#1 باید بتوانید تعریف درستی از کار و تجارت خودتان در یک جمله ارائه کنید. از یکی از دوستان یا همکاران بخواهید که ارزیابی صادقانه از توصیفی که برای کارتان داشتهاید انجام دهد. آیا تعاریف و توضیحات شما برای او کافی بوده است؟ اگر اینطور نیست، باید در اولین فرصت روی آن کار کنید. قبل از اینکه کسی تصمیم بگیرد میخواهد از محصول یا خدماتش ما استفاده کند یا نه، باید بتواند بفهمد شما چه میگویید.
#2 در همه کارهایتان خاص باشید. نباید فقط این باشد که خدماتی عادی ارائه کنید. اگر تصمیم گرفتهاید به روشی کار و تجارتتان را در ذهن عموم ماندگار کنید (چه از طریق طراحی، چه عکس، چه امضا، چه لوگو و …) حتماً از آن روش در همه اقدامات بازاریابی خود استفاده کنید. این کار خاص باید جزئی از برند شما شود.
#3 از هدفتان بعنوان فیلتری برای کارهایی که میکنید استفاده کنید. وقتی درمورد اهداف، استراتژیها، تاکتیکها و مقاصد کار خودتان تصمیم قاطع گرفتید، خیلی راحت باید بتوانید چیزهایی که در آن چارچوب نمیگنجد را کنار بگذارید. بعنوان مثال، اگر بهترین وسایل بازاریابی برای دستیابی به مشتریانتان را مشخص کردهاید، خیلی راحت باید به فروشندگان دیگری که فرصتهای بازاریابی دیگری که در چارچوب برنامه شما نیست ارائه میکنند، “نه” بگویید.
#4 عجله نکنید؛ بازار هدف و تفاوتهای خودتان را قبل از شروع به بازاریابی پیدا کنید. اگر اول استراتژی بازاریابیتان را مشخص کنید، چاپ کاتالوگ، ساخت وبسایت و تبلیغات برایتان به مراتب موثرتر و کمهزینهتر خواهد شد. بعد خواهید دید که در همه کارها از برنامه تجارتتان پیروی خواهید کرد.
#5 از جامعه با سیاست کامل بهره ببرید. سازمانها و جنبشهای زیادی وجود دارد و خودتان نمی توانید همه کار انجام دهید. پس آنهایی را انتخاب کنید که به بهترین شکل با بازار هدف شما مرتبط باشند.
#6 به طریقی موثر از اینترنت و شبکه استفاده کنید. اگر تصور میکنید که خودتان مهارت چندانی در بازاریابی اینترنتی ندارید، پس وقت آن رسیده که کسی که در این زمینه تبحر دارد را استخدام کنید.
#7 یادتان باشد که تبلیغات متناقض فقط پول دور ریختن است. مشتری قبل از اینکه تصمیم به خرید بگیرد، باید پیام تبلیغاتی شما را بارها و بارها به طریقی یکسان بشنود و این پیام تبلیغاتی باید همیشه در یک جهت و مسیر باشد.
#8 اگر نمایشگاه دارید، برای آن برنامه داشته باشید و طبق برنامه عمل کنید. شرکتها به دلایل مختلف در نمایشگاه شرکت میکنند. تازمانیکه برای این کار برنامهریزی نداشته باشید، از نمایشگاهها هم نتیجه نخواهید گرفت.
#9 به دنبال راههایی باشید که خودتان را بعنوان یک حرفهای در زمینه کاریتان معرفی کنید. نشر مقالات، سخنرانیها و رهبریهای داوطلبانه میتواند در این زمینه به شما کمک کند.
#10 همه گفتگوهای بازاریابی شما باید واضح، کوتاه و متمرکز باشد.