ماهان شبکه ایرانیان

تمریناتی برای خوب نفس کشیدن (۱)

نفس کشیدن ارتباط نزدیکی با احساسات نیز دارد. وقتی که نگران هستید، فشار زیادی را تحمل می‌کنید و اضطراب دارید.

تمریناتی برای خوب نفس کشیدن (1)

همه ما می‌توانیم حرکات اصلی و پایه‌ای یوگا را تقلید کنیم. بایستید، دست‌ها را بالای سر به این‌ور و آن‌ور حرکت دهید، بعد در حالی‌که کمرتان صاف است، به جلو خم شوید و دوباره به حالت صاف و ایستاده قرار بگیرید. این حرکت بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما فقط وقتی تأثیر واقعی دارد که با درست نفس کشیدن همراه باشد. در واقع اگر حرکات را به همراه تنفس درست انجام ندهید. فقط بدن و دست‌ها و پاها را کمی خم و راست کرده‌اید. یادگیری تنفس صحیح و مداوم در یوگا این حرکات را به حرکات مدیتیشن تبدیل می‌کند.

علم تنفس

مدیتیشن همراه به حرکت، قلب یوگا محسوب می‌شود. نفس کشیدن به‌طور هشیارانه و با آگاهی، (عمل دم به طور عمیق در حین انجام حرکات خاص و عمل بازدم به‌طور کامل همراه با انجام حرکات دیگر) باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسماتیک و هم‌زمان باعث کند‌تر شدن ضربان قلب، کاهش تولید هورمون استرس مثل کورتیزول و آدرنالین در جریان خون می‌شود.

همه ما می‌دانیم که نفس کشیدن اثر مستقیمی روی استرس دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تمام سیستم‌های بدن در زمان استرس به بالاترین حد هوشیاری می‌رسند و با تنفس صحیح دوباره به وضعیت طبیعی خود باز می‌گردند. وقتی که تنفس عمیق می‌شود، ریه‌‌ها باز می‌شوند و به مغز پیغام می‌رسانند و در برگشت مغز به عضلات می‌گوید که همه چیز خوب است و می‌توانند در آرامش باشند.

تنفس یوگایی باعث افزایش تناسب اندام نیز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که تمرین یوگا به‌طور مرتب همراه با تمرکز زیاد روی تنفس، باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها می‌شود و این برای فعالیت‌های عروقی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و . . . ضروری است. وقتی که روی نفس‌های خود متمرکز می‌شوید. اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید و به هشیاری درونی دست می‌یابید. آرام کردن ذهن پایه و اساس یوگای سنتی است. وقتی که حواس‌تان جمع نفس کشیدن است، دیگر به کارتان، روابط‌تان، غذاها و چیزهای دیگر فکر نمی‌کنید. به‌طور کامل در لحظه حضور دارید.

چه چیزی در نفس کشیدن سخت به نظر می‌رسد؟

به نظر می‌رسد که همه چیز به طور اتوماتیک پیش می‌آید. دو عامل باعث می‌شوند که نفس کشیدن صحیح در این‌گونه مواقع سخت به نظر برسد. دلیل آن فشاری است که روی خودتان احساس می‌کنید. عضلات‌تان منقبض می‌شوند، ضربان قلب تندتر شده و نفس‌ها کوتاه و سنگین می‌شوند.

نفس کشیدن ارتباط نزدیکی با احساسات نیز دارد. وقتی که نگران هستید، فشار زیادی را تحمل می‌کنید و اضطراب دارید. در این شرایط پاسخ طبیعی بدن این است که نفس‌ها سنگین‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند. برای رسیدن به تعادل و توازن، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که نفس بکشید. نفس کشیدن ساده تجربه شما را کاملاً تغییر خواهد داد.

تکنیک‌های نفس کشیدن به‌طور هشیارانه در موقعیت‌های مختلف، باعث تقویت عضلات، آرامش ارگان‌های بدن و تحریک بیشتر ماهیچه‌های بدن برای رساندن پیغام‌های عصبی به مغز می‌شود. یاد گرفتن اینکه چگونه تنفس را به حرکات فیزیکی ربط بدهید، کار دشواری نیست؛ فقط نیاز به تمرین دارد.

برای حواندن بخش دوم - تمریناتی برای خوب نفس کشیدن - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان