آموزش طرز تهیه گوش فیل خوش طعم در منزل

شیرینی گوش فیل از خوشمزه ترین شیرینی های اصیل ایرانی است که در این مطلب دستور پخت آن و طرز تهیه شربت گوش فیل را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آموزش طرز تهیه گوش فیل خوش طعم در منزل
گوش فیل یکی از انواع شیرینی ایرانی می باشد که بسیار خوشمزه و خوش طعم است . شما می توانید در ایام ماه مبارک رمضان این شیرینی را در منزل تهیه کنید  از این رو در این مطلب نحوه پخت گوش فیل و شربت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

گوش فیل یک شیرینی بسیار خوش طعم می باشد که مراحل پخت آن شامل دو مرحله طرز تهیه شربت و آماده سازی خمیر و پخت خمیر می باشد.

شیرینی ایرانی گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل خوش طعم و خوشمزه

مواد لازم تهبه گوش فیل

مواد لازم

 شیر : 1 پیمانه
آرد : 4 پیمانه
وانیل و گلاب : به میزان لازم
نمک : مقدار بسیار کمی
شربت : 4 قاشق غذا خوری
روغن مخصوص سرخ کردنی : 4 قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ : 4 عدد
شکر : 2.5 پیمانه
زعفران : به میزان لازم
بیکینگ پودر : 1 قاشق چای خوری
ماست : 1.5 قاشق غذا خوری

طرز تهیه شربت

برای تهیه گوش فیل در قابلمه مناسبی 1.5 پیمانه آب ریخته و شکر را به آب اضافه کنید توجه داشته باشد که شکر حتما باید به خوبی در آب حل شود بعد از حل شدن شکر در آب مقداری وانیل ,گلاب ,و زعفران به مخلوط شکر و آب اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی شعله زیاد گاز بگذارید تا مخلوط شکر و آب به دمای جوش برسد و بعد از رسیدن به دمای جوش شعله گاز را تا حدودی کم کرده و مخلوط شکر و آب باید تا زمانی بجوشد که به خوبی غلیظ شد و یا به اصطلاح قوام بیابد. بعد از این که شربت به طور کامل حاضر شد آن را از روی شعله گاز بردارید و در گوشه ای بگذارید تا کاملا سرد شود.

طرز تهیه شربت گوش فیل

دستور پخت گوش فیل

 برای ساخت این شیرینی ابتدا زرده تخم مرغ ها را جدا کنید و در ظرف مناسبی بریزید و با چنگال به خوبی هم بزنید.

طرز جدا کردن زرده تخم مرغ

سپس روغن و شیر را به زرده تخم مرغ اضافه کنید به خوبی هم بزنید وقتی که به خوبی با یکدیگر مخلوط شدند سه قاشق شربت و دو قاشق ماست را به مخلوط  اضافه کنید و هم بزنید سپس آرد و بیکینگ پودر را به مخلوط اضافه کرده  و آرد را با مخلوط به خوبی هم بزنید در مرحله بعد مخلوط را به خوبی ورز بدهید توجه کنید که اگر مایه گوش فیل به دستتان می چسبد می توانید مقداری آرد به مایه اضافه کنید.
برای طرز تهیه گوش فیل به مدت 2 ساعت خمیر به خوبی ورز داده شده را در گوشه ای مناسب بگذارید.

دستور پخت شیرینی گوش فیل خوش طعم

بعد از گذشتن مدت زمان ذکر شده به مقداری آرد در ته سینی بریزید و خمیر آماده شده را در درون سینی گذاشته و با وردنه نانوایی سطح آن را به خوبی صاف و یکنواخت کنید و می توانید آن را به شکل پاپیونی یا لوزی و یا هر شکل دلخواهی برش دهید.
در تابه مناسبی روغن بریزید و اجازه دهید که روغن به خوبی داغ شود و برش های خمیر را در درون تابه بیندازید تا به خوبی سرخ شوند و رنگ آن ها طلایی شود و سپس آن ها را از درون تابه خارج کنید و در یک صافی مناسب قرار دهید تا روغن اضافی درون برش ها از آن ها خارج شود.

دستور پخت گوش فیل به صورت مرحله به مرحله
بعد از گرفته شدن روغن اضافی برش های گوش فیل را در درون ظرف شربت بیندازید و بعد از چند دقیقه برش ها را از شربت خارج کنید و در درون صافی مناسبی قرار دهید تا شربت اضافی از برش های گوشه فیل خارج شود.

طرز تهیه گوش فیل خوشمزه

نکاتی برای طرز تهیه گوش فیل گوش فیل

  1. وقتی که می خواهید گوش فیل ها را در درون شربت بیندازید شربت باید کاملا سرد شده باشد و به خوبی غلیظ باشد زیرا رقیق بودن شربت باعث می شود که گوش فیل ها به زودی کهنه شوند و بسیار نرم شوند.
  2. اگر برای تزیین شیرینی گوش فیل می خواهید از پودر قند استفاده کنید حتما قطر برش ها را  نازک بگیرید.
  3.  حتما قبل از ریختن مایع کیک به خوبی روغن را داغ کنید و برش ها را در درون روغن سرد بیندازید به هیچ وجه برش های خمیر پف نمی کنند.
  4. خمیر را می توان با قالب های مخصوص فرم شیرینی هم برش داد.

دستور تهیه شیرینی گوش فیل ساده برای افطاری

گوش فیل از جمله شیرینی های خوشمزه و مناسب برای افطاری ماه رمضان می باشد که می توانید خیلی راحت و به آسانی آن را در منزلتان درست کنید و لذت ببرید. در صورت تمایل برای آشنایی با دستور تهیه بامیه می توانید در اینجا کلیک کنید

مواد لازم

  • تخم مرغ/ یک عدد
  • شیر/ نصف فنجان
  • شربت/ 2 قاشق غذا خوری
  • بکینگ پودر/ یک قاشق مرباخوری
  • ماست/ یک قاشق غذا خوری
  • روغن جامد یا کره/ 2 قاشق غذا خوری
  • آرد/ به میزان لازم
  • هل، وانیل و گلاب/ به میزان لازم

دستور تهیه گوش فیل

برای تهیه شربت، شکر را در داخل یک لیوان آب حل کنید و به همراه مقدار کمی وانیل، هل و زعفران و در صورت تمایل گلاب بر روی شعله اجاق گاز بگذارید تا به جوش آمده و غلیظ شود، سپس شربت حاصل را کنار گذاشته تا خنک شود.

روش تهیه گوش فیل خانگی

در ابتدا برای تهیه خمیر شیرینی لازم است، شیر، روغن و تخم مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد ماست و دو قاشق شربت و بکینگ پودر را بیفزایید، سپس در آخر آرد را به تدریج و به آرامی افزوده و به خوبی هم بزنید و با دست ورز دهید، تا جایی آرد را اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.

حدود یک تا دو ساعت به خمیر استراحت دهید و آن را کنار بگذارید، سپس آن را با وردنه صاف کرده و به شکل لوزی برش بزنید، در صورت دلخواه می توانید وسط لوزی ها را حالت داده و جمع کنید و یا اینکه به شکل ساده در داخل ظرف گودی که روغن ریخته اید و به خوبی داغ شده است، سرخ کنید.

زمانی که شیرینی های شما طلایی رنگ و سرخ شدند، می توانید با کفگیر آنها را خارج کرده و روی صافی بگذارید تا روغن آنها کاملا کشیده شود و بعد آنها را داخل شربت سرد خنک بیندازید و دوباره در داخل صافی قرار دهید تا شربت اضافی شیرینی ها گرفته شود، در صورت تمایل می توانید خمیر شیرینی را با قالب های ستاره ای یا گل شکل دهید.

نحوه تهیه گوش فیل

در طرز تهیه گوش فیل اگر نکات پخت آن را به خوبی رعایت کنید می تواند شیرینی خوشمزه ای را همراه با طعم متفاوت طبخ کنید. بعد از پختن این شیرینی خوشمزه آن ها را در ظرف مناسبی قرار دهید و برای تزیین گوش فیل ها می توانید از پودر پسته یا پودر قند استفاده کنید و می توانید این شیرینی خوشمزه را با چای و یا هر نوع شربت دلخواهی میل کنید.برای دیدن آموزش انواع شیرینی کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان