واکنش کیهان به ادعای وزیر جنجالی و مستعفی دولت روحانی

روزنامه کیهان: روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به مناظره عباس آخوندی وزیر جنجالی و مستعفی دولت روحانی و حجت الاسلام مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره FATF پرداخت و ضمن تایید موضع آخوندی درباره ضرر چند میلیارد دلاری تاخیر در تصویب این لوایح استعماری نوشت‌: «سخنان جناب آخوندی در مورد اینکه ایران در هر سال به گفته ایشان حدود 20 میلیارد دلار به خاطر انجام مبادلات از طریق طرف‌های ثالث ضرر می‌کند، می‌تواند درست باشد، اما از توضیحات ایشان برمی‌آید که ایشان در واقع از ضرر‌های ناشی از تحریم سخن می‌گویند و تلاشی برای تفکیک ضرر‌های ناشی از تحریم از خسارات ناشی از عدم اجرای توصیه‌های FATF نمی‌کنند... لذا، علاوه‌بر هزینه‌های ناشی از تحریم، ایران متحمل هزینه‌های بانکی بیشتری نیز به خاطر «تدابیر تقابلی» FATF می‌شود که مطابق برآورد آقای سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، 15 تا 25 درصد بیشتر از هزینه‌های معمول است.»


گفتنی است این اولین بار نیست که مدعیان اصلاحات برای تحمیل یک توافق خسارت‌بار به دروغ مدعی خسارت‌های بزرگ در صورت عدم پذیرش آن می‌شوند. سرنوشت پر خسارت و عایدی «تقریباً هیچ» برجام و روند «راه بینداز و جا بینداز» و «تلقین خسارت در صورت تأخیر در تصویب» نمونه‌ای از این سیاست کثیف جریان آلوده به نفاق داخلی برای هضم کردن ایران در هاضمه قدرت‌های استعماری و استکباری است.
در شهریور 94 درحالی‌که کمیسیون برجام مشغول بررسی متن توافق هسته‌ای بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ حامیان و مسئولین دولتی در کنار روزنامه‌های اصلاح‌طلب با هدف تحت فشار قرار دادن نهاد‌های رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند تأخیر در اجرای برجام روزانه 100 تا 150 میلیون دلار به کشور ضرر وارد می‌کند! نمایندگان مجلس نهم در نهایت برجام را در 15 دقیقه تصویب کردند. بی‌آنکه بپرسند بعد از اجرای نامتوازن برجام و دادن همه امتیازات، چگونه قرار است طرف غربی به ویژه آمریکا را متعهد به اجرای تعهداتش در لغو تحریم‌ها بکنیم؟ به همین دلیل نیز پس از برجام آمریکا بار‌ها با تصویب تحریم‌های جدید و تهدید شوک‌های اروپایی مانع از لغو تحریم‌های اصلی بانکی و مالی و هواپیمایی و دسترسی ایران به چرخه دلار و درآمد‌های نفتی و... شد.
همچنین ادعای این جریان در حالی است که با وجود همکاری‌های گسترده کشور با FATF از اواخر سال 94 و حتی خروج نام ایران از لیست سیاه FATF از تیرماه 95 تا ماه گذشته، وضعیت تعاملات بانکی ایران با سایر کشور‌ها نه تنها بهتر نشد بلکه بانک‌های متوسط و بزرگ خارجی هم تمایلی به همکاری با کشورمان نداشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان