خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (۱)

اسید لاکتیک موجود در محصولات پروبیوتیک با اگزالات ترکیب شده و در نتیجه سبب کاهش این ماده در بدن می‌شود.

خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

اثرات اگزالات بر سلامتی

اسفناج، توت فرنگی، تمشک و یا کرفس از نظر دارا بودن ارزش تغذیه‌ای فراوان مورد تایید همگان می‌باشند اما از طرفی این مواد غذایی دارای جنبه منفی نیز می‌باشد. این نوع میوه‌ها و یا سبزی‌ها که اثرات مفیدی در سلامتی دارند، همچنین می‌توانند حاوی ماده مضری برای بدن به نام «اگزالات» باشند که می‌تواند سبب ایجاد سنگ کلیه و بروز درد در افراد شود.

اگزالات چیست

اگزالات، اسیدهای ارگانیک می‌باشد که به‌طور طبیعی در گیاهان، حیوانات و انسان وجود دارد. بدن ما می‌تواند برخی از ترکیبات شیمیایی مانند ویتامین C را تبدیل به اگزالات نماید.

اثرات منفی اگزالات بر سلامتی

  • سنگ کلیه: اگزالات می‌تواند با چسبیدن به کلسیم، سبب تشکیل رسوبات و کریستال‌های سوزنی شکل گردد. این کریستال‌های سوزنی شکل مانند سوزن‌های بسیار نوک تیز می‌توانند خود را وارد بافت‌های بدن کرده و سبب بروز درد شدیدی در افراد گردند. در افراد بزرگسال، کلسیم و اگزالات می‌توانند 80 درصد از سنگ‌های کلیه را سبب شوند. 10 تا 15 درصد از اگزالات موجود در ادرار افرادی که دارای سنگ اگزالات کلسیم می‌باشند، از اگزالات موجود در مواد غذایی و درصدی نیز توسط خود بدن تشکیل می‌شود. نه تنها اگزالات، بلکه پروتئین، کلسیم و آبی که افراد می‌خورند می‌تواند در تشکیل سنگ اگزالات موثر باشد.
  • درد: اگزالات هم‌چنین می‌تواند سبب بروز درد در برخی موارد از جمله دردهای لگنی، درد در ناحیه آلت تناسلی زن و برخی دردهای دیگر شود.

اثرات پختن مواد غذایی و اگزالات

پختن مواد غذایی، تاثیر زیادی بر میزان اگزالات موجود در آنها ندارد. جوشاندن و یا در آب جوش فرو کردن برخی سبزیجات، حدود 10 تا 15 درصد از اگزالات آنها را کاهش می‌دهد، بنابراین برای کم کردن میزان اگزالات سبزیجات، نیازی نیست که آنها را بیش از اندازه بپزید، زیرا در این صورت مواد مغذی آنها از قبیل ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای بدن مفیدند از بین خواهد رفت.

مواد غذایی حاوی اگزالات

سبزیجات: سبزیجات برگ پهن و سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، جعفری و کرفس و سایر سبزیجات مانند کدو سبز، بامیه و لوبیا سبز حاوی اگزالات می‌باشند.

 انواع مغزها: مغزهایی مانند بادام زمینی و بادام دارای اگزالات می‌باشند.

 انواع توت: بُلوبری، تمشک، توت فرنگی و توت سیاه حاوی اگزالات هستند.

 غلات: دانه سویا و محصولات حاصل از آن حاوی مقادیری اگزالات می‌باشند.

 سایر موارد: چای سیاه، شکلات، کاکائو، جوانه گندم و سبوس گندم حاوی اگزالات هستند.

نکته مفید

اسید لاکتیک موجود در محصولات پروبیوتیک با اگزالات ترکیب شده و در نتیجه سبب کاهش این ماده در بدن می‌شود. با توجه به مقادیر زیادی مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و یا آنتی بیوتیک‌هایی که مصرف کرده و وارد بدن خود می‌کنیم عملکرد سیستم گوارش بدن دچار اختلال شده و آن را از حالت تعادل خارج می‌کند، بنابراین مصرف محصولات پروبیوتیک و وارد کردن آن در رژیم غذایی روزانه افراد بسیار مهم بوده و در سلامت افراد نقش دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خوراک‌های رژیمی افراد مبتلا به سنگ کلیه- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر