عکس های هوایی شگفت انگیز از طراحی بافت شهری در دنیا

سفر با معماری: آیا تا به حال کنجکاو شده اید که با ابزار های google map  و google earth سری به شهر مختلف جهان بزنید، تفاوت های بافت شهری را در آنها ببینید و با هم مقایسه کنید؟! چیدانه امروز می خواهد به شما پیشنهاد کند که این کار را انجام دهید

سفر با معماری: آیا تا به حال کنجکاو شده اید که با ابزار های google map  و google earth سری به شهر مختلف جهان بزنید، تفاوت های بافت شهری را در آنها ببینید و با هم مقایسه کنید؟! چیدانه امروز می خواهد به شما پیشنهاد کند که این کار را انجام دهید. در این مطلب تعدادی از تصاویر هوایی شهر های مختلف جهان را پیش روی شما خواهیم گذاشت و با هم در خصوص نحوه شکل گیری و طراحی بافت شهری آن ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مادرید پایتخت اسپانیا: مادرید مرکز اقتصاد، فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست در کشور اسپانیا، همانطور که در دنیا به میراث فرهنگی و هنری یگانه و زیبایش شهرت دارد وقتی از بالا به بافت شهری آن نگاه می کنید، "گورستان بانوی ما المودنا" را خواهید دید که هندسه منظم و متقارن آن برای هر بیننده ای خوش آیند خواهد بود. به راحتی قابل تشخیص است که این هندسه نشات گرفته از تاریخ و تزئینات معماری کلاسیک آن است. خطوط سبز دایره وار، درختان و پوشش گیاهی در کنار  محور های مرکز گرای بافت مادرید زیبایی آن را دو چندان می کند. این گورستان یکی از بزرگترین‌ها در نوع خود می‌باشد. تعداد قبور موجود در آن پنج میلیون برآورد شده که از جمعیت شهر مادرید پیشی گرفته است.

مطلب پیشنهادی: کودکستان پاپلو نرودا در مادرید اسپانیا

وقتی سری به گوشه دیگری از مادرید بزنید در " پوئنته د والکاس " تصویری متفاوت خواهید دید. مربع های رنگی کنار هم نشسته ای که حال و هوایی متفاوت را به شما القا خواهد کرد.

بارسلونا در اسپانیا: بارسلون دومین شهر پر جمعیت در اسپانیا است. این شهر از مهمترین بنادر اروپا در دریای مدیترانه است و یکی از مراکز فرهنگی اسپانیا و اروپا محسوب می شود. این تصویر هوایی، نظمی شبیه به آنچه را که در پوئنتهد والکاس دیدید نشان می دهد. با این حال می تواند به راحتی هویت متفاوتش را تشخیص داد.

مطلب پیشنهادی: دیدنی ترین جاذبه های گردشگری انگلستان به قدمت زندگی بشر

پاریس پایتخت فرانسه: پاریس را در کنار لندن، توکیو و نیویورک، ابرشهرهای جهان می‌نامند. شهری که قدمت تاریخی و سابقه فرهنگی اش زبان زد همه مردم جهان است. تصویر هوایی میدان زیبای شارل دو گل که محل اتصال 12 خیابان است که در سال 1670 ساخته شده است. مرکز گرایی نیز در بافت شهری در این بخش از پاریس کاملا قابل مشاهده است. المان های تاریخی نقش مهمی در شکلگیری این بافت داشته اند پاریس یکی از شهرهای اروپاست که از توجه ویژه توریست‌ ها برخوردار است. نبود یک بافت شهری متمرکز می تواند باعث شود تا گردشگران در مواجهه با مساله مسیر یابی به نوعی دچار شوک بشوند. نظم هندسی و توجه به المان های شهری کمک بسیار زیادی به گردشگران این شهر خواهد کرد تا به دور از سردرگمی و با نشانه ها در شهر عبور و مرور کنند.

مطلب پیشنهادی: تلفیقی از هنر آسیایی با ظرافت فرانسوی در طراحی بوتیک

ونیز در ایتالیا: ونیز جزیره‌ایست در شمال ایتالیا که در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته‌ و بصورت مجموعه ای از جزیره‌های کوچک است. این جزیره‌ها به وسیله کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می‌گیرد. شهر ونیز یکی از شهرهای گردشگرپذیر جهان است و سالانه میلیون‌ها گردشگر به این شهر می‌روند. تصویر هوایی این شهر تاثیر خطوط حاشیه جزیره در ساخت و ساز شهری را به نمایش می گذارد.

مطلب پیشنهادی: ویلای ییلاقی جرج کلونی در ایتالیا

نیویورک در امریکا: نیویورک پرجمعیت ترین شهر ایالت نیویورک و ایالات متحده و یکی از قطب‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جهان است. ابرشهر نیویورک با مساحت 11٬327 کیلومتر مربع، وسیعترین شهر جهان است. این تصویر بر فراز "سنترال پارک" همنشینی بافت شهری با حاشیه پارک را به زیبایی به ما نشان می دهد. محور های عمود برهم حاشیه پارک را تعریف کرده و بر نحوه ساختمان سازی در این شهر نیز تاثیر گذاشته است.

