دولت در بودجه ۱۴۰۰ هم تمایلی به اخذ مالیات بر دارایی‌های لوکس ندارد

در حالی که دولت با ادعای کمبود منابع، وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰ را چند برابر کرده که تمایلی به اخذ مالیات از دارایی‌های لوکس که متعلق به ثروتمندان است، ندارد.

سرویس اقتصاد مشرق- مالیات بر ثروت یا دارایی‌های لوکس و گران‌قیمت یکی از انواع پایه‌های مالیاتی است که به دلیل مزیت‌هایی که دارد، توسط کشورهای پیشرفته جهان به کار گرفته می‌شود. این پایه مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی یا کاهش توان بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند بدون تحمیل فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان، موجب افزایش درآمدهای مالیاتی شود. مالیات بر دارایی‌های لوکس به دلیل این که بخش قابل توجهی از افراد جامعه مشمول آن نیستند از هزینه اجتماعی و امنیتی حداقلی برخوردار است، گرچه ممکن از سوی گروه‌های ذی‌نفع و ثروتمندان فشارهایی برای عدم تصویب یا اجرای این پایه مالیاتی اعمال شود.

 در این میان اخذ مالیات از دارایی‌های لوکس همچون خانه و خودرو گران‌قیمت در متن قانون بودجه 99 گنجانده شد تا با توجه به اهمیت افزایش سهم مالیات از بودجه عمومی کشور، فشار حاصل از این افزایش درآمدهای مالیاتی بر دوش تولیدکنندگان و اقشار محروم سنگینی نکند. بر این اساس در قانون بودجه 99 برای مالیات‌های حاصل از خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت به ترتیب 707 و 909 میلیارد تومان ردیف درآمدی در نظر گرفته شد. با این وجود گزارش سازمان امور مالیاتی از عملکرد شش‌ماهه این سازمان نشان می‌دهد که دو ردیف درآمدی مربوط به اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس اجرا نشده است و در شش ماه نخست سال 99 هیچ مالیاتی از خانه‌ها و خودروهای لوکس اخذ نشده است.

در ادامه بی‌توجهی‌های دولت به تصویب و اجرای مالیات بر دارایی‌های لوکس، دولت در لایحه پیشنهاد بودجه 1400 نیز ارقام مربوط به اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت را بدون تغییر نسبت به بودجه 99 به ترتیب 707 و 909 میلیارد تومان پیشنهاد کرده است. این در حالی است که با توجه به تورم سالانه کشور، انتظار می‌رفت که حداقل این ارقام با افزایشی به میزان تورم رسمی همراه شود.

(ارقام به میلیارد تومان)

لایحه بودجه 99

قانون بودجه 99

لایحه بودجه 1400

مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت

0

707

707

مالیات بر خودروهای گران‌قیمت

0

909

909

بر این اساس به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود که همان‌طور که در مجلس دهم در هنگام بررسی لایحه بودجه 99 ردیف‌های درآمدی مربوط به مالیات بر دارایی‌های لوکس به متن قانون بودجه 99 اضافه شد، لازم است تا نمایندگان مجلس یازدهم هم نسبت به افزایش درآمدهای حاصل از مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت که در جدول 3 پیوست 2 لایحه پیشنهادی دولت مندرج شده است، اقدام نمایند تا به این ترتیب ضمن نشان دادن عزم خود به مردم در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی و در نتیجه کاهش کسری بودجه اقدام نمایند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر