خبرگزاری تسنیم: محمد اسلامی با بیان این که ظرفیت حمل و نقل جادهای کشور سالانه یک میلیون تن کالاست، اظهار کرد: سال گذشته 580 هزار تن کالا با کامیون و 47 میلیون تن از طریق ریل جابجا شد. طی 10 سال اخیر حدود 10 میلیون تن بارِ ترانزیتی داشتیم و برای بهره مندی از 50 میلیون ترانزیت از طریق گسترش زیرساختها و ارتقای هماهنگیها با تفاهم نامههای دوجانبه و چند جانبه برنامه ریزی شده است.
وی کاهش بودجه عمرانی را یکی از دلایل سرعت پایین پروژههای ریلی اعلام کرد و افزود: سهم بودجه وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمرانی را در سال 98 حدود 30 درصد و امسال هم 40 افزایش یافته است. همچنین در این راستا تامین مالی 20 پروژه ریلی و آزادراهی از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به تکمیل راه آهن خواف- هرات بعد از 13 سال، یادآور شد: این پروژه شرایط امنیتی داشت، اما خوشبختانه امروز به ثمر رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی از بهره برداری از 10 پروژه ریلی مهم دیگر تا سال آینده خبرداد و افزود: راه آهن رشت - بندرانزلی در بندر کاسپین، راه آهن میانه- اردبیل، راه آهن همدان- سنندج، راه آهن اصفهان- شهرکرد راه آهن یزد- اقلید افتتاح میشوند و دو پروژه راه آهن رشت- آستارا و شلمچه – بصره هم در صورت تأمین مالی آغاز خواهند شد.
اسلامی از افتتاح همه فازهای پروژه کنار گذر جنوبی تهران (آزادراه به طول 170 کیلومتر) به عنوان یک پروژه فاخر ترانزیتی کشور تا قبل از دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این پروژه رو به اتمام است و حداکثر تا پایان ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
وی با اعلام اینکه 9 آزاد راه جدید تا اواسط و پایان سال آینده افتتاح خواهند شد گفت: یک نمونه آن آزاد راه اصفهان- شیراز از پروژههای کلیدی کشور است که با افتتاح آن، رفت و آمد مردم جنوب به پایتخت متحول خواهدشد.
اسلامی در ادامه به بحران لاستیک هم اشاره و بیان کرد: تعدادی لاستیک با دلار 4200 تومانی وارد شده بود، اما یا در بازار پیدا نمیشد یا با قیمتهای نجومی به فروش میرفت که نهایتاً دستگاههای امنیتی محتکران را شناسایی کردند و در زمان حاضر هم لاستیکها بر اساس پیمایش بین کامیونها توزیع میشود.
وزیر راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد با شرکتهای ساخت داخل برای تولید کامیونهایی با برندهای مرغوب و با کیفیت خبر داد و اضافه کرد: متاسفانه در حوزه تولید کامیون و اتوبوس، یک کاهلی مفرطی در کشور صورت گرفته و مطامع بنگاهی بر منافع ملی حاکم شده است.
وی درباره راهزنی و مزاحمتهای تروریستی در راههای کشور گفت: شرکتهای حمل و نقلی باید هوشیار عمل کنند تا گرفتار این راهزنان نشوند و به همین دلیل هم است که ما برنامه روزآمد سازی ناوگان حمل و نقل دریایی و بنادر و شناورها را دنبال میکنیم.
اسلامی گسترش استفاده از دریا و اقتصاد دریامحور و مسافرتهای دریایی را ضروری خواند و افزود: ما این موضوع را با کشورهای حاشیه خزر در اجلاس خزر و اجلاس پنج جانبه تفاهم کردیم و فراخوان دادیم که اشخاص بتوانند در شمال بین بنادر خزر با کشتیهای مسافربری فعالیت کنند.
وی همچنین با بیان اینکه محدودیتهای کرونایی همچنان بر سفرهای بین المللی حاکم است گفت: پروازهای ایران به تمام مقاصد بین المللی برقرار است.