مطلب پیشنهادی: مهندس ایرانی، برنده جایزه مسابقه رفع مشکل کمبود جا و افزایش جمعیت نیویورک

میسا (میزا) در الیالت آریزونا آمریکا: آریزونا یکی از ایالت‌های آمریکا است که در منطقه جنوب غرب آن قرار دارد. میزا شهری در این ایالت و در جوار شهر فینیکس است. تصویر هوایی شهر میزا ترکیبی از مرکزگرایی و محورهای عمود بر هم در طراحی بافت شهری است. همیشه المان ها و یا ساختمان هایی با اهمیت خاص و در اکثر مواقع با قدمت تاریخی تاثیر قابل توجه ای در شکلگیری بافت شهری داشته اند.

مطلب پیشنهادی: استراحتگاهی در جنگل های پرتغال

کیلین در تگزاس آمریکا: تگزاس یا تکزاس یکی از 50 ایالت آمریکا، دومین ایالت پرجمعیت این کشور (بعد از کالیفرنیا) و همچنین دومین ایالت بزرگ آمریکا (بعد از آلاسکا) است. این ایالت در جنوب آمریکا قرار دارد و دارای مرز بین‌المللی با کشور مکزیک است. در این تصویر شما می توانید منطقه توسعه یافته مسکونی، " کیلین " را ببینید که به وضوح طبق برنامه ریزی قبلی و نه شبیه به شهر های تاریخی طراحی و اجرا شده است. بافتی با محور هایی که مسیر را تعریف می کنند نقش مهمی در طراحی شهری این منطقه داشته اند.

مطلب پیشنهادی: سفر در تاریخ با معروف ترین قلعه اسکاتلند

لاس وگاس در ایالت نوادا امریکا: لاس وگاس شهری در ایالت نوادا در ایالات متحده آمریکا است. نام این شهر که در زبان اسپانیایی به معنی مراتع سبز است گاهی صرفاً وگاس خوانده می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین مراکز سرگرمی در دنیا بشمار می‌آید. برخلاف نام آن به دلیل قرارگرفتن در صحرای نوادا آب و هوای خشک و بی آبی دارد. اما طراحان شهری در دل بیابان نوادا با طراحی برنامه ریزی شده فضاهای سبزی را برای آن تعریف کرده اند. با وجود خطوط به ظاهر ارگانیک نظمی خاص بر بافت این شهر حاکم است.

تهران: تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ایران است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای غرب آسیا و بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است. تهران دارای یک شبکه متراکم بزرگ‌راهی و بافتی به هم فشرده و شاید بتوان گفت بدون نظم است. وقتی بافت شهری تهران را در عکس های هوایی بررسی می کنید. شاید نتوانید تفاوت بین محله ها را تشخیص دهید و حتی به سختی بتوانید المان های شهری را بین خطوط به هم ریخته و مشابه بافت شهری آن تشخیص دهید. در تهران امکان ایجاد سردرگمی در خیابان ها برای گردشگران بسیار زیاد است.

مطلب پیشنهادی: 6 باغ موزه در تهران برای گشت و گذار در تعطیلات!

شیراز: شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است. بر خلاف قدمت شهر شیراز کمتر می توان بافت محله ای تاریخی را در آن دید. بافت موجود در این شهر همه با ساخت و سازهای جدید شکل گرفته و تنها تنوع را می توان در اطراف خیابان قصر و دشت آن دید. آنجا که باغ های وسیع در این روزها دارند جای خود را به ساخت و سازهای جدید می دهند هنوز اثری از سبزی و طراوت را می توان یافت. در میان بافت شهری شیراز باغ ها با معماری ایرانی خود نمایی می کنند.

مطلب پیشنهادی: سفری به شیراز و بناهای تاریخی و دیدنی اش(3)

اصفهان: اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و سومین شهر پهناور ایران پس از تهران و مشهد و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از آنها است. یکی از تاثیرگذارترین محورها در شکلگیری بافت شهری و معماری اصفهان وجود زاینده رود است. که در دو طرف خود شهر را نظم داده و پس از آن در طول سالیان گسترش یافته است. تصاویر هوایی از این شهر مانند دیگر شهرهای ایران با رنگ و رویی مرده و بدون رنگ به چشم می آید و تشخیص تفاوت ها را در آن دشوار می کند.

اگر به دنبال ایده های کوچک برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل خود، متناسب با شرایط آن هستید می توانید سوالات خود را در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، کارشناسان و اهالی فن چیدانه در میان بگذارید.

مطالب بیشتر: 10 جاذبه گردشگری جهان برای سفر در سال 2015 (2)
به کدام شهر زیبای ترکیه سفر کنیم؟(2)
جاذبه های گردشگری یزد و معماری کویری
بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

نویسنده: لاله داورپناه  ؛ گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان