خواص دمنوش عناب و فواید استفاده از آن

توجه داشته باشید که دمنوش عناب از گذشته تاکنون برای درمان بیماری های مختلف مصرف می شده است که در این مقاله سعی داریم علاوه بر خواص دمنوش عناب به بیان مضرات آن نیز بپردازیم با ما همراه باشید.

خواص دمنوش عناب و فواید استفاده از آن

به طور کلی دمنوش عناب بیش از 4000 هزار سال است که در کشور چین به عنوان یکی از نوشیدنی های محبوب و مفید برای سلامتی استفاده می شود و از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان ها است به همین دلیل برای پیشگیری و درمان یبوست مفید بوده و به خاطر دیگر خواص هایی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

آشنایی با خواص دمنوش عناب

بهتر است بدانید که عناب که بدان خرمای چینی هم گفته می شود از دسته میوه های کوچک قهوه مایل به قرمز است که شکلی مشابه میوه توت دارد. از آنجایی که مردم چینی بسیار مراقب سلامتی خود هستند به همین خاطر اغلب از میوه عناب به عنوان یک میان وعده کاملا طبیعی یا دسر استفاده می کنند زیرا میوه آن به طرز مطبوعی شیرین است و مملو از ویتامین C، ویتامین A، پروتئین ها، آهن، کلسیم و مقدار کمی ویتامین های دیگر است. طبع دمنوش عناب اغلب معتدل و مرطوب است و چای آن را می توان نوعی چای سنتی یا گیاهی دانست که از میوه های خشک بوته عناب تهیه می شوند. توجه داشته باشید که رنگ این دمنوش قرمز یاقوتی یا قرمز مارون است که مشابه رنگ میوه خشک اصلی خواهد بود. در واقع دلیل استفاده و احترام بسیار زیاد این چای از هزاران سال پیش ترکیب غلیظ مواد مغذی از جمله برخی از آنتی اکسیدان های منحصر به فرد خواهد بود.

فواید و خواص دمنوش عناب

ارزش غذایی عناب:

پیش از پرداختن به مزایا و خواص عناب بهتر است ارزش غذایی این میوه در حجم 100 گرم عناب تازه البته که می توانند در اندازه های متفاوت هم باشند را بررسی نمایید:

  • کالری 79
  • کربوهیدرات حدود 20 گرم
  • چربی 0 درصد
  • سدیم 3 میلی گرم
  • ویتامین C حدود 69 میلی گرن
  • کلسیم 21 میلی گرم
  • پتاسیم 250 میلی گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • فسفر 23 میلی گرم

ارزش غذایی میوه عناب

فواید دمنوش عناب:

جالب است بدانید که مصرف عناب به صورت تازه یا خشک فیبر زیادی را در خود جای می دهد و اگرچه میوه عناب آنقدر در رژیم غذایی ما رایج نیست اما این رژیم غذایی باید کاملا تغییر کند زیرا نه تنها این میوه یک میان وعده شیرین مغذی است بلکه دارای مزایای سلامتی ویژه ای می باشد که در ادامه شما را با خواص عناب و همچنین دمنوش آن به صورت کامل آشنا خواهیم کرد:

تسکین یبوست مزمن:

بر اساس بررسی های اخیر اغلب افراد به دلیل تغذیه نامناسب بو یا سبک زندگی نادرستی که دارند از یبوست مزمن رنج می برند و متاسفانه به ندرت در رابطه با مشکلات و مسائلی که یبوست در پی دارد صحبت می شود و افراد بیش در این رابطه شرم دارند و سعی می کنند مشکل خود را درون خود حفظ نمایند که این موضوع می تواند بدترین وضعیت ممکن را برای سلامتی دستگاه گوارش و روده آن ایجاد نماید. توجه داشته باشید که تعداد انگشت شماری عناب می تواند به شما در رفع این مشکل کمک نماید زیرا مقدار زیادی فیبر در این میوه وجود دارد که به تنظیم حرکات روده و هضم غذا کمک شایانی خواهد کرد.

بهبود کیفیت خواب:

به طور کلی عناب از گذشته تاکنون به صورت سنتی در طب چینی برای درمان مشکلات خواب مانند بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که هم میوه و هم دانه های عناب سرشار از فلاونوئید ها و ساپونین ها هستند به عنوان یک بهبود دهنده طبیعی خواب مورد تاییید کارشناس ها قرار گرفته و مصرف آن توصیه می شود زیرا تاثیر آرام بخش تسکین دهنده سیستم عصبی به بهبود خواب شما کمک زیادی خواهد کرد.

فواید دمنوش عناب برای سلامتی

تسکین اضطراب:

اثرات عناب در آرامبخشی مغز و سیستم عصبی ثابت شده است و همچنین به رفع اضطراب نیز کمک می کند. در واقع اثرات آرام بخش این میوهه بر روی متعادل سازی سطح هورمونی موثر خواهد بود و باعث ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن شما خواهد شد.

تنظیم فشار خون:

بهتر است بدانید که عناب ها دارای مقدار کمی نمک و در مقابل مقدار زیادی پتاسیم هستند که هر دو ویژگی این میوه باعث می شود فشارخون شما به خوبی کنترل گردد. در واقع وجود پتاسیم برای شل شدن عروق خونی بسیار مفید است زیرا زمانی که رگ های خونی شل می شوند جریان خون نرم تر و روان تر می شود و در نتیجه فشار خون متعادل خواهد شد.

سرشار از ویتامین C:

عناب را می توان منبع بسیار غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان های اساسی دانست که مقدار زیادی ویتامین C را درون خود جای داده است. وجود این ویتامین باعث زنده ماندن پوست می شود و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامتی شما کمک شایانی می کند. جالب است بدانید که حدود 100 گرم عناب دارای 69 میلی گرم ویتامین C  است و از آنجایی که بدن به تنهایی نمی تواند این ویتامین را تولید کند مهم است که از منابع طبیعی موجود بیشتر استفاده گردد و در این میان دمنوش عناب بهترین انتخاب خواهد بود.

ویتامین های موجود در دمنوش عناب

تنظیم گردش خون:

دمنوش عناب در واقع یک منبع غنی از آهن و فسفر می باشد که به تنظیم گردش خون کمک زیادی خواهد کرد. در واقع کمبود آهن در خون یا در اصطلاح کم خونی شما ممکن است باعث ضعف عضلات، سوء هاضمه، خستگی، سرگیجه و مشکلاتی این چنینی گردد. عناب نه تنها جریان خون را افزایش می دهد بلکه گردش خون هموارتر را نیز تضمین خواهد کرد.

بهبود استحکام استخوان ها:

یکی دیگر از خواص دمنوش عناب این است که به شما در داشتن استخوان هایی قوی تر کمک خواهد کرد. در واقع عناب ها از موادی مانند کلسیم، فسفر و آهن پر شده اند که به تقویت قدرت استخوان های شما کمک می کند. همچنین افرادی که از پوکی استخوان و سایر شرایط تخریب استخوان رنج می برند بایستی از میوه شیرین و ترش مصرف کنند تا اثر آن معکوس شده و بتوانند شرایط را بهتر مدیریت نمایند.

مضرات مصرف بیش از حد عناب

مضرات مصرف دمنوش عناب:

با وجود خواص بسیار زیاد دمنوش عناب نباید از مضرات آن نیز قافل شوید زیرا مصرف بی حد و اندازه این دمنوش می تواند نتیجه ای عکس بر روی سلامتی شما داشته باشد و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مضرات مصرفی دمنوش عناب خواهیم پرداخت:

معمولا عناب در افراد سرد مزاج تولید گاز و نفخ می کند که به همین خاطر این افراد باید عناب را با شکر و مویز میل کنند.

همچنین عناب نیروی جنسی را کاهش می دهد و بنابراین بایستی با غذاهای محرک مانند عسل خورده شود.

عناب نارس و سبز، بی مزه و گس است و چندان قابل خوردن نیست زیرا سنگین و دیر هضم خواهد بود که به همین دلیل توصیه می شود پیش از رسیدن مصرف نشود.

توصیه می شود افرادی که دارای غلظت خونی بالایی هستند از مصرف عناب دوری کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان