای بعضی‌ها سؤال باشد که مثلاً ما چون سنی هستیم باید جذب طرف مقابل شویم اما هر انسان عاقلی می‌فهمد آنها دروغگو هستند و چه کسی راست می‌گوید؛ مانند جنگ ایران و عراق.  برای دشمن فرق نمی‌کند بمبی که می‌اندازد روی سر چه کسی، با چه دین و تفکری می‌ریزد.

دشمن سعی دارد در قضیه سوریه اینگونه القا کند که جنگ بین شیعه و سنی است در حالی که هر دوی ما مسلمان و با هم برادریم، همه می‌گوییم لا اله‌الا الله.  وقتی می‌بینیم در سوریه برادران ما کشته می‌شوند آن هم با بدترین وضع انسان نمی‌تواند تحمل کند و عمر هم احساس مسئولیت کرد و خواست دینش را ادا کند.

حرف‌های امیدوارکننده و الهام‌بخش پدر شهید ملازهی جبهه تازه‌ای در شرق کشور گشود.  اسماعیل ملازهی در روز تشییع فرزندش با دلی قرص و اراده‌ای محکم بیان کرد: راضی هستم به رضای خدا. شهادت دست خداوند است. خداوند از نیت‌های انسان‌ها آگاه است. خوشحالم که حالا من هم پدر شهید هستم. مسلمان‌ها با هم برادرند.  شیعه و سنی برادرند و هر دو مورد ظلم داعش هستند.  کسی که نظری خلاف این داشته باشد، باعث تفرقه می‌شود. من به فرزندم عمر تبریک می‌گویم که مردانه جنگیده و به شهادت رسیده است. جوانان نیکشهر را به جهاد تشویق می‌کنم تا بروند در سوریه بجنگند و از خون مسلمانان دفاع کنند.

پس از شهادت عمر، جوانان دیگری برای حق‌خواهی و دفاع از حریم اسلام پا به جبهه مقاومت گذاشتند و با شهادتشان اجازه دست درازی را  به تروریست‌های تکفیری و وهابی ندادند. رهبر معظم در دیداری که با پدر شهید ملازهی داشتند،  روحیه ایشان را چنین توصیف کردند: «خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده سنّی بودند. خب،  این برادر اهل سنّت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا حرم امیرالمؤمنین یا حرم سیدالشّهدا جوان خودش را گسیل می‌کند به جبهه، بعد هم که پیش ما می‌آید،  به‌جای اظهار تأسّف،  به‌جای اظهار غم و اندوه یا گله و شکایت، ابراز افتخار می‌کند که پسر من در این راه شهید شده است».

پس از گذشت بیش از یک سال از شهادت عمر ملازهی، پدر این شهید بزرگوار در بیمارستانی در زاهدان دار فانی را وداع گفت تا یکی از چهره‌های ماندگار جبهه مقاومت به فرزند شهیدش بپیوندد.  

اسماعیل ملازهی در طول مدتی که از شهادت پسرش می‌گذشت، به خوبی از رسالت بزرگی که بر دوشش بود برآمد و با صبر و تکیه بر خدا و اهل‌بیت(ع)  نامی نیک از خود بر جای گذاشت. پدر شهید با سعه صدر، صبر و استقامت، فرزندش و کار بزرگی که انجام داده بود را به بقیه مردم معرفی کرد تا افراد زیادی از سراسر کشور با شهید عمر ملازهی آشنا شوند. مسلمانان اهل سنت در غم بزرگمردی نشسته‌اند که همواره مأمن غم‌ها و ناراحتی‌هایشان بود و در یک سال اخیر به همه‌شان قوت قلب می‌داد. قدرت ایمان پدر شهید ملازهی از او مردی بزرگ و یک الگو ساخته بود. مردم سیستان امروز در کنار شهیدان جنگ تحمیلی و مدافع حرم،  قهرمانانی مثل اسماعیل ملازهی را دارند و به آنها افتخار می‌کنند.

دیدار پدر شهید ملازهی با رهبر انقلاب

عمر، با خون خود علاوه‌ بر حفظ حرمت حرم عقیله بنی‌هاشم، توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان را خنثی کرد. بسیاری از دولت‌های غربی و عربی، سعی می‌کردند دفاع از حرم را جنگ شیعه و سنی معرفی کنند. اما جوانان بزرگی چون عمر ملازهی، با فدا کردن جان خود، این گونه توطئه‌ها را خنثی کردند.

به همین دلیل، شهدای مدافع حرم اهل سنت را باید شهیدان حفظ وحدت و انسجام اسلامی نیز دانست. بسیجی شهید مدافع حرم عمر ملازهی، اهل شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان بود که سوم آذرماه سال 94 در سن 29 سالگی در سوریه به شهادت رسید. اسماعیل ملازهی، پدر این شهید مدافع حرم گفته بود: «آمریکا پشت داعش است اما ظلم پایدار نمی‌ماند. غیرت مسلمانی عمر اجازه نمی‌داد که در خانه بنشیند و قتل عام مسلمانان را نگاه کند... عمر همین‌جا در شهر خودش کاسبی و درآمد خوبی داشت، اما احساس کرد که خون برادران مسلمانش در سوریه پایمال شده است و برای همین مهیای جنگ با داعش شد. او رفت تا از حق مظلومان دفاع کند.»

وی درباره دیدارش با رهبر معظم انقلاب نیز می‌گفت: «وقتی ما را بردند دیدار امام خامنه‌ای خیلی خوشحال شدیم. ایشان برای ما صحبت کردند و گفتند همه باید برای حفظ نظام بکوشیم و حرف‌هایشان واقعا مرهمی بر دل ما بود. برخوردشان واقعا با ما صمیمی بود. چه چیزی بهتر از اینکه آدم با امامش دیدار داشته باشد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